عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
حاج نورعلی آرتیمانی 90 ساله از عشق به آقا می گوید؛
حاج نورعلی آرتیمانی 90 ساله از سال 1336مسئولیت هیأت سقاهای امام زاده عبدالله(ع) همدان را بر عهده دارد و به نوکری عاشقان امام حسین(ع) افتخار می کند و آن را تنها سرمایه خود می داند.

عقیق:حاج نورعلی آرتیمانی، مسئول هیأت سقاهای امام زاده عبدالله همدان در گفتگویی در همدان با بیان اینکه 90 سال سن دارد، اظهار کرد: مؤسس هیأت سقاهای امام‌زاده عبدالله حاج اکبر خرم رود است و در سال 1336، مسئولیت هیأت به بنده واگذار شد.

وی ادامه داد: نام این هیأت درگذشته میرعقیل بود و از 45 سال پیش به دو قسمت حسینه و سقا تقسیم شد که شخصی به نام حاج حسین خوشگوار منزلی در نزدیکی امام‌زاده عبدالله داشت و برنامه‌های هیئت در این مکان برگزار شد به این صورت که در هر شب جمعه مراسم برگزار می‌شد.

آرتیمانی بیان کرد: قرائت آیات قرآن کریم، بیان احکام، سینه‌زنی و مرثیه‌سرایی، ذکر مصیبت توسط روحانیون و مداحان اهلی بیت(ع)  و حضور سخنرانان به نام در این هیأت، به آن امتیاز داده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم در هیأت مذهبی می‌توانند روح خود را سیقل دهند و آماده پذیرش معارف قرآنی شوند، لذا هیئات مذهبی باید در این راستا فعالیت کنند و در تقویت باورهای دینی مردم کوشا باشند و همین‌طور درراستا ترویج و آگاهی بخشی سیره اهل بیت(ع) گام‌های مؤثری بردارند که خوشبختانه سیره‌سرایان نقش بی‌بدیلی در این جهت داشته‌اند.

این پیرغلام با بیان اینکه نقش هیأت‌های مذهبی و جایگاه مردمی آن بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: باید گفت که بزرگ‌ترین پایگاه دینی ـ ملی در جامعه اسلامی ما هیأت‌ها و محافل مذهبی است و  هر چه قدر، قدر و ارزش یک هیأت در میان مردم شناخته شده و والا باشد، میزان تأثیرگذاری آن بر مردم نیز بیشتر خواهد بود.

مگر یک مداح می‌تواند بدون هماهنگی با مدیر هیأت، پشت میکروفن برود و یا حضور او استمرار بیابد!؟

وی اضافه کرد: باتوجه به این نقش ارزشمند، بسیاری از ضعف‌ها و قوت‌های فرهنگی را که در میان هیأتی‌ها و جوانان علاقمند و محب اهل بیت(ع) دیده می‌شود، به نوعی می‌توان با هیأت‌های مذهبی و برنامه‌های آن مرتبط دانست.

آرتیمانی تصریح کرد: اگر امروزه  شاهد هستیم جریان‌های عزاداری و سینه‌زنی میان جوانان از شکل سنتی و اصولی خود  که در قدیم رواج داشته در برخی موارد به طور کلی خارج شده و از محتوای غنی و شکل وزین خود، به شکل هیجانی و جوان پسند آن  که مصداق کامل آن برنامه شورزنی است، گرایش پیدا کرده، بی‌گمان هیأت‌ها، به خصوص مدیران هیأت، در این گرایش نقش مؤثری داشته‌اند.

وی افزود: هرچند این نقش‌ها، به ظاهر آشکار نبوده و نیست، چراکه مگر یک مداح می‌تواند بدون هماهنگی با مدیر هیأت، پشت میکروفن برود و یا حضور او استمرار بیابد!؟

مسئول هیأت سقاهای امام زاده عبدالله همدان عنوان کرد: هیئات مذهبی که حول محور تعظیم آیین‌ها و مناسبت‌های مذهبی و دینی به ویژه تکریم مقام اهل بیت(ع) شکل گرفته و با سابقه‌ای دیرین و قدمتی کهن در این راستا فعالیت داشته‌اند، از محورها و ارکان غیرقابل انکار جوامع شیعی بوده و هستند و در حقیقت، بدون در نظر گرفتن و به حساب آوردن جایگاه آنها، نمی‌توان به اهداف جامعه اسلامی لباس تحقق بخشید.

وی تأکید کرد: باید به هیئات مذهبی به عنوان نهادهایی اجتماعی و فراتر از یک تشکل یا تجمع دینی بنگریم که صرفاً به منظور و با هدف نشر و تعظیم آداب و رفتارهای دینی شکل گرفته‌اند که نقش آنها را در سیستم اجتماع، با همه پیچیدگی و درهم تنیدگی آن، حکم یک نهاد اجتماعی پویا و اثرگذار را دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین