عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کارگروه‌های یک‌روزه هیأت هنر برای انتقال تجربیات کارگروه‌های هنری این مجموعه به علاقه‌مندان، روز پنج‌شنبه۲۷ تیرماه در مدرسه دارالفنون برگزار می‌شود.

عقیق:هیأت هنر یا دانشجویان و دانش‌آموختگان هنر و رسانه یکی از هیأت‌هایی است که در سبک هیأت داری، بسیار متنوع و متفاوت عمل می‌کند. توجه به عنصر هنر در برگزاری هیأت، اعم از فضاسازی، تبلیغات و توجه به این عنصر در ساختار و چیدمان از جمله خصوصیات این هیأت است. هیأت هنر در کنار فعالیت‌ها در ایام محرم و برنامه‌های مناسبتی در دیگر ایام سال، برنامه‌های دیگری هم دارد؛ برای نمونه این روزها مسئولین این هیأت در حال هماهنگی برای برگزاری یک رویداد یک روزه برای انتقال تجربیات کارگروه‌های هنری خود به مخاطبان است. این رویداد برای  کسانی که تمایل به آشنایی با فرآیندهای این هیأت را دارند برگزار می‌شود. برای بررسی جزئیات این کارگاه یک‌روزه گفت‌وگویی با مهران عباسی معاون آموزشی هیأت هنر داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:


مهران عباسی

هدف و دلیل برگزاری رویدادهای یک‌روزه انتقال تجربیات هنری هیأت هنر چیست؟

اساس برگزاری این ایده‌ها، شکل‌گیری پردازش و بررسی چالش‌ها و در مرحله بعدی اجرای اتود و رسیدن به یک محصول هنری است که این رویداد در یک فضای دانشجویی با موضوع عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) اتفاق می‌افتد. در سال‌های اخیر به‌خاطر اینکه برنامه‌های هیأت در حوزه‌های مختلف گسترش پیدا کرده، فقط در مراسم عزاداری و محصولاتی که برای ایام محرم تولید می‌شود، بسنده نمی‌کند و حوزه‌های دیگری هم در فضای کارگروه‌ها اضافه شده است. در سال‌های اخیر فعالیت مداوم و پیوسته‌ای را شاهد بودیم که منحصر به محرم و قبل از آن نیست. در این کارگروه‌ها اتفاقی که می‌افتد این است که دانشجوها یک ماه یا بیشتر، قبل از مراسم محرم به برگزاری جلسات ایده‌پردازی می‌پردازند. دانشجوها چه دانشجوی دانشگاه هنر تهران باشند چه دانشجوی هنر دانشگاه‌های دیگر باشند، ایده‌های خود را در حوزه مربوط به خودشان مطرح می‌کنند. هیأت سعی می‌کند از راه‌های مختلف برای اجرای این ایده‌ها تامین بودجه کند. اتفاق مهمی که در این‌ سال‌ها رخ داد این بود که بعد از تولید یک اثر، آن اثر در یک فضای عمومی در معرض دید و ارائه قرار دهند. این اتفاقات در طی چهارده سال فعالیت هیأت هنر، کم‌کم تکمیل شده و در نهایت به اینجا رسیده که کارگروه‌های تخصصی، ایده‌ها و محصولات‌شان را در راهروی اصلی ورودی هیأت در اختیار بازدید عموم قرار دهند. به‌خاطر توسعه فعالیت هیأت در مناسبت‌های مختلف چه مذهبی چه ملی و مسائل روز، این تولیدات هنری با پویایی به حفظ این ساختار کمک می‌کنند.

هدف ما از برگزاری کارگاه یک‌روزه انتقال تجربیات این بوده که مخاطبان دانشجو با یک اتفاق جدیدی مواجه شوند که در دانشگاه‌های دیگر نبود‌. در طی این سال‌ها این کارگروه‌ها در نقطه‌ای که هم‌اکنون قرار دارند و بعضاً محصولات‌شان مشتری دارند و به‌عنوان اثر هنری خریداری می‌شود، پر از آزمون و خطا بوده و گام به گام با علاقه و پیگیری دانشجویان اتفاق افتاده است. این اتفاقات منحصر به دانشجویان دانشگاه هنر تهران نیست، دانشکده صداوسیما، دانشگاه سوره، دانشکده معماری شریعتی و ... در حال ایده‌پردازی و ارائه تجربیات خود هستند.

در اولین دوره چهار کارگروه کارگروه گرافیک، صنایع دستی، پارچه و لباس و فضاسازی‌ در رویداد حضور دارند، دلیل انتخاب این چهار کارگروه چه بود؟ اولویت بعدی چه رشته‌هایی هستند؟

کارگروه گرافیک، صنایع دستی، پارچه و لباس و فضاسازی‌ در سال‌های گذشته فعالیت‌های عمده‌ای داشتند. اما توسط هیأت این سوال پیش آمد که چرا زکات علم پرداخت نمی‌شود؟

خیلی از اعضای هیأت هنر درحال‌حاضر هنرمندان شناخته شده‌ای هستند که در فضای هنری رسانه‌ای کشور فعال هستند، مانند حسن روح‌الامین، هادی محمدیان، باقر مفیدی‌کیا، دانیال فرخ، میکائیل براتی و ... که در حوزه‌های مختلف فضاسازی، گرافیک و نقاشی کارهای خوبی داشتند. اما درحال‌حاضر این چهار کارگروه منتخب براساس بضاعت یک‌روزه هیأت شکل گرفته است. به فکر این هستیم که همچنین رویدادی برای کارگروه‌های دیگرمان هم انجام دهیم. در این رویداد در کارگروه گرافیک قرار است، پوسترهای ده سال گذشته هیأت و روند ایده‌پردازی آن بررسی شود. کار گروه فضاسازی به بررسی چالش‌های متفاوت ایده‌پردازی و اجرا برای هیأت در سال‌های مختلف می‌پردازد و این اتفاقی که در این کارگروه رخ می‌دهد چالش‌های برپایی هیأت را بازبینی می‌کند. در کارگروه صنایع‌دستی چند اثر شاخص در سال‌های اخیر داشتیم که به‌صورت تیمی روی آن کار شد و درنهایت موفق به فروش آن اثر هنری شدیم که هزینه‌ها صرف هیأت شد و در کارگروه پارچه و لباس، طراحی لباس خدّام هیأت که در سالهای گذشته انجام گرفته است و از بخش‌های پویای هیأت بود‌، بررسی می‌شود که می‌توان گفت فرهنگ لباس خادمی را در هیئات مذهبی کشور جا انداخت.

جدای از این کارگروه‌ها و تولیداتی که داشتند، هیأت هنر سمت تاسیس برندی تحت عنوان موکب حرکت کرده که اسپانسر برگزاری این رویداد هم هست. مجموعه موکب مجموعه‌ای است که ملزومات فرهنگی و هنری هیأت‌ها شامل کتیبه و لباس خدام را تولید می‌کند که این موارد هم از خروجی‌های هیأت هنر هستند. ما در باقی کارگروه‌ها در آینده نزدیک برنامه داریم که به تناسب اقتضای هیأت همچنین رویدادی را برگزار کنیم.

با توجه به حجم ثبت نام و استقبال شرکت کننده‌ها، می‌توان گفت که نتیجه خروجی‌های این رویداد در برنامه‌های دیگر هیأت و یا ایام محرم به کار گرفته شوند؟

مخاطب اصلی این برنامه‌ها چند دسته هستند، یکی از آن‌ها برگزارکنندگان مراسم مذهبی و هیئات هستند که بتوانند درگیر این فضا شوند که چه اتفاقی در روند ماجرا می‌افتد که مثلا چگونه می‌توان لباس خادمی طراحی کرد؟ یا با هنرمندانی که این محصولات را تولید می‌کنند ارتباط بگیرند.

کارکرد دیگر، عملیات تیمی برای تولید یک اثر هنری است که در یک بازه زمانی کوتاه تکرار می‌شود. هرسال براساس تجربیات سال‌های گذشته، این تجربه در حال تقویت است. ایده‌پردازی، بررسی چالش‌های اجرا، اجرای اتود و تولید هنری از سری برنامه‌های در دست اجرای گروه است. این کارها اگر فردی باشد مسیر زیادی را باید طی کند اما با کار گروهی مسیر معینی طی می‌شود.

محوریت کارگاه‌های بعدی چیست و چه زمانی برگزار خواهد شد؟

برنامه‌های بعدی در دست برنامه‌ریزی است. مسئله ما در معاونت آموزشی هیأت هنر در بلندمدت، این است که در این مسیر، داده‌های گذشته را جمع‌بندی و تبدیل به سند کنیم. اقدام اول‌ ما برای این کار، رویداد انتقال تجربه است. رویداد بعدی که هیأت برنامه‌ریزی کرده و در آینده نزدیک برگزار می‌شود، رویداد مسیر ایده‌پردازی است که در آن هدف این است که مسیر ایده‌پردازی برای تولید یک اثر هنری را در یک جمعی از اعضای کارگروه‌ها مورد بحث و بررسی قرار دهیم. رویدادهای دیگر برای کارگروه‌های مختلف می‌تواند موضوعات مختلفی چون نمایش، تصویر‌سازی، ویدئو شامل نماهنگ و موشن‌گرافی از برنامه‌های کوتاه‌مدت ما هستند که از ظرفیت آن‌ها برای برگزاری رویدادها استفاده می‌کنیم.

در خصوص ثبت نام در اطلاعیه ذکر شده بود که ثبت‌نام به‌صورت اینترنتی انجام می‌گیرد، ثبت‌نام تلفنی و حضوری ندارید؟

فعلا همچین برنامه‌ای نداریم. چون این رویداد که زمان زیادی برای برگزاری آن باقی نمانده است. متاسفانه فقط در تهران برگزار می‌شود. البته این قدم اول ماست. ما در برنامه‌های بلند مدت و حتی میان مدت، اشتراک همچین فضایی را با مخاطبین شهرستانی در دستورکار خود داریم اما ثبت نام  این رویداد صرفا در سایت www.evand.com  صورت می‌گیرد، زیرا ما یک ساختار ابتدایی برای شناسایی مخاطب داشته باشیم.

افراد امکان حضور و شرکت در چند رویداد را دارند؟

بله. این رویداد یک رویداد ی‌کروزه هست که از ساعت ۸  روز پنج‌شنبه۲۷ تیرماه تا ۲۰ در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار می‌شود. برنامه بر این منوال است که ساعت ۹ تا ۱۱ کارگروه گرافیک ارائه خواهد داشت. ۱۱ تا ۱ کارگروه صنایع‌دستی، حوالی ساعت ۱۴:۳۰تا ۱۶:۳۰ کارگاه فضاسازی و در نهایت ۱۶:۳۰تا ۱۸:۳۰ کارگاه پارچه و لباس برگزار می‌شود. البته ممکن است ساعات بعدازظهر کمی جابجا شود. برنامه‌ها طوری چیده شده است که هر هنرجو می‌تواند کارگاه‌ها را به‌طور مجزا ثبت‌نام و از آن‌ها استفاده کند.

هیأت هنر به‌عنوان یک مجموعه خصوصی و بدون وابستگی به نهادی، به‌صورت تشکلی توسط دانشجویان گردانده می‌شود. ما در آینده برنامه‌های متعدد آموزشی و برنامه‌ریزی شده را در دستور کار خود داریم و خوشبختانه از فرصت رسانه‌ای برای معرفی این رویدادها نیز استفاده می‌کنیم. تصور خود من این است که این مسیر، یک مسیر قابل حمایت است و انتقال تجربیات در این حوزه‌های مختلف مثبت و تاثیرگذار است. ما خودمان شروع به طراحی روشی کردیم که آن را به اشتراک بگذاریم و بنا داریم برای شهرستان‌ها نیز این مباحث را پیگیری کنیم. جدای از اینکه یک فضایی ایجاد می‌شود که مساجد و هیئات همچنین ساختارهایی داشته باشند، می‌توانند از تجربیات یک جمع هنری پانزده ساله استفاده ‌کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین