عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۱۱۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
پای درس اخلاق آیت الله جاودان؛
آیت الله جاودان، استاد اخلاق با بیان اینکه عامل اصلی شادمانی آخرت ایمان به خدا و آخرت است، گفت: بعد از کسب ایمان مقدماتی یک ایمان بالاتر هم داریم و آن ایمانی است که به عمل رسیده است.

عقیق:طبق روال چهارشنبه‌ها شامگاه اولین چهارشنبه از دومین ماه فصل تابستان و در ایام تعطیلات تابستانی درب حسینیه‌ای قدیمی در کوچه‌های باریک و محله قدیمی گلشن در پایتخت بر روی مشتاقان معارف اسلامی باز بود. با وجود سایه سنگین تعطیلات تابستانی و حتی تعطیلات حوزه، این حسینیه نورانی تعطیل نبود، بلکه شاهد حضور اقشار مختلف مردم خصوصاً جوانان و طلاب حوزوی بود که از اقصی نقاط تهران و حتی اطراف خود را به این مکان معنوی رسانده بودند، تا ره توشه‌ای معنوی کسب نمایند.

سخنرانی هفتگی درس اخلاق آیت الله شیخ محمد علی جاودان، از شاگردان مرحوم آیت الله حق شناس (ره) و نوه آیت الله شیخ مرتضی زاهد، بعد از قرائت زیارت آل یاسین و تلاوت سوره یاسین آغاز شد و این استاد اخلاق در این جلسه درباره کسب شادمانی‌های آخرت با انجام عمل صالح در دنیا سخن گفت.

شادمانی دنیا گذرا و شادمانی آخرت ابدی است

آیت الله جاودان شادمانی دنیا را گذرا و شادمانی آخرت را ابدی دانست و گفت: دنیا برای انسان‌ها گاهی شادمانی و گاهی غم و غصه به همراه دارد که این امر طبیعی است. برای همه انسان‌ها نیز عواملی در دنیا پیش می‌آید که آنها گاهی شادمان و گاهی غمگین هستند.

وی ادامه داد: اما عالم آخرت این چنین نیست و شادمانی آخرت ابدی است. انسان در دنیا عملی را انجام می‌دهد که پاداش آن شادمانی آخرت است و برای بعضی‌ها این شادمانی از همان لحظه مرگ آغاز می‌شود و برای برخی دیگر این شادمانی از برزخ و برخی از قیامت شروع می‌شود. کسب شادمانی آخرت بستگی به عمل انسان در دنیا دارد و این شادمانی آخرت به هیچ وجه قابل مقایسه با شادمانی در دنیا نیست. مهم این است که انسان عامل شادمانی آخرت را در دنیا کسب و تحصیل کند.

ایمان؛ مهمترین عامل کسب شادمانی آخرت

آیت الله جاودان به عامل و علت شادمانی آخرت اشاره نمود و بیان کرد: عامل اصلی شادمانی آخرت ایمان به خدا و آخرت است. ایمان به خدا و آخرت عامل اصلی این شادمانی است و به هر مقدار انسان در دنیا درجه ایمان او بیشتر باشد، در آخرت از شادمانی بیشتر برخوردار است و سرمایه آخرت او بیشتر است.

وی افزود: بنابراین اگر انسان بتواند در دنیا ایمان را کسب کند و آن را پرورش داده و تقویت کند به جایی می‌رسد که به شادمانی آخرت خواهد رسید و برای بعضی‌ها بهشت و شادمانی آخرت از همین دنیا شروع می‌شود و در همین دنیا در بهشت هستند و ترس و اندوهی هم ندارند. خداوند نیز در قرآن می‌فرماید: «أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، (آیه ۶۲ سوره یونس: آگاه باشید! یقیناً دوستان خدا نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند.)

این استاد حوزوی ادامه داد: حالا این افراد چه کسانی هستند که خوف و ترسی ندارند؟ در آیه بعد قرآن درباره آنها می‌فرماید: «الَّذِینَ آمَنُوا وَکَانُوا یَتَّقُونَ»، (آیه ۶۳ سوره یونس: آنان که ایمان آورده‌اند و همواره پرهیزکاری دارند.) این افراد اول به ایمان رسیدند که این ایمان کسب شده عامل این شادمانی است که علاوه بر شادمانی این افراد دیگر ترس و اندوهی ندارند و اصلاً ترس و اندوه سراغ این افراد نمی‌آید.

مراتب ایمان و مرتبه بالاتر آن

آیت الله جاودان با اشاره به مراحل و مراتب ایمان اظهار کرد: اولین قدم در کسب ایمان این است که برای انسان حوادثی پیش می‌آید که او را به خدا و آخرت معتقد می‌کند و این یک ایمان مقدماتی و اولیه است. مثلاً فرد در این زمینه کتابی می‌خواند یا اینکه پای سخن عالمی می‌نشیند و به خدا و آخرت ایمان می‌آورد و معتقد می‌شود. اما بعد از کسب این ایمان مقدماتی یک ایمان بالاتر هم داریم و آن ایمانی است که به عمل رسیده است، که این ایمان همان ایمانی است که خداوند در قرآن این افراد را الذین آمنوا خطاب کرده است. گفته‌اند این مرحله از ایمان، ایمانی است که با عمل کسب شده است و این ایمان بالاتر از ایمانی است که با خواندن کتاب و شنیدن سخن عالمی درباره خدا و آخرت کسب شده باشد.

وی ادامه داد: حالا این ایمانی که به مرحله عمل رسیده یک ایمان جدید در دل انسان ایجاد می‌کند. افرادی که چنین ایمانی را کسب کرده‌اند دیگر سالهای عمر خود را در مواظبت و مراقبت از اعمال و رفتار خود هستند که خطایی از آنها سر نزند. این افراد دیگر مواظب چشم و گوش و زبان خود هستند و همین طور دیگر اعضای بدن خود که گناهی و خطایی از آنها سرنزند و این مراقبت شدید را دارند و دائم از خدا می‌ترسند.

این مؤلف و محقق حوزوی افزود: حالا این ایمان در اثر عمل قوی شده و ثمره آن نیز شادمانی ابدی آخرت است و حتی برای این افراد از یک گوشه‌هایی یک ذره بهشت را در همین دنیا به آنها می‌چشانند. بعد خداوند می‌فرماید: «لَهُمُ الْبُشْرَیٰ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ»، (آیه ۶۴ سوره یونس: در زندگی دنیا و در آخرت، شاد د.) حالا اگر کسی پای این مرحله از ایمان بایستند، این ایمان باعث زایش و رشد در او می‌شود. خداوند نیز می‌فرماید: اگر شما شکر نعمت را بجا بیاورید من نعمت شما را می افزایم.

گناه انسان را تحت ولایت شیطان قرار می‌دهد

آیت الله جاودان با هشدار نسبت به گناه کردن گفت: وقتی انسان در ابتدا برای اولین بار مرتکب گناه می‌شود، در مرتبه دوم آن گناه را راحت تر انجام می‌دهد و کم کم در تحت ولایت شیطان قرار می‌گیرد و دیگر در اختیار شیطان است. حالا اگر انسان در بار اول گناه کردن سریع بلند شود و آن را جبران کند، در مرتبه دوم کار برای شیطان سخت می‌شود. اما اگر جبران نکردید بار دوم شیطان راحت تر بر شما نفوذ می‌کند و شما را زمین می‌زند و بار سوم دیگر برای شیطان خیلی راحت تر است.

وی ادامه داد: کسانی که به یک گناه گرفتار شده و معتاد آن گناه شده‌اند، این افراد را شیطان در اختیار گرفته است و افسار و دهانه آنها در دست شیطان است.

یادآور می‌شود؛ جلسات سخنرانی هفتگی آیت الله شیخ محمد علی جاودان هر چهارشنبه از ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه در حسینیه مرحوم آیت الله شیخ مرتضی زاهد واقع خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سیروس، روبروی کوچه امامزاده اسماعیل (ع) بازار، محله گلشن، کوچه شهید بالاگر برای عموم مردم، خواهران و برادران برگزار می‌شود. و همچنین از سوی مؤسسه ایمان ماندگار مهد کودک جهت نگهداری کودکان در نظر گرفته شده است. در ابتدا این مراسم با سخنرانی کوتاه یکی از علما و سپس قرائن زیارت آل یاسین و تلاوت سوره یاسین آغاز و سپس آیت الله جاودان به ایراد سخنرانی خواهند پرداختد و در پایان نیز مختصر مداحی و روضه خوانی کوتاه برگزار می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
گناه یک معلول است وعلت باید ازمیان برداشته شود گناه جزء است وکل نفس هر چه از نفس برآید گناه است به این مثال توجه کنید ودر مثال مناقشه نیست عارفی در خواب شیطان را دید که که به او گفت بیدار شو که نماز ضبحت قضا شد عارف در جواب به او گفت هرچه را تو امر کنی عکس آن صحیح است زیرا که از شیطان چیزی چز شر تراوش نخواهد کردواگر انسان به طمع بهشت عبادت کند همان نفس است چون طمع ریشه در نفس داردواقعا اگر خداوند دنیا را جاودانه می ساخت حاضر به پرستش خداوند میشدند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
1
درتاییدموضوع ذکر شده میتوان نتیجه گرفت که بسیاری از مسئولین کشور از نظر ارتکاب خضوضا گناهان کبیره مبراهستندولی بدلیل اختلافاتی که ریشه در نفسانیات واینکه؛ نظرمن یاجناح ما درست است ولا غیر؛ سبب شده است که این اختلافات به عامه مردم گسترش پیداکندودشمن از آب گل آلود ماهی بگیرد.نتیجه اینکه مهمترین چیزی که نظام را تهدیدمیکندمسائل نفسانی مسئولین است که اگر حل شوندمردم هم فرصت می یابند به تبع آن به مسائل نفسانی خود توجه پیدا کنند وشاهد ارتکاب گناه کمتر باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
دونوع نفس قابل تقسیم بندی است یکی نفس مادی ودیگری نفس معنوی در نفس مادی همه چیز به وضوح وآشکار است فرد مثلاثروت وتملکات خویش راوسیله بزرگ داشتن شخصیت خود می پندارد وبرای ازدیاد آن به هروسیله ای ممکن است متوسل شود ودیگری نفس معنوی است که بسیارپنهان ومانند رایحه است وخطرناکترین نوع نفس است فرد تمام ویژگیهای کمال را وسیله بزرگ داشت نفس خود میداند.غربیها بیشتر در دام نفس مادی می افتند وماشرقی هادر دام نفس معنوی قرار می گیریم مثلا در پشت تریبون هم با احتکار مخالف هستند ولی بوسیله خودمان دچار خود تحریمی قرار میگیریم یا همان تعارفات خشک خالی بفرما بفرما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
واقعیت این است که همه ما به درجات مختلف تحت پوشش خوبیها ونیکی ها نقاب برچهره داریم واز خود یک خود دروغین ساخته ایم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
0
هنگامی که تمام شرها دریک جاجمع شده وکلیدآن دروغ است وزمانیکه ساختارانسان به طور بالقوه براساس دروغ وفاصله گرفتن از فطرت بنا نهاده شده ممکن است این ساختارباهرتند بادی بلرزد ووجود واقعی خود رانشان دهد وبه مسئول وغیر مسئول رحم نکندمانند وزیر سابق آموزش وپرورش وممکن است تاآخر عمربه دلیل خجالت و شرمندگی نزدیکان واجتماع کسی چیزی از ما نبیندوهمه بگویند چه آدم خوبی بود ولی باید بخاطر سپرد تادردگفته نشوددرمانی وجود نخواهد داشت واینکه در این خیال باشیم که ماچه وچه هستیم نه تنهادر دی را دوا نخواهد کرد بلکه آن راتشدید خواهد کردزیرا تحول در دیدن آنچه هست می باشد نه در تخیل
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین