عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
آئین طشت‌گذاری در هیات بیت‌الرقیه(س) منطقه ۱۸ تهران برگزار شد.

عقیق: مراسم مذهبی و سنتی "طشت‌گذاری" یکی از آئین‌های دیرینه مردم آذری‌زبان کشورمان محسوب می‌شود. این مراسم هر چند در  سال‌های اخیر کمی از رونق افتاده است، امّا همچنان در برخی استان‌ها اجرا می‌شود. در گذشته این مراسم علاوه بر آئین مذهبی و دینی، جلوه دیگری همچون نزدیک شدن به ماه عزای امام حسین(ع) را به تصویر می‌کشید.

این آیین‌مذهبی در آخرین روزهای ماه ذی‌الحجه و در برخی مواقع یک یا دو روز مانده به ماه محرم برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در این محفل، لباس مشکی عزای خود را بر تن می‌کنند و خود را برای عزاداری سید و سالار شهیدان آماده می‌کنند.

طشت و مَشک در فرهنگ آذری‌زبان‌ها، به مَشک حضرت قمربنی هاشم(ع) در دشت کربلا تشبیه شده است و به نوعی نشانه و نماد عطش و تشنگی سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورای سال 60 قمری است. هدف از برگزاری مراسم طشت‌گذاری این است که جوانمردی‌ها و فداکاری‌های حضرت ابوالفضل (ع) را نشان دهد که همواره خود را به آب و آتش می‌زد تا با جرعه‌ای آب گلوی خشکیده کودکان خیمه‌های امام حسین (ع) را تر کند.

طشت‌هایی که در این مراسم مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب، گرد و از جنس برنز یا مس است که توسط ریش سفیدان و سادات، بر دوش حمل کرده و وارد مساجد و حسینیه می‌شوند و حاضران در مسجد به احترام مشک حضرت عباس(ع)  به‌پا خواسته و با شعار«الدخیل یا ابوالفضل» سینه می‌زنند و اشک می‌ریزند. پس از آن، ریش سفیدان با دور زدن مسجد، طشت‌ها را در جای مخصوص خود قرار می‌دهند، آنگاه طشت‌ها را از آبی که در کوزه‌ها بر دوششان حمل کرده‌اند، پر می‌کنند.

شب گذشته، آئین طشت‌گذاری در هیات بیت‌الرقیه(س) منطقه 18 تهران برگزار شد. جمعیت قابل توجهی از دور و نزدیک به این مکان آمده بودند تا با امام مظلوم‌شان بیعت کنند و دلهایشان را روانه مای عزای امام حسین(ع) کنند. حجت‌الاسلام درویشی در این مراسم به خطابه و وعظ پرداخت و حسن حسینخانی و ایرج محمدی نیز مداحی و مرثیه‌خوانی کردند.

تصاویر این مراسم را در ادامه مشاهده می‌کنید:


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین