عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
حجت الاسلام سید حسین مومنی
روایت خطبه غدیر در حقانیت امیرالمؤمنین (ع) کافی است. چون در منابع معتبر عامه آمده است. پیغمبر خدا (ص) فرمودند: مَعاشِرَ النّاسِ، صراط مستقیم که در سوره حمد آمده من هستم و بعد از من این علی‌بن‌ ابیطالب است. بعد از علی اولاد علی هستند.پیغمبر خدا (ص) فرمودند: حرام است کلمه امیرالمؤمنین جز برای علی‌بن‌ ابیطالب (ع)،‌ این تعابیر تعابیرِ عجیبی است.

عقیق:حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی خطیب و کارشناس دینی در گفت‌وگویی درباره چرایی بزرگداشت عید غدیر بیان داشت: ۳ نکته در خطبه‌ها،‌ دعاها،‌ زیارات و کلام معصومین (ع) تکرار شده است، اول؛ معرفت نسبت به خدا، دوم؛ معرفت نسبت به رسول خدا و سوم؛ معرفت نسبت به امام. همچنین در روایات وجود دارد اگر کسی امام‌شناس نباشد‌، نمی‌تواند در مسیر صلاح، رستگاری و بندگی خدا قرار بگیرد.

«غدیر» بزرگترین اتفاقی است که در اسلام رخ داده است

وی افزود: «غدیر» بزرگترین اتفاقی است که در اسلام رخ داده است. این در حالی است که در اسلام چند اتفاق بسیار مهم داریم، از جمله بعثت خاتم‌ الانبیاء (ص)، غدیر و عاشورا، اینها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود. بعثت پیغمبر خدا (ص) باعث نجات افراد از ضلالت و گمراهی شد و در راستای آن باید از غدیر یاد کرد و پس از غدیر، جریان عاشورا که آن‌ها تماماً در مسیر هدایت بشر موثر بودند.

تمام جنایات به خاطر فراموش شدن جریان غدیر است

حجت‌الاسلام مؤمنی با تأکید بر اینکه در واقعه غدیر بحث امامت مطرح است، ابراز داشت: تمام جرم و جنایاتی که بعد از این واقعه به وقوع پیوسته، به خاطر فراموش شدن جریان غدیر است. اگر افراد بحث ولایت را از یاد نبرند و فراموش نکنند، نسبت به توحید و پرستش خدا مبتلا به مشکل نخواهند بود. در نهایت مهربانی در میان مردم حاکم خواهد شد. تفرقه از میان مردم بیرون خواهد رفت و نزاع نخواهیم داشت.

تمام ناهنجاری‌های جامعه به خاطر دور شدن از ارزش­‌های والای غدیر است/انذار حضرت زهرا (س) به یک رویداد سیاسی

وی ادامه داد: تمام اتفاقاتی که حتی الان شما در جامعه می‌‌بینید به خاطر دور شدن از ارزش­‌های والای غدیر است،‌ زهرای مرضیه (س) به فردی که خدمت حضرت (س) گفت: آیا در حقانیت علی مطلبی دارید؟ حضرت (س) این کلمه را به کار بردند: «أنْسِیتُم قَوْلَ رَسُولِ اللهِ یَوْمَ غَدِیر خُم قَالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ»؛ روز غدیر خم را از یاد بردید؟ 

سند مستند شیعه برای حقانیت امام علی (ع)

این خطیب دینی تصریح کرد: پیامبر عظیم‌­الشان اسلام (ص)، امیرالمؤمنین (ع) را به عنوان جانشین و خلیفه معرفی کرد. سند حقانیت شیعه که معتقد به جانشینی علی­ بن ­ابیطالب (ع) بعد از پیغمبر خدا (ص) است همین سند مستندی است که تحت عنوان خطبه غدیر به دست ما رسیده است. در این زمینه دلیل عقلی، نقلی و روایی هم می‌­توانیم اقامه کنیم.

وی افزود: همین ۲ آیه قرآن کافی است که در عمده مصادر اهل ­سنت هم حتی آمده است. در ذیل تفسیر آیه «الیَوم‌َ اَکمَلت‌ُ لَکُم دینَکُم و اَتمَمت‌ُ عَلَیکُم نِعمَتی‌»،‌ در کتاب تفسیر«الدر المنثور»- از منابع معتبر عامه است- گفتند راجع به امیرالمؤمنین و خلافت علی (ع) است. در ذیل آیه دیگری از قرآن «یَا أیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن ربِّکَ» (هر ۲ در سوره مبارکه مائده واقع شده است) مصادر معتبر عامه گفتند که مقصود معرفی امیرالمؤمنین (ع) و جریان غدیر و ولایت علی ­بن ­ابیطالب است.

از دور علی فاصله نگیرید که علی شما را به حق می‌رساند

حجت‌الاسلام مؤمنی اظهار داشت: پیغمبر خدا (ص) فرمودند از دور علی فاصله نگیرید که علی شما را به حق می‌رساند. بناراین این همه تفرقه که شما در عالم اسلام می‌­بینید، به خاطر دور شدن از ولایت علی­ بن ­ابیطالب (ص) است. حضرت (ص) در ادامه فرمود: مردم به علی تکبر نورزید،‌ مردم به سمت باطل گرایش پیدا نکنید، ملعُونٌ مَلْعُونٌ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَىَّ قَوْلى هذا وَ لَمْ‌یوافِقْه.

وی گفت: روایت خطبه غدیر در حقانیت امیرالمؤمنین (ع) کافی است. چون در منابع معتبر عامه آمده است. پیغمبر خدا (ص) فرمودند: مَعاشِرَ النّاسِ، صراط مستقیم که در سوره حمد آمده من هستم و بعد از من این علی‌بن‌ ابیطالب است. بعد از علی اولاد علی هستند.پیغمبر خدا (ص) فرمودند: حرام است کلمه امیرالمؤمنین جز برای علی‌بن‌ ابیطالب (ع)،‌ این تعابیر تعابیرِ عجیبی است.

آیه‌ای که حقانیت غدیر را اثبات می‌کند

این کارشناس دینی بیان داشت: در خطبه غدیر پیامبر (ص) با اشاره به آیه «اِنِّما وَلیُّکُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصلَّوهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُون» بیان می‌فرماید که مقصود از راکعون، علی‌ بن‌ ابیطالب (ع) است. فردی پیش پیغمبر خدا (ص) آمد و  عرض کرد: یا رسول‌الله! تا الان شما بودید، بعد از این می‌خواهید علی که داماد و پسر عم شما  بر ما حاکم قرار بدهید؟ پیغمبر خدا (ص) فرمود: من علی را نصب نکردم.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) فرمود: «فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ الله، وَاقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ الله» علی را بلند بشمارید. خدا علی را بلند کرده است،‌ از علی پیروی کنید. خدا علی را نصبش کرده است. آن شخص سرش را بالا گرفت و گفت: خدایا اگر قرار است بعد از پیغمبر (ص) گردن به ولایت علی (ع) بدهم، در جا عذابی نازل شود و من بمیرم،‌ درجا سنگی آمد به فَرقش خورد و به درک واصل شد. آن گاه آیه «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِع» نازل شد، چون خودش خواست. پس ما از قرآن دلیل بر حقانیت غدیر داریم. از روایت و سنت، هم این کلام پیغمبر (ص) کافی است.

کسی که پیوسته از تمام اهل زمان خودش برتر بود

حجت‌الاسلام مؤمن درباره دلیل عقلی اثبات امامت امام علی (ع) بیان داشت: چه کسی شأنیت احراز جانشینی پیغمبر را دارد؟ عقل می‌گوید: کسی که یک لکه ظلمانی در حیات او دیده نشود و پیوسته و مستمر از تمام اهل زمان خودش برتر باشد. آیا می‌توانید کسی را مانند علی پیدا کنید یا می‌توان کسی را پیدا کرد که یک لکه ظلمانی در حیات او، در زندگی او و سیره او نباشد؟ اگر کسی را داریم اقامه کنیم و اگر کسی را نداریم، امیرالمؤمنین علی‌ بن‌ ابیطالب (ع) تنها کسی است که به عنوان جانشین پیغمبر (ص) هیچ لکه ظلمانی، تاریک و نامشخص در کل زندگی ایشان وجود ندارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین