عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۰۲۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
مقدم فر کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی:
کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که باید در هیئت‌ها به مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی توجه شود.

عقیق:عده‌ای معتقد که هیئت جای صحبت درباره سیاست نیست. این افراد معتقدند که سیاست، ناپاکی‌ها و پلشتی‌هایی دارد که وجودش در هیئت، به این مکان نورانی لطمه می‌زند. در مقابل عده‌ای هستند که سیاست را مهم و وجودش در هیئت را اجباری می‌دانند. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا وجود سیاست و موضوعات سیاسی در هیئت لازم است یا خیر.

هیئتی که سیاسی نباشد، اصلا هیئت نیست

در این باره با حمید رضا مقدم فر کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی گفتگو کردیم. وی گفت: حضور مباحث سیاسی در هیئت دو وجه دارد؛ یک وجه این است که اصلا هیئت ذاتا سیاسی نباشد؛ طبق این عقیده هیئت باید سکولار باشد و کاری به مسائل سیاسی و اجتماعی نداشته باشد؛ برنامه‌های مذهبی فقط به برگزاری سخنرانی، روضه خوانی، عزاداری یا جشن معطوف باشد. البته که این عقیده خیلی غلط است. چراکه هیئت برای امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است. حرکت سید الشهدا (ع) در کربلا و به طور کل سیره تمامی ائمه معصومین (ع) صد در صد سیاسی بود.

اگر فعالان در هیئت بگویند، کاری به سیاست نداریم، خیلی خنده دار است

مقدم فر ادامه داد: اباعبدالله الحسین (ع) با یزیدی مقابله می‌کرد که صاحب حکومت بود؛ صفر تا صد نهضت سید الشهدا (ع) سیاسی است، هر چند در عین حال یک حرکت فرهنگی و اعتقادی هم بود. امیر المومنین علی (ع) همین طور؛ جنگ‌ها و مبارزات مولای متقیان (ع) نشان از سیاسی بودن ایشان دارد. با این پیشینه‌ای که اسلام و مذهب تشیع دارد، اگر فعالان در هیئت بگویند، کاری به سیاست نداریم، خیلی خنده دار است. هیئتی که سیاسی نباشد، اصلا هیئت نیست. سخنرانی و عزاداری باید در جهت حرکت امام حسین (ع) باشد.

هیئتی که سیاسی نباشد، اصلا هیئت نیست / باید مداحان و سخنرانان به فکر ارتقای هیئت‌ها باشند

باید در کنار صحبت درباره اعتقادات، به سیاست هم توجه شود

این کارشناس مسائل سیاسی به دیگر اصول هیئت‌ داری اشاره کرد و گفت: باید فعالیت‌های انگیزشی برای یک حرکت انقلابی در هیئت‌ها دیده شود. در حالی که مسائل فردی و عبادی باید در این مکان نورانی دیده شود، در عین حال باید به این موضوعات توجه شود. اما وجه دوم هیئت به این شکل است که بگوییم هیئت باید محتوایش تماما سیاسی باشد. لزومی ندارد که سخنران همه صحبت هایش سیاسی باشد؛ او باید اخلاق، اعتقادات و احکام را در خلال سخنرانیش بیان کند؛ در عین حال سیاست را هم بگوید. ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) در هیئات، در عین حال که مداحی اهل بیت (ع) می‌کنند، سعی کنند در اشعار به مسائل روز اجتماعی، سیاسی و دشمن شناسی توجه کنند؛ اما اینکه همه مداحی شان سیاسی باشد، آن هم مورد انتظار نیست. باید این دو وجه را به درستی شناخته و اصول را رعایت کرد.

هیئتی که سیاسی نباشد، اصلا هیئت نیست / باید مداحان و سخنرانان به فکر ارتقای هیئت‌ها باشند

هیئت‌های سکولار، مشکلات فراوانی به تبع سیاسی نبودن دارند

وی در ادامه به افزایش کمی و کیفی هیئت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به لطف خدا شاهد متکثر شدن هیئت بودیم؛ خدا را شکر روز به روز هم هیئات از نظر کیفی در حال افزایش هستند؛ الان این مکان به کانون معرفتی و اخلاقی برای جامعه و یک پایگاه معنوی برای مردم است. عموما هیئت‌ها مسیرشان درست است. ما هیئت سکولار داریم، اما کم. افرادی هستند که انحرافی هستند، به موضوعات اجتماعی و سیاسی توجه ندارند. این افراد با مشکلات عدیده‌ای هم روبرو هستند که به تبع آن سکولار بودن، به وجود آمده است.

باید مداحان و سخنرانان به فکر ارتقای هیئت‌ها باشند

مقدم فر در پایان به کمبود‌های موجود در هیئت‌ها اشاره کرد و گفت: هیئت‌ها یک مقدار باید برای ارتقای محتوا تلاش کنند. ما الان هیئت‌های محدودی داریم که سخنرانان درجه یک دارند. هیئت‌های ما باید همه روی مطالعه کار کنند. سعی کنند که جذابیت‌ها را در هیئت‌ها بیشتر کنند. ما الحمد الله یکی از افتخاراتمان این است که عموما مراسماتمان مملو از جوانان است. عموما چهره‌های جوان بدنه اصلی مخاطبان هیئت را تشکیل می‌دهند. حیف است که در هر هیئت ۱۰۰ یا هزار جوان حضور پیدا کنند، اما از آن وقت کمال استفاده نشود. کمال استفاده زمانی است که متصدیان و مسئولان امر چه ذاکرین، چه سخنرانان کار کنند و محتوایشان را غنا ببخشند.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
1
1
کارشناس سیاسی صلاحیت اظهار نظر در مورد هیات رو نداره؟
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین