عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
در حدیث دیگرى از امام صادق (ع‏) مى ‏خوانیم هر کس مداومت به خواندن این سوره کند از دنیا نخواهد رفت مگر اینکه خدا به برکت این سوره او را از نظر جان و مال و فرزند بى‏ نیاز مى ‏کند.


 عقیق:

محتواى سوره مبارکه مریم

این سوره از نظر محتوا داراى چندین بخش مهم است:

۱ - مهمترین بخش این سوره را قسمتى از سرگذشت زکریا و مریم و حضرت مسیح و یحیى و ابراهیم قهرمان توحید و فرزندش اسماعیل و ادریس و بعضى دیگر از پیامبران بزرگ الهى تشکیل مى‏دهد که داراى نکات تربیتى خاصى است.

 

۲ - قسمت دیگرى از این سوره که بعد از بخش نخست، مهمترین بخش آن را تشکیل مى‏دهد مسائل مربوط به قیامت و چگونگى رستاخیز و سرنوشت مجرمان و پاداش پرهیزکاران و مانند آن است.

 

۳ - بخش دیگر مواعظ و نصایحى است که در واقع مکمل بخش‌هاى گذشته است.

 

۴ - بالاخره آخرین بخش، اشارات مربوط به قرآن و نفى فرزند از خداوند و مسئله شفاعت است که مجموعاً برنامه تربیتى مؤثرى را براى سوق نفوس انسانى به ایمان و پاکى و تقوا تشکیل مى‏دهد.

 

فضیلت سوره مریم

از پیامبر اکرم (ص‏) چنین نقل شده است که هر کس این سوره را بخواند به تعداد کسانى که زکریا را تصدیق یا تکذیب کردند و همچنین یحیى و مریم و عیسى و موسى و هارون و ابراهیم و اسحاق و یعقوب و اسماعیل، آرى به تعداد هر یک از آنها خداوند ده حسنه به او مى‏ دهد، همچنین به تعداد کسانى که (به دروغ و تهمت) براى خدا فرزندى قائل شدند و نیز به تعداد کسانى که فرزند قائل نشدند.

 

در حقیقت این حدیث دعوت به تلاش و کوشش در دو خط مختلف می‌کند: خط حمایت از پیامبران و پاکان و نیکان، و خط مبارزه با مشرکان و منحرفان و آلودگان، زیرا مى‏دانیم این ثواب‌هاى بزرگ را به کسانى نمى‏دهند که تنها  الفاظ را بخوانند و عملى بر طبق آن انجام ندهند، بلکه این الفاظ مقدس مقدم ه‏اى است براى عمل.

 

در حدیث دیگرى از امام صادق (ع‏) مى ‏خوانیم هر کس مداومت به خواندن این سوره کند از دنیا نخواهد رفت مگر اینکه خدا به برکت این سوره او را از نظر جان و مال و فرزند بى‏ نیاز مى ‏کند.

 

این غنا وبی ‏نیازى مسلماً بازتابى است از پیاده شدن محتواى سوره در درون جان انسان و انعکاسش در خلال اعمال و رفتار و گفتار او.

 

محتواى سوره مبارکه طه

در بخش اول: این سوره اشاره کوتاهى به عظمت قرآن و بخشى از صفات جلال و جمال پروردگار است.

 

بخش دوم: که بیش از هشتاد آیه را در برمى‏گیرد از داستان موسى (ع‏) سخن مى‏گوید از آن زمان که به نبوت مبعوث شد و سپس با فرعون جبار به مبارزه برخاست و پس از درگیری‌هاى فراوان او با دستگاه فرعونیان و مبارزه با ساحران و ایمان آوردن آنها خداوند به صورت اعجاز آمیز فرعون و فرعونیان را در دریا غرق کرد و موسى و مؤمنان را رهایى بخشید.

 

بعد ماجراى گوساله ‏پرستى بنى اسرائیل و درگیرى هارون و موسى را با آنها بیان مى‏کند.

 

در سومین بخش: بخش‌هایى در باره معاد و قسمتى از خصوصیات رستاخیز آمده است.

 

در بخش چهارم: سخن از قرآن و عظمت آن است.

 

و در بخش پنجم: سرگذشت آدم و حوا را در بهشت و سپس ماجراى وسوسه ابلیس و سرانجام هبوط آنها را در زمین، توصیف مى‏کند.

 

و بالاخره در آخرین قسمت، نصیحت و اندرزهاى بیدار کننده‏اى براى همه مؤمنان بیان مى‏دارد که روى سخن در بسیارى از آن به پیامبر اسلام (ص‏) است.

فضیلت سوره طه

روایات متعددى در باره عظمت و اهمیت این سوره در منابع اسلامى وارد شده است.

 

از پیامبر اکرم (ص‏) مى‏خوانیم خداوند سوره طه و یس را قبل از آفرینش آدم به دو هزار سال براى فرشتگان بازگو کرده هنگامى که فرشتگان این بخش از قرآن را شنیدند گفتند: خوشا به حال امتى که این سوره‏ها بر آنها نازل مى‏شود، خوشا به دل‌هایى که این آیات را در خود پذیرا مى‏شود و خوشا به زبان‌هایى که این آیات بر آن جارى مى ‏شود.

 

در حدیث دیگرى از امام صادق (ع‏) آمده است: تلاوت سوره طه را ترک نکنید چرا که خدا آن را دوست مى‏دارد و دوست مى‏دارد کسانى را که آن را تلاوت کنند، هر کس تلاوت آن را ادامه دهد خداوند در روز قیامت نامه اعمالش را به دست راستش مى‏سپارد و بدون حساب به بهشت مى‏رود و در آخرت آنقدر پاداش به او مى‏دهد که راضى شود.

منبع: فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین