عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
آیت الله جاودان:
آیت الله جاودان، ستاد اخلاق گفت: فراموش نکنید که مالکیت ما و همه چیز از خداوند است و ما اصلا چیزی از خودمان نداریم و چیزی هم در عالم نیست که از خودش باشد.

عقیق:آیت الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق شب گذشته جمعه ۱۵ شهریورماه در مراسم عزاداری حسینیه شیخ مرتضی زاهد با بیان اینکه ما از خدا هستیم و به سوی او باز می‌گردیم، گفت: صریح قرآن است که ما همه از خدا هستیم و به سوی او باز خواهیم گشت. اصلاً هر چه در آسمان و زمین است از خزائن خداوند است، من جمله انسان‌ها که انسان‌ها همه از خزائن خدا هستند و به سوی خدا هم برمی گردند، همانطور که سرمایه بانک مرکزی همه آن از دولت است، همه انسان‌ها نیز از خزائن خدا هستند.

وی ادامه داد: پس فراموش نکنید که مالکیت ما و همه چیز از خداوند است و ما اصلاً چیزی از خودمان نداریم و چیزی هم در عالم نیست که از خودش باشد. پس این امانت‌ها را باید یک روز به صاحبش برگردانید و اگر برنگردانید، آنها خودشان از شما این امانت‌ها را می‌گیرند، چون که اصلاً مال شما نبوده است.

این استاد حوزه افزود: ما انسان‌ها نیز در خزائن خدا بودیم و باید یک روز به سوی خدا برگردیم، حالا چقدر همت و کوشش می‌کنید که خودتان به سوی خدا برگردید که در این صورت به درجات بالایی خواهید رسید و گرنه شما را برمی‌گردانند.

وی اظهار کرد: میثم تمار یک نمونه است که وی از همه چیزش گذشته بود و فهمیده بود از خودش اصلاً چیزی ندارد، بعد با شادی و خندان هم از همه چیزش گذشت، به میثم هم گفتند تو با ما هستی و فردای قیامت سر سفره ما خواهی نشست. پس می‌بینید که میثم از همه چیزش در راه امیرالمؤمنین (ع) گذشت و در قیامت هم مهمان همیشگی سفره امیرالمؤمنین (ع) است.

آیت الله جاودان با اشاره به گذشت و ایثار امام حسین (ع) در عاشورا گفت: در این گذشتن، امام حسین (ع) نیز برای خدا از همه چیزش گذشت و همه چیزش را به صاحب اصلی اش واگذاشت و اصحاب و یاران حضرت نیز چنین کردند به همین دلیل وقتی تیر به سوی آنها می‌آمد و به آنها اصابت می‌کرد، آنها اصلاً دردی احساس نمی‌کردند! چون از خود گذشته بودند و این جسم و تن خود را از خود نمی‌دانستند و وقتی جسم خود را مالک نمی‌دانستند، دردی هم تحمل نمی‌کردند، چون جسم آنها نبود، هر چه بود همه از خدا بود.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) فرموده بودند که من فقیر هستم! به این معنا که هیچ چیز ندارم، در صورتی که همه چیز داشتند اما خود را صاحب هیچ چیز نمی‌دانستند و صاحب همه آنها را خدا می‌دانستند به همین دلیل می‌فرمودند من فقیر هستم.

این استاد تاریخ اظهار کرد: یک وقت به مشهد مشرف شده بودم و از آنجا به حاج آقا حق شناس تلفنی تماس گرفتم که ایشان گفتند دو شب است که به من فرمودند برای فلانی دعا کنم و بعد مشکل من هم بخار شد و رفت و این زبان من هم که می‌خواهد دعا کند، اصلاً از من نیست. کسی که در این راه هزاران قدم را برداشته باشد چنین حرفی می‌زند و می فهمد که حتی جسم و بدنش نیز از خودش نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی سخت به خودشان چسبیده‌اند و فکر می‌کنند مالک همه چیز هستند و آنچه دارند همه اینها را مالک هستند، ولی یک روز همه این چیزها را حتی این جسم و بدن را از شما می‌گیرند، پس مواظب باشید و بدانید که حتی این جسم و تن هم مال شما نیست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین