عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
تولیت آستان قدس رضوی:
تولیت آستان قدس رضوی گفت: موزه زنده زیارت باید بتواند اثرگذاری حضور امام رضا(ع) در ایران را نمایش بدهد.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی پس از بازدید دو ساعته از موزه زیارت در سخنانی به اهمیت این پروژه در انتقال مفاهیم به نسل‌های جوان‌تر پرداخت و اظهار داشت: ما به گونه‌های مختلف می‌توانیم تاریخ را ترسیم کنیم. یکی از آنها نوشتن است، یکی فیلم، سینما، تئاتر و از این قبیل هنرها. یکی هم موزه زنده، که مخاطب خودش را در فضای آن زمان و آن محیط می‌بیند. مثلا می‌رود به زمان قبل از انقلاب.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: نسل‌های جدید که قبل از انقلاب را ندیده‌اند، خیلی از ایام بعد از انقلاب را هم ندیده‌اند، شاید جنگ را هم ندیده‌اند. ما باید محیطی را آماده کنیم که جوان‌ها این‌ مسائل را خوب لمس و درک کنند؛ موزه زنده این خاصیت را دارد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه ضمن تاکید بر تکمیل موزه زنده زیارت، با اشاره به زحمات کشیده شده و مسیری که باید طی شود تا این اتفاق فرهنگی به ثمر بشیند، گفت: کارهای خوب و فاخری شده، دوستان زحمات خوبی کشیده‌اند؛ باید روی اینجا کار شود تا بتوانیم در ادامه به تاریخ امام رضا(ع) و زیارت با معرفت که مورد نظر دوستان هم هست، بپردازیم، اینکه سیره امام رضا(ع) در ایران و اینکه در گسترش شیعه، ایشان نقش داشته‌اند.

مروی در ادامه با اشاره به اینکه مسئله شیعه شدن ایران به حضور امام رضا(ع) در خراسان بر می‌گردد، اشاره کرد: امروز این مسئله وجود دارد که شیعه در ایران از زمان صفویه رایج شده است. به تبع آن می‌گویند شیعه تاریخ و قدمتی ندارد و به نوعی زیر سوال است. ما می‌توانیم با حضور امام رضا(ع) و به تعبیر بهتر حضور تمدنی امام رضا(ع) شیعه را ثابت کنیم. یعنی بگوییم شیعه ایران مولود حضور امام رضا(ع) است نه اینکه شیعه مولود صفویه است.

وی در ادامه با اشاره به مسئله تاریخی ورود اسلام به ایران، گفت: این کشور شیعه است، در حالی که این کشور را سقیفه فتح کرد. حضور امام رضا(ع) و این اثرگذاری را می‌توان به خوبی از طریق موزه زنده زیارت بیان و ترسیم کرد. این کار را ما باید انجام دهیم که از نظر تاریخی با وجود سند و مدرک فراوانی که داریم، اثبات کنیم که شیعه ایران مولود امام رضا(ع) است و ربطی به صفویه ندارد؛ در این موزه باید به اینها بپردازیم.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به فاز انقلاب اسلامی پروژه موزه زنده زیارت و اهمیت آن هم اشاره و گفت: حدیث سلسله‌الذهب از امام رضا یک حدیث بسیار انقلابی است؛ انقلاب ما مولود این حدیث است. امام رضا(ع) پیوند بین توحید و امامت و ولایت برقرار می‌کنند. امام خمینی(ره) هم همین کار را کردند و ما باید بتوانیم این‌ها را برای نسل جدیدمان ترسیم کنیم که از انقلاب و مبانی آن درک و فهم درستی داشته باشند و اتصال آن به ائمه اطهار، پیغمبر خدا و ذات الهی را درک کنند.

مروی با اشاره به جایگاه موزه زنده در مقایسه با سایر ابزارهای انتقال محتوای فرهنگی به مخاطب، عنوان کرد: کتاب و نوشته یک ابزار است، موزه زنده هم یک ابزار است که پرمخاطب هم هست و البته جاذبه‌هایش را هم باید ایجاد کنیم. هر چیزی یک جاذبه‌ای دارد و باید آن را ایجاد کنیم که افراد و گروه‌های مختلف بیایند اینجا و پیام بگیرند.

مروی خاطرنشان کرد: ما باید این را در ذهن داشته باشیم که ببینیم وقتی کسی می‌آید اینجا با چه ذهنیتی می‌آید و وقتی از اینجا بیرون می‌رود کدامیک از سوالاتش را پاسخ دادیم، کدام شبهاتش را جواب دادیم و کدام‌یک از ابهاماتش را برطرف کرده‌ایم. 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین