عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
آمارهای جدید پارلمان هامبورگ و اداره حفاظت از قانون اساسی نشان می‌دهد که اسلام‌گرایی در مدارس این شهر افزایش یافته است.

عقیق:کورت ادلر کارشناس حوزه افراط‌گرایی در گفت‌وگو با ولت در این باره گفت: تأثیر گروه‌های اسلامی رادیکال به خصوص روی کودکان و نوجوانان در هامبورگ افزایش یافته و این مسأله بسیار خطرناک است.

 آمارهایی که بر اساس درخواست نمایندگان حزب دمکرات آزاد آلمان در پارلمان هامبورگ منتشر شده است، نشان می‌دهد که تعداد افراد مشکوک به ارتباط با اسلام‌گرایان در موسسات آموزشی هامبورگ و هانزه‌اشتات به طرز قابل توجهی در سال جاری افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۸، تعداد موارد مشکوک تنها ۷ مورد بوده که در سال جاری به ۳۴ مورد افزایش یافته است.

تیز رابه نماینده امور مدارس در سنای هامبورگ نیز بیان داشت: از ماه می سال ۲۰۱۸، در حدود ۶۰ درخواست مشاوره از سوی مسئولان دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و مدارس فنی حرفه‌ای در هامبورگ ثبت شده است که این درخواست‌ها در ارتباط با مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان، اختلافات مذهبی و فرهنگی و همچنین موقعیت‌های خاص در مدارس ارائه شده است.

رئیس فراکسیون حزب دمکرات آزاد آلمان: افزایش فعالیت اسلام‌گرایان در هامبورگ، به مرز هشدار رسیده است

وی افزود: البته در ۲۱ مورد از درخواست‌های مطرح شده، مشکلات چندان جدی نبود و پس از گفت‌وگو میان مسئولان و اعضای مدارس حل شد، اما در ۳۴ مورد دیگر که موارد مشکوک به ارتباط با اسلام‌گرایان مطرح بود. مسئولان مدارس مجبور شدند که برای حل مشکلات خود با چندین نهاد مختلف مذاکره کنند. البته از آوریل سال جاری مقرر شده است که چنین مواردی در مرکز مشاوره برای پیشگیری از خشونت هامبورگ مورد بررسی قرار ‌گیرد.

علاوه بر این، به گفته نمایندگان پارلمان هامبورگ، تحقیقات درباره پنج مورد نگران‌کننده در مدارس همچنان ادامه دارد.

آنا فون تروین‌فلز فروواین رئیس فراکسیون حزب دمکرات آزاد آلمان در این باره گفت: افزایش فعالیت اسلام‌گرایان در هامبورگ، به مرز هشدار رسیده است. طرح‌ها و برنامه‌های موجود برای مقابله با اسلام‌گرایی باید مجددا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم اصلاح شود.

آمارها همچنین نشان می‌دهد که در حال‌ حاضر ۸ نفر از کسانی که با اسلام‌گرایان در ارتباط بوده‌اند، در زندان هامبورگ نگهداری می‌شوند. همچنین گزارش‌های اخیر اداره حفاظت از قانون اساسی از افزایش طرفداران گروه‌های سلفی‌ در هامبورگ خبر می‌دهد. البته این آمار مختص هامبورگ نیست.

۸۶ نفر از شهر هامبورگ برای جنگ به عراق و سوریه رفتند

در سال ۲۰۱۸، تعداد پیروان گروه‌های سلفی در کل آلمان افزایش داشت. تعداد سلفی‌ها در آلمان در سال ۲۰۱۷، در حدود ۱۰۸۰۰ نفر بود و در سال ۲۰۱۸ این آمار به ۱۱۳۰۰ نفر رسید. در هامبورگ نیز آن‌ها بسیار پرتعداد هستند. تعداد سلفی‌های هامبورگ در سال ۲۰۱۷، در حدود ۷۸۰ نفر و در سال ۲۰۱۸، این آمار در حدود ۷۷۶ نفر بود.

همچنین بر اساس آمار اداره حفاظت از قانون اساسی در سال ۲۰۱۸، حدود ۴۲۲ نفر از سلفی‌های هامبورگ در گروه‌های جهادی عضو بودند. براساس این آمارها، در سال ۲۰۱۸، در حدود ۱۰۵۰ نفر برای حضور در جنگ عراق و سوریه، آلمان را ترک کردند که حدود یک‌سوم از آنها به کشور بازگشتند و ۲۰۰ نفر نیز در جنگ کشته‌ شدند. در این میان، ۸۶ نفر نیز از شهر هامبورگ برای جنگ به عراق و سوریه رفتند که حدود یک‌سوم از آن‌ها به هانزه‌اشتات بازگشتند.

رئیس فراکسیون دمکرات آزاد آلمان در پارلمان هامبورگ با انتقاد از بازگشت جنگ‌جویان داعش به آلمان گفت: ما باید با خشونت‌های اسلام‌گرایان و بنیادگرایان مقابله کنیم و از گسترش فعالیت آنان در کشور جلوگیری کنیم.

تعداد اعضای کلیساهای آلمان کاهش یافته است

همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده، اعضای کلیسای پروتستان در سال ۲۰۱۸ به ۲۱ میلیون نفر کاهش یافته‌ و تعداد پیروان کلیسای کاتولیک نیز به ۲۳ میلیون رسیده است. برخی معتقدند که رسوایی‌های اخلاقی و مالیات‌های کلیساها باعث ریزش پیروان آن‌ها شده است.

طبق آمار منتشر شده توسط کنفرانس اسقف‌های آلمان، کلیسای کاتولیک در سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۲۱۶ هزار نفر از اعضای خود را از دست داده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷، تعداد ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ نفر از کلیسای کاتولیک جدا شده بودند و این آمار نشان می‌دهد که کلیسای کاتولیک در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال پیش از آن، تعداد بیشتری از اعضای خود را از دست داده است.

همچنین براساس آمارهای منتشر شده، تعداد اعضای کلیسای کاتولیک در سال ۲۰۱۸، در مجموع، ۲۳ میلیون بوده است. علاوه بر این، بر اساس آمارهای منتشر شده، کلیسای پروتستان آلمان در سال ۲۰۱۸، حدود ۲۲۰ هزار نفر از اعضای خود را از دست داده است.

براساس آماری که کلیسای انجیلی در هانوفر اعلام کرده، تعداد کسانی که از کلیسای پروتستان در سال ۲۰۱۸ جدا شده‌اند، نسبت به سال پیش از آن، ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین در مجموع تعداد کل اعضای کلیسای پروتستان در سال ۲۰۱۸، در حدود ۱.۸ درصد کاهش داشته و به ۲۱ میلیون نفر رسیده است.

 خروج مسیحیان آلمانی از کلیساها به دلیل بی‌اعتمادی افراد به نهادهای مسیحی است

هاینریش بدفورد اشتروهم رئیس شورای کلیسای پروتستان آلمان در این باره اظهار داشت: کاهش تعداد پیروان کلیساهای آلمان به ضرر مسیحیان است. بر خلاف گذشته، افراد در آزادی کامل تصمیم می‌گیرند که از کلیسا جدا شوند یا اینکه عضو کلیسا بمانند. به همین دلیل، ما از افرادی که هنوز عضو کلیسا هستند، سپاس‌گزاریم.

هانس لانگن دورفر سخنگوی مجمع اسقفی کلیسای کاتولیک آلمان نیز کاهش تعداد اعضای کلیساها را باعث نگرانی مسیحیان عنوان کرد و بیان داشت: یکی از دلایل این کاهش، به طور قطع به دلیل انتشار اخبار سوء‌استفاده جنسی در کلیساهای کاتولیک است. بسیاری از شهروندان، دیگر به کلیساها اعتماد ندارند و باور نمی‌کنند که با سوء‌استفاده‌کنندگان برخورد می‌شود.

از سوی دیگر، تحقیقات کلیسای کاتولیک در اسن نشان می‌دهد که خروج مسیحیان از کلیساها به دلیل بیگانگی آن‌ها با کلیساها و بی‌اعتمادی افراد به نهادهای مسیحی است. همچنین بر اساس این تحقیق مالیات کلیساها، نقش مهمی در خروج افراد از آن‌ها دارد.

توماس شولر کارشناس قوانین کلیسایی اظهار داشت: مسیحیان رابطه‌شان را با کلیسا از دست داده‌اند و کلیسا در حال حاضر نمی‌تواند اعتماد شهروندان را جلب کند.

وی با تأکید بر اینکه مالیات نقشی در خروج افراد از کلیساها ندارد، افزود: به نظر من مالیات نقش چندانی در جدایی مسیحیان از کلیساها ندارد. چرا که بسیاری از کاتولیک‌ها به کلیسا مالیات پرداخت نمی‌کنند و بخشی از آنها نیز در حد محدودی به کلیساها کمک می‌کنند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
0
ازافزایش بی دینی در ایران هم خبردارید.؟
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین