عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد با اشاره به فعالیت ۲۵ هزار کانون مساجد در کشور گفت: مرکز رشد مساجد در حوزه کارآفرینی بزودی ایجاد می‌شود.

عقیق:حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باحضور در برنامه «تابستان داغ» رادیو گفت‌وگو با اشاره به اهمیت توجه به اوقات فراغت جوانان و امور فرهنگی و دینی قشر جوان جامعه اظهار داشت: کانون‌های فرهنگی مساجد برای جذب کودک و نوجوان و مقابله با هجمه غرب تشکیل شده است. ۲۵ هزار کانون مساجد در کشور وجود دارند که ۱۲ هزار کانون در روستا‌ها تشکیل شده که میلیون‌ها نفر در آن عضو هستند.

وی با بیان اهمیت تشکیل کانون‌های مساجد در کشور افزود: هدف از تشکیل کانون‌های مساجد جذب قشر جوان و نوجوان جامعه برای حضور در مساجد است. ما برای مساجد کارکردهای عبادی، سیاسی، نظامی، قضایی و ... را برای مساجد پیش‌بینی کردیم و لذا مساجد کانون فعالیت‌های فرهنگی و عقیدتی و اخلاقی است.

حجت‌الاسلام ارزانی تأکید کرد: در تمدن‌های کهن تاریخی نیز کتابخانه و مسجد به عنوان مقر فرهنگی شناخته شده بود و ایران نیز به عنوان یک تمدن کهن در این فضای فرهنگی زیست می‌کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و مساجد با بیان اهمیت فضای مجازی به عنوان یک حوزه مهم فرهنگی در ترغیب اقشار مختلف جامعه یادآور شد: در حوزه شبکه‌سازی و فضای مجازی فعالیت‌های خوبی در کانون‌های مساجد انجام شده و یک معاونت تحت عنوان شبکه‌سازی و فضای مجازی ایجاد شده است‌ و در شش عرصه فعالیت می‌کنیم که یکی از آنها فعال‌سازی بخش شبکه یکپارچه فضای مجازی در کانون‌های فرهنگی مساجد است.

وی اضافه کرد: در حوزه فضای مجازی آموزش و توانمند‌سازی از جمله ساخت کلیپ‌ها و موشن‌گرافی پی‌گیری و انجام شده است. سرانه‌ای نیز در قالب کمک به کانون‌های فرهنگی مساجد در نظر گرفته شده است و اعضای کانون در این حوزه حدود ۲ میلیون ۱۰۰ هزار نفر در این حوزه ثبت نام کردند.

حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: بیش از ۹۰ هزار فعالیت فرهنگی در کانون‌های مساجد ثبت شده که بخش عمده آن در حوزه شبکه‌سازی و فضای مجازی است. ما ارتباط بسیار خوبی نیز با صدا و سیما داریم که هم‌افزایی خوبی با این کانون‌ها دارند. صدا و سیما نیز به دنبال این است که برنامه‌های خوبی در حوزه کانون‌های فرهنگی مساجد انجام شود و در این خصوص از رسانه ملی تشکر می‌کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما مرکز رشد مساجد را در حوزه کار آفرینی راه‌اندازی خواهیم کرد و به زودی در قالب هسته‌های فناورانه این مراکز فعالیت خواهند کرد.

وی با اشاره به اهمیت لزوم فعالیت تمام وقت مساجد ادامه داد: باید مساجدی که به شکل تمام وقت کار می‌کنند افزایش یابند تا مهارت‌های مختلف به جوانان آموزش داده شود.

حجت‌الاسلام ارزانی عنوان داشت: دغدغه خادمان مساجد این است که هزینه‌ها از سوی مردم تأمین می‌شود و لذا در این زمینه تأمین منابع مالی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه طرح‌های غنی‌سازی اوقات فراغت با همه توان پیگیری می‌شود، افزود: ما در حوزه اوقات فراغت یک مقدار متفاوت ظاهر شدیم و پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران را راه‌اندازی کردیم که بخشی از فعالیت‌های ما در قالب این شکل تعریف شده است. فعالیت‌های ما محله‌محوری، خانواده بنیان و نشاط‌آور است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کلاس‌های مهارت قرآن کریم، سرود، خیاطی، نقاشی، مداحی، عکاسی، گرافیک، فیلمنامه‌نویسی، نویسندگی و ... را برگزار شده و نتایج قابل قبولی را به همراه داشته است.

حجت‌الاسلام ارزانی عنوان داشت: کلاس‌های مهارت آموزی ما بیشتر رایگان است و یا با هزینه‌های بسیار کمی برگزار می‌شود. این کلاس‌های مهارت‌آموزی قبل یا بعد از نماز برگزار می‌شود و با یک انسجام خوبی در حال پیگیری است.

وی در پایان با بیان اهمیت برگزاری دقیق کلاس‌های غنی‌سازی اوقات فراغت خاطرنشان کرد: مسجد به عنوان یک فضای آموزشی باعث رشد و تعالی انسان می‌شود‌.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین