عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
زیارت آرامگاه حضرت خدیجه (ع) و اجداد و اصحاب پیامبر اسلام (ص)، در قبرستان ابوطالب در مکه مکرمه در برنامه زائران ایرانی پیش بینی شده است.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین عسگری مسئول مراسمات بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به برنامه زائران گفت: زیارت آرامگاه حضرت خدیجه، همسر پیامبر (ص) و دیگر مدفونین در قبرستان ابوطالب در برنامه زائران ایرانی حج امسال پیش بینی شده است.

وی هدف از این برنامه را آشنایی زائران با قبور مطهر در قبرستان بقیع، آگاهی بیشتر از تاریخ اسلام و بهره گیری معنوی از این مکان بیان کرد، گفت: در حال حاضر، قبرستان ابوطالب مظلوم ترین قبرستان پس از بقیع است در حالی که اجداد و چند تن از فرزندان پیامبر و حتی شماری از ایرانیان در آنجا مدفون هستند.

به گفته این مسئول در بعثه مقام معظم رهبری، با توجه به نزدیکی قبرستان ابوطالب به مسجدالحرام، زائران ایرانی خانه خدا هر روز صبح به صورت گروهی به آنجا رفته و قبور مطهر آن را زیارت می کنند.

عسگری خاطرنشان کرد: تسهیلات و امکانات ویژه ای در قبرستان ابوطالب وجود دارد و ورود به آن پس از نماز صبح و عصر برای مردان مجاز است.

وی یادآور شد: بانوان در عربستان اجازه حضور در آرامگاهها را ندارند و این وضعیت در مورد قبرستان ابوطالب هم صدق می کند.

به گزارش فارس، قبرستان ابوطالب که به قبرستان المعلاه نیز شهرت دارد، در نزدیکی مسجدالحرام و در دامنه کوههای حجون قرار دارد و  به عنوان یک آرامگاه عمومی شناخته می شود.

بسیاری از شخصیتهای مشهور در این مکان دفن شده اند که از جمله آنها می توان به «خدیجه بنت خویلد» همسر پیامبر و مادر حضرت فاطمه زهرا(س)، قاسم و عبدالله دو تن از فرزندان پیامبر، عبدالمطلب جد و ابوطالب عموی پیامبر اشاره کرد.

شماری از صحابه حضرت محمد (ص) نظیر عبدالرحمان بن ابی بکر و عبدالله بن زبیر نیز در این مکان دفن شده اند.

آرامگاه حضرت خدیجه تا سال 1925 میلادی یعنی 95 سال پیش دارای بقعه و بنای بزرگی بود اما در آن سال به دستور ملک عبدالعزیز پادشاه سعودی ویران شد.

با این وجود همچنان محل قبر بسیاری از این شخصیتها قابل مشاهده است. در مورد تعداد قبور موجود در این قبرستان تاکنون آمار رسمی و دقیقی اعلام نشده است. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
1
0
اللهم صل علی محمد و آل محمد
لعنت برآل یهود و سعودی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین