عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
گزارشی از آستان مقدس امام‌زاده معصوم(ع):
تجربه نشان داده هر کس با اخلاص به امامزاده علی‌بن‌حمزه(ع) متوسل شود، دست خالی باز نمی‌گردد. زائران و مجاوران کرامت‌های فراوانی از این امامزاده نقل می‌کنند که نشان از عظمت شخصیت این نوجوان یازده ساله دارد.

عقیق:حضرت امامزاده علی بن حمزه(ع) که به واسطه درگذشت در 11 سالگی به امامزاده معصوم(ع) شهرت یافته است، صاحب کرامات بسیاری است و همین موضوع کافی است تا افراد از گوشه گوشه پایتخت کشورمان برای زیارت قبر این امامزاده بزرگوار رهسپار خیابان قزوین شوند.

ما نیز به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت که یکی از روزهای آن به روز بزرگداشت امامزادگان شهرت یافته به آستان این امامزاده واجب‌التعظیم مشرف شده ایم؛ آنچه در ادامه می آید شرح حالی مختصر از فضا و حال و هوای این آستان است:

یکی از نکات جالب توجه درباره آستان مقدس امامزاده معصوم (ع) محصور شدن آن در میان سه بوستان است به طوری که هر زائری ابتدا از یک فضای سرسبز و دلگشا عبور کند تا خود را به محوطه اصلی این آستان مقدس برساند. در واقع هر کس می خواهد ساعتی از فضای بسیار شلوغ خیابان های شهر رها شود و گرد و غبار کار را از دل و جسمش بشوید، می تواند ابتدا زیر سایه درختان سر به فلک کشیده این آستان، بنشیند و سپس با حضور قلب به زیارت فرزند حضرت زین العابدین(ع) برود.

 

این آستان مقدس به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شده و با کلاس های مختلف در همه ایام سال به ویزه اواقت فراغت تابستانی فضایی معنوی را برای مخاطبان خود فراهم کرده است. برنامه های دینی و فرهنگی رایج در سایر آستان های مقدس و بقاع متبرکه مانند اقامه نماز ظهر، عصر، مغرب و عشا و قرائت ادعیه کمیل و ندبه و زیارت توسط جزو برنامه های ثابت و هفتگی آستان مقدس امامزاده علی ابن حمزه (ع) نیز است. کلاس آموزش مداحی با مدیریت «مصطفی خرسندی» از ستایشگران نام آشنای اهل بیت (ع) هر هفته سه شنبه ها همراه با مجلس روضه و توسل از ساعت 19 تا 22 در این آستان مقدس برگزار می شود.

آستان مقدس امامزاده علی ابن حمزه (ع) در مناسبت های مختلف ویژه برنامه های جذابی دارد چنان که طرح «نشاط معنوی» از روز اول دهه کرامت به مدت 45 روز در این بقعه متبرکه اجرا می شود. هدف از اجرای این طرح، آموزش احکام شرعی، دستورات دینی و آموزه های قرآن کریم و اهل بیت (ع) و همچنین ایجاد فضای پر نشاط است تا شادی مومنانه فراگیر شود.

همچنین، کلاس های آموزش قرآن (روخوانی، روانخوانی و حفظ) همه روزه در آستان مقدس امامزاده معصوم (ع) برگزار و کلاس های آموزش مهارت ویژه بانوان نیز در رشته های مختلف از جمله خیاطی و گلیم بافی در این بقعه برگزار می شود.

کرامات و معجزات زیادی از حضرت امامزاده علی ابن حمزه (ع) که فرزند امام سجاد (ع) است، نقل شده که در ادامه به دو نمونه آنها اشاره می شود:

زمانی یک کودک خردسال به داخل نهر فیروزآبادی که در مجاورت این بقعه متبرکه واقع شده، افتاد و مادر او گریه کنان از مردم کمک خواست. وقتی ماموران آتش نشانی به محل رسیدند و آن کودک را نجات دادند از او پرسیدند، چه شد که به یک علف چنگ زدی؟ آن کودک گفت: وقتی داخل نهر افتادم، مدام دست و پا می زدم تا اینکه یک فرد نورانی به من گفت دست ات را دراز کن و آن علف را بگیر. مأموران آتش نشانی گفتند این فقط یک معجزه است زیرا شدت آب به گونه ای است که فردی با جثه عظیم تر از این کودک را نیز به راحتی با خود می برد.

نمونه دیگر مورد جانبازی است که هر هفته در مراسم معنوی و پر فیض آستان مقدس حضرت امامزاده معصوم (ع) شرکت می کند. او آن قدر از بیماری رنج می برد که هر چند قدم که طی می کند، باید بنشیند و استراحت کند. این جانباز نقل می کند: روزی فردی که لباس سفید بر تن داشت به او گفت آزمایش بده و نزد پزشک ات برو و مطمئن باش که شفا می یابی. آن جانباز همین کار را کرد و هفته بعد در مراسم دعای ندبه این بقعه متبرکه شرکت کرد در حالی که مدام می گریست. وقتی علت را که از وی جویا شدند موضوع را شرح داد.

نکته جالب توجه اینکه دکتر معالج این جانباز از او پرسید که چگونه تو به این سرعت درمان شدی؟ آن جانباز گفت نزد پزشکی حاذق رفتم. پزشک معالج از او نام و نشان آن پزشک را جویا شد. جانباز گفت آن پزشک در واقع یک امامزاده واجب التعظیم در خیابان قزوین تهران است. دکتر معالج این جانباز هفته بعد در مراسم دعای ندبه این آستان مقدس شرکت می کند و شگفتی خود را از شفای بیمارش را برای مردم شرح می دهد.

حجت الاسلام «مهدی یعقوبی»، مدیر آستان مقدس امامزاده معصوم (ع) درباره کرامات این امامزاده می گوید: تجربه نشان داده است هر کس با اخلاص و از سر صدق به حضرت امامزاده علی ابن حمزه (ع) متوسل شود، دست خالی بر نمی گردد. زائران و مجاوران کرامت های فراوانی از این امامزاده گرامی نقل می کنند که نشان از عظمت شخصیت این نوجوان یازده ساله دارد.

کرامات این آستان باعث وقف های متعدد برای آن شده است؛ «مهران سهرابی» در این باره به شبستان گفت: این بقعه متبرکه چند رقبه دارد هرچند از لحاظ درآمد در مضیقه است. اگر امکانات مالی در اختیار این آستان قرار گیرد، بی گمان دارالقرآن های خواهران و برادران و پایگاه بسیج امامزاده معصوم (ع) همان طور که توانسته اند با اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و علمی، اثرات گسترده ای در تلطیف فضای فرهنگی محله سر پل امامزاده معصوم (ع) و بریانک بر جای بگذارند، خواهند توانست گستره خدمات رسانی خود را به محلات دیگر خیابان قزوین گسترش دهند. اما نکته مهم این است که مردم دلداده حضرات معصومین(ع) و فرزندان آن هستند و همیشه حتی در اوج مشکلات اقتصادی، بخشی از درآمد خود را وقف این بزرگان و پیشوایان دین می کنند.

مسئول دفتر این آستان  درباره نحوه تعامل کارکنان آستان مقدس امامزاده معصوم (ع) با مردم به ویژه نسل جوان، اظهار کرد: حجت الاسلام مهدی یعقوبی که 38 سال سن دارد در چهار سال مدیریت خود، توانسته ارتباط خوبی با جوانان برقرار کند؛ از این رو، هیئت حضرت قاسم بن الحسن (ع) به مدیریت سید علی میری چند سالی است چهارشنبه ها بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در این بقعه متبرکه، به تناسب مناسبت های مذهبی مجلس روضه و سوگواری یا مولودی خوانی برگزار می کند.

سهرابی همچنین با اشاره به ارتباط خوب آستان مقدس امامزاده معصوم (ع) با مساجد، حوزه های علمیه و مدارس اطراف این بقعه متبرکه تاکید کرد: ما همچنین ارتباط خوبی با فرهنگسراهای قرآن، رازی و عطار داریم و همین موضوع موجب شده در طول سال به ویژه در مناسبت های دینی و ملی، برنامه های متنوع و آموزنده فرهنگی، هنری و علمی در آستان مقدس امامزاده معصوم (ع) برگزار شود.

سخن آخر اینکه، حرم امامزاده معصوم(ع) پناهگاه خستگان از روزگاز و آسایشگاه روحی دلزدگان از جهان مدرن است ضمن اینکه جویندگان آموزه های قرآن و عترت(ع) از برنامه های دینی و فرهنگی آن سیراب می شوند.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین