عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
آیت‌الله جاودان:
یک استاد حوزه علمیه با تبیین شرایط راهیابی به جنت نعیم الهی، گفت: کسانی که صاحب‌اختیار همه وجود خود شوند ائمه معصومین(ع) را دوست خواهند داشت. مؤمن چنان صاحب اختیار می‌شود که حتی ملک‌الموت برای قبض روح او اجازه می‌گیرد.

عقیق:آیت‌الله «محمدعلی جاودان» به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و فرا رسیدن دهه کرامت در حسینیه عشاق‌الحسین(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت:‌ در قرآن از حضرت ابراهیم(ع) دعاهایی نقل شده‌ که یکی از آنها این است که از خداوند می‌خواهند جزو وارثان جنت نعیم باشند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: جنت نعیم چیست که حضرت ابراهیم(ع) با آن درجه و مقام که شاید بتوان گفت پس از پیامبر اسلام(ص) بزرگترین پیامبر الهی است، آرزوی آن را دارد؟

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه جنت نعیم، جایگاه چهارده معصوم(ع) است، ادامه داد: جنت نعیم، آن بهشتی است که به تمام زیر سایۀ ولایت الهی است، انسانی که در جنت نعیم قرار دارد همه وجود او زیر سایۀ ولایت الهی است در این حالت  خداوند تربیت او را بر عهده گرفته دست شخص را می‌گیرد و بالا می‌برد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان‌های خاصی را به جنت نعیم راه می‌دهند، آن‌ها که بالاترین درجۀ ولایت را دارند. انسان برای حرکت در این مسیر حتی باید از شبهات (غذای شبهه‌ناک، حرف شبهه‌ناک و ...) نیز پرهیز کند. اگر انسان بتواند چنین دوره‌ای را بگذراند و از گناه کاملاً رها شود به مرور حسد، بخل، کبر و بسیاری رذایل اخلاقی دیگر از دل او پاک می‌شود و ریشه‌های آن می‌خشکد. اگر این درخت‌ها خشکید، زیر سایه ولایت رفته و هر چه بیشتر با بدی‌های وجود خود بجنگد، آن سایه بر سر او بیشتر می‌شود.

وی درباره رسیدن به مقام ولایت، تاکید کرد‌: برخی مقامات ائمه معصومین(ع) نظیر نبوت و امامت برای هیچ کس قابل تحصیل نیست اما مقاماتی همچون مقام رضا که این بزرگواران دارند، البته برای دیگران هم قابل دسترسی است.

آیت‌الله جاودان در تبین مفهوم ولایت آن را صاحب‌اختیاری دانست و بیان کرد: تمام انبیاء و اولیاء از صدر تا ذیل، مقام ولایت دارند؛ همۀ این بزرگان به درجات مختلف صاحب‌اختیار هستند. ولایت به مقدار زحمت برای آنها قابل تحصیل است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر انسان تنبلی نکند می‌تواند بر اعضا و جوارح وجودی و حتی خیال و دل خود صاحب‌اختیار شود، گفت:‌ کسانی که صاحب‌اختیار همه وجود خود شوند ائمه معصومین(ع) را دوست خواهند داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مطابق روایتی در «کافی»، مؤمن چنان صاحب اختیار می‌شود که حتی ملک الموت برای قبض روح او اجازه می‌گیرد، اگر جوانان روی چشم و زبان خود سرمایه‌گذاری کرده و کاملاً مواظبت کنند که آنچه می‌بینند و می‌گویند، مورد رضای خدا باشد، ممکن است به صاحب‌اختیاری برسند؛ دست ما با پاکی و پاکدامنی به دامن امام حسین(ع) می‌رسد، جز از راه پاکی نمی‌توان به ایشان رسید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین