عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴
حجت الاسلام و المسلمین کاوه کارشناس مذهبی، درباره چگونگی عبادت فرشتگان در عرش توضیحاتی ارائه کرد.

عقیق:آوای دل انگیز همسرایی فرشتگان در عرش الهی، موجودات و اشرف مخلوقات در زمین و آسمان در تسبیح پروردگار عالمیان گوش‌ها را می‌نوازد. چه زیبا همگان می‌سرایند؛ «سبوح قدوس و ربنا و رب الملائکه و الروح». انعکاس دلنشینی فضای ملکوتی را فرا گرفته و توصیف آن بر زبان نمی‌گنجد؛ عالمیان تسبیح کنان بندگی شان را بر آفریدگار خود اثبات می‌کنند و قلب‌ها بر اثر ربایشی آسمانی و در مقام عرش عظیم برهم پیوند می‌خورند. زنجیره‌ای از بوستان جنت نمایان می‌شود و نردبانی تا ملکوت اوج می‌گیرد و دل‌ها گره خورده بر هم به معبود می‌پیوندند.

آیا فرشتگان هم حج دارند؟

حجت الاسلام و المسلمین مظفر کاوه با اشاره به اینکه فرشتگان موازی با حاجیان بر فراز کعبه و در بیت المعمور در تسبیح خداوند متعال هستند و به دور خانه خدا طواف می‌کنند، به خبرنگار ما گفت: البته به این معنا نیست که مانند حاجیان اعمال حج را انجام می‌دهند. در عرش فرشتگان در تسبیح پروردگار هستند و ذکر همیشگی آن‌ها سبوح قدوس و ربنا و رب الملائکه و الروح است. عبادات آن‌ها با انسان اشرف مخلوقات متفاوت است؛ خداوند به انسان مقام و منزلت داده و عبادتی که به آدمی بخشیده به آفریده‌های دیگر خود حتی فرشتگان نداده است.

جایگاه و منزلت کعبه؛ خانه خدا

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه جایگاه و منزلت کعبه آنقدر زیاد است که فرشتگان بر فراز و به دور خانه خدا طواف می‌کنند؛ گفت: با وجود اینکه فرشتگان درعرش هستند، هرگز بر بالای کعبه نمی‌روند و بر مداری به مرکزیت آن به گرد خانه خدا طواف می‌کنند. حاجیانی که به حج و خانه خدا رفته اند می‌دانند که ابابیل در مکه به دور کعبه طواف می‌کنند، اما هرگز بر بالای خانه خدا پرواز نمی‌کنند. نکته مهم طواف همزمان و موازی فرشتگان، حاجیان و تمام موجودات در زمین و آسمان است.

جایگاه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کعبه در جهان اسلام

حجت الاسلام و المسلمین کاوه ضمن توضیحاتی درخصوص اهمیت و جایگاه خانه خدا در معنویت و جهان اسلام، تصریح کرد: در ایام حج از تمام نقاط دنیا مسلمانان با وجود اختلاف در نژادها، فرهنگ‌ها، آیین و رسوم و اختلاف سلیقه‌ها در کنار هم با صلح و آرامشی خاص به تسبیح و عبادت پروردگار عالمیان مشغول هستند و درباره موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی تبادل نظر می‌کنند و مشکلاتشان را بررسی و یکدیگر را یاری می‌کنند. این امر از ویژگی‌های منحصر به فرد حج است؛ خداوند حج را واسطه‌ای برای ارتباط مسلمانان جهان قرار داده است.

فرشتگان طراحان و معماران حقیقی کعبه

حجت الاسلام و المسلمین کاوه با اشاره به اینکه فرشتگان دو هزار سال قبل از حضرت آدم (ع) با طراحی و معماری خانه خدا، کعبه را در مکان کنونی ساخته اند و حضرت آدم (ع) و حضرت ابراهیم (ع) کعبه را تجدید بنا کرده اند، افزود: مهندسی اصلی کعبه را فرشتگان انجام داده اند این امر بیانگر منزلت والای خانه خداست.

باطن حج چیست؟

این کارشناس مذهبی در تشریح حج و اعمال آن گفت: همانطور که آدمی دارای ظاهر (کالبد جسم) و باطن (روح معنوی) است، حج و اعمال آن دارای ظاهر و باطن است. طواف به دور خانه خدا هم جنبه ظاهری و هم باطنی دارد؛ لباس سفید احرام هم جنبه ظاهری و هم جنبه باطنی دارد؛ سفیدی لباس احرام بیانگر دوری از مادیات و گناهان است. بیانگر یکدلی، همراهی، اتحاد همدلی فکری و اخلاقی، بندگی کردن و... است.

وی افزود: هنگامی که حجاج لباس احرام را برای انجام اعمال حج می‌پوشند، ۲۳ موردی که قبل از آن برای آن‌ها جایز بود حرام می‌شود.

چرا حاجیان نباید به آیینه نگاه کنند؟

حجت الاسلام و المسلمین کاوه در خصوص علت جایز نبودن نگاه در آیینه حاجیان، بیان کرد: در اعمال حج توجه به نفس جایز نیست؛ نگاه در آیینه موجب توجه به نفس، خودبینی، غرور، فراموش کردن فقرا، مستضعفان، اقوام، همراهان و کار‌های خیر می‌شود. بنا بر این در اعمال حج و مدتی که باید این اعمال را بجا آورد، جایز نیست به آیینه نگاه شود.

این کارشناس مذهبی افزود: اعمال حج دارای باطن و ظاهر و دنیایی از معارف و حقیقت است؛ انجام دادن اعمال حج در منا، کوه صفا (امید) و لجا (خوف)، طواف به دور کعبه، هفت بار سنگ زدن به جایگاه شیطان، هفت بار طواف به دور خانه خدا، راز عدد ۷ در اعمال حج و ارتباط آن با عدد ۷ در آفرینش دارای دنیایی از معارف و حقیقت است که بیان آن در این مطلب نمی‌گنجد.

راز چهار گوشه کعبه چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین کاوه با اشاره به اینکه چهار گوشه (ضلع) کعبه بر مبنای چهار ضلع عرش بنا شده است، عنوان کرد: بر چهار ضلع عرش ذکر تسبیحات اربعه «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الّا اللَّه و اللَّه اکبر» نقش بسته است و فرشتگان با بیان ذکر «سبوح قدوس و ربنا و رب الملائکه و الروح» در عرش و بیت المعمور موازی با حاجیان به دور کعبه طواف می‌کنند. تمام موجودات در عالم هستی نیزموازی با فرشتگان و حاجیان با بیان ذکر «سبوح قدوس و ربنا و رب الملائکه و الروح» خداوند متعال را حمد و ستایش می‌کنند و به دور کعبه طواف می‌کنند و در حقیقت معرفت و توحید موجودات دیگر به مراتب از انسان بیشتر است.

وی افزود: فرشتگان نیز به صورت انسان در زمین خانه خدا (کعبه) را طواف می‌کنند، اما فرشتگان حج ندارند همانطور که نماز حقیقی ندارند؛ خداوند به هریک از فرشتگان یک عمل (فرشتگان سجده کننده، فرشتگان رکوع کننده؛ فرشتگان قیام کننده و...) را بخشیده است، اما به انسان همه‌ی اعمال را بخشیده است.

ذکر مخصوص حیوانات چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین کاوه گفت: همه موجودات مانند انسان خداوند را تسبیح و تمجید می‌کنند و ذکر مخصوص آن‌ها؛ «سبوح قدوس و ربنا و رب الملائکه و الروح» است. خروس با معرفت و شعور خاصی که دارد هنگام اذان صبح خداوند را تسبیح و تمجید می‌کند و ذکر «سبوح قدوس و ربنا و رب الملائکه و الروح» را بجا می‌آورد.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین