عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
نگاهی به موقوفاتی دهه کرامت؛
شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر واقفان در ایران در جهت پاسداشت شعائر دینی و نشر معارف اسلامی‏ مانند برگزاری مراسم جشن، سوگواری، ساخت مساجد و تجهیز آن‌ها، ساخت تکایا و حسینیه‏‌ها و چاپ و نشر قرآن کریم اموال خود را وقف می‌کنند

عقیق:به نقل از  آستان نیوز، اگر نیم نگاهی به وقفه‌هایی که در طول سال‌های مختلف از سوی واقفان نیک اندیش شده است، بیندازیم متوجه می‌شویم که بیش از نیمی از موقوفات کشور در جهت عمل به آیه کریمه «و من یعظم شعائر الله...» وقف مصارف مختلف فرهنگی شده‏اند که هدف از آن‌ها تعظیم شعائر الهی، احیای احکام و معارف دینی و توسعه باورها و سنت‏های حسنه مذهبی است.
از بین اسناد مختلفی که در گنجینه‌های علمی و فرهنگی نگهداری می‌شود، اسناد وقفی، گویای بخشی از فرهنگ دینی و بازگوکننده قسمتی از اعتقادات جامعه دینی است، از این رو فصل دهم از فصول 26 گانه مصارف موقوفاتی آستان قدس رضوی به برگزاری اعیاد و اطعام اختصاص دارد و این سرفصل موقوفاتی با محوریت برگزاری مراسم جشن و سرور در اعیاد مختلف به ویژه میلاد امام رضا(ع) پیش‌بینی شده است.

باغ و کاروان‌سراهایی که وقف جشن اهل بیت(ع) شد
در این بین 17 نفر از واقفان نیک‌اندیش آستان مقدس حضرت رضا(ع) در زمان‌های مختلف 57 رقبه وقفی شامل انواع مزرعه، باغ، زمین، آب، منزل، دکان، کاروانسرا و.... را در شهرستان‌های مشهد، نیشابور، تهران، تربت‌جام، قوچان، تربت حیدریه، کرمان و رفسنجان برای برگزاری مراسم جشن و سرور اختصاص داده اند.
برگزاری مراسم جشن و سرور در اعیاد مسلمانان، میلاد ائمه اطهار(ع) و اطعام فقرا و اعیان در این مناسبت‌ها از جمله مصارف وقفی است که مورد توجه این گروه از واقفان آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

از دادن عیدی تا برگزاری جشن و سرور
برخی از مصارف تعیین شده در وقف نامه‌ها شامل دادن عیدی در روز عید غدیر به عنوان انعام به فقرا و سادات خدام علاوه بر قرارداد مستمری، صرف ناهار حداقل هزار نفر از طلاب علوم دینی مدارس مشهد و ... برگزاری مجلس جشن و سرور در روز نهم ربیع الاول مصادف با اولین روز حکومت حضرت صاحب الزمان(عج) در محل تالار ولایت حرم مطهر رضوی و برگزاری جشن در اعیاد مختلف و ولادت ائمه‌ اطهار(ع) است.
میلاد حضرت علی(ع)، امام حسین(ع)، امام رضا(ع) و میلاد حضرت صاحب اازمان(عج) از موالیدی است که مورد تأکید واقفان قرار گرفته است و مراسم جشن و سرور این بزرگواران همه ساله طبق نیات واقفان به نحو احسن برگزار می‌شود.
از عواید موقوفات این 17 واقف نیک‌اندیش آستان قدس رضوی فعالیت‌هایی نظیر برگزاری مراسم جشن باشکوه 13 رجب، مراسم با شکوه جشن سوم شعبان، جشن میلاد حضرت رضا(ع)، جشن نیمه شعبان و... طبق نیت واقفان در حرم مطهر رضوی و شهرهای یزد و کرمان و... انجام می شود.

جشن‌هایی به رنگ کرامت
از میان هزاران رقبه موقوفه آستان قدس رضوی 14 واقف اموال خود را برای برگزاری جشن میلاد حضرت رضا(ع) در شهرهای مختلف وقف این آستان مقدس کرده اند که از مجموع رقبات وقفی میلاد امام رضا(ع) 11 واقف پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این سنت پسندیده را انجام داده‌اند تا جشن میلاد آن امام در شهرهای مشهد، راور، یزد، کرمان، رفسنجان و تهران برگزار شود.

بانوانی که در جشن‌های کرامت سهیم شدند
همچنین در میان واقفانی که نیت کرده‌اند در برپایی جشن میلاد امام رئوف(ع) سهمی داشته باشند، نام چهار زن به چشم می‌خورد که آن‌ها هم اموال خود را برای این مهم وقف این آستان ملکوتی کردند و امروز با وجود آنکه در قید حیات نیستند اما به برکت نیت این واقفان خیراندیش صدها مراسم جشن ویژه میلاد با سعادت حضرت رضا(ع) نه تنها در ایران اسلامی و مشهدالرضا(ع) بلکه در سراسر جهان برگزار می‌شود.
میرزا محمود خان نوری، حاج حسین مَلک، بانو کوچک آغاصنعی، میرزا حسین جعفری، بانو ربابه آقای باقری طرزجانی، بانو صغری رهنما، حسیم شیربیگی پور، محمد محمدی پور دقدق آباد، علی رضایت‌بخش راوری، ابراهیم محیی الدینی راوری، حسین رستمی راوری، حاج محمدعلی خاموشی، قاسم نگارستانی و صغری دهقان منشادی از جمله واقفانی هستند که رقباتی را برای جشن میلاد امام هشتم(ع)، وقف آستان قدس رضوی کرده‌اند.
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین