عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶
امام جواد (ع) در حدیثی عوامل صفای دل و شکوفایی عقل اشاره کرد.

عقیق:یکی از موضوعات مهمی که در آموزه‌های آسمانی اهل بیت (ع) بسیار مورد تأکید بوده، لزوم همنشینی با خوبان است، برگزاری جلسات ذکر فضائل و مناقب اهل بیت (ع)، حضور در جمع علما و اهالی علم و معرفت، نشست‌های علمی و تحقیقی و ... می‌تواند از مصادیق این موضوع باشد.

یکی از مسائلی مهمی که خوب است بیش از پیش به آن توجه داشته باشیم، این است که باید نیازهای خود را تشخیص دهیم و به دنبال رفع آنها باشیم. هر فردی می‌تواند اخلاق و رفتار خود را مورد سنجش قرار دهد و برنامه‌ای اساسی برای اصلاح و بهبود آن داشته باشد، مثلاً فردی ممکن است احساس کند نیاز دارد خوش اخلاق‌تر باشد، یکی از راهکارها این است که با دوستان خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد همنشین شود.

اگر می‌بینیم نیاز داریم با صفاتر و با محبت‌تر باشیم، یکی از راهکارها این است که با دوستان یا اقوام با محبت‌تر و باصفا و خوش‌منش‌تر همنشین شویم، اگر احساس می‌کنیم نیاز به تقویت بنیه معارفی و دینی خود داریم، پس با افرادی نشست و برخاست کنیم که خوش‌فکر و پیوسته مشغول کارهای معرفتی و دینی هستند. اینها یک راهکار ساده اما بسیار مفید و اثرگذار است.

حضرت امام جواد (ع) در حدیثی می‌فرماید:

«مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَتَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَإنْ کانَ نَزْراً قَلیلاً؛ ملاقات و دیدار با دوستان و برادران، موجب صفای دل و نورانیّت آن می‌شود و سبب شکوفایی عقل و درایت خواهد شد، گرچه در مدّت زمانی کوتاه انجام پذیرد». (امالی شیخ مفید، ص 328، ح 13). آن حضرت در حدیث دیگری فرمود: تباهی اخلاق به سبب معاشرت با سفیهان و بهبود اخلاق به سبب همنشینی و انس با خردمندان است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین