عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
در زیارت‌نامه تمامی ائمه معصومین (ع) انبیای دیگر به صورت غائب خطاب قرار می‌گیرند اما در زیارت‌نامه حضرت معصومه (س) تمامی انبیاء حاضر تلقی می‌شوند زیرا بر اساس روایت امام صادق (ع) حرم حضرت معصومه(س)، حرم اهل بیت (ع) است.

عقیق:حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان، کارشناس و مدرس مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس که به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) انجام شد اظهار داشت: مقام شفاعت، موهبتی الهی است که خداوند تعالی به آنان که روحشان به جلوه قدسی مزین است، عنایت می کند. شفاعت؛ به معنای واسطه شدن برای انجام کاری است، مثل واسطه شدن در آمرزش گناهان در نزد خداوند تعالی، طبق اعتقادات اسلامی خداوند تعالی برای پیامبران، اوصیای الهی، شهدا و مقربان درگاه خود این حق را قرار داده تا آنها در پیشگاه خداوند وساطت و شفاعت کنند.

شفاعت حضرت معصومه(س) همه شیعیان را در بر می‌گیرد

وی اضافه کرد: از جمله کسانی که در روایات به شفیعه بودنش تصریح شده، حضرت فاطمه معصومه(س) است و در میان بانوان از خاندان رسالت و طهارت، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) از شفاعت گسترده ای برخوردارند. دایره شفاعت افراد به تناسب عظمت روحی و گستردگی مسئولیت آنهاست، نتیجه اینکه شفاعت حضرت معصومه(س) برای همه شیعیان و در مراتب بهشت حتمی است و این امر از عظمت روحی، میزان تقرب، آبرو و شأن او نزد خدا و رسول خدا(ص) حکایت دارد.

فوادیان گفت: در زیارتنامه حضرت معصومه (س) می‌خوانیم: «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ اى فاطمه درباره بهشت برایم شفاعت کن، به درستى که براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است» این فراز نشان می‌دهد، این بانو در دل تاریخ با حرکت خود چه میزان شیعه را توسعه داده است.

زیارت نعمتی است که از خداوند می‌خواهیم از ما سلب نشود

وی با بیان اینکه در زیارت نامه حضرت معصومه (س) می‌خوانیم که خداوند آنچه را که داریم از ما سلب نکن، افزود: انسان زمانی که زیارت‌نامه اهل بیت (ع) را می‌خواند، اتصال به آنها پیدا می‌کند لذا از خداوند می‌خواهیم که این نعمت را از ما نگیرد.

دلیل تأکید علما بر زیارت حضرت معصومه(س)

فوادیان با طرح این سوال که چرا علما تأکید بسیاری بر زیارت حضرت معصومه (س) داشته‌اند تصریح کرد: آیت‌الله مرعشی نجفی تمامی نمازهای خود را در حرم ایشان به جا می‌آورد و آیت‌الله بهجت هر روز به زیارت ایشان می‌رفت که نشان از اهمیت و اهتمام علما به زیارت حضرت معصومه (س) است.

چرا امام خمینی(ره) نخواستند در قم دفن شوند؟

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: امام خمینی (ره) وصیت نکردند تا همانند دیگر علما و مراجع در حرم حضرت معصومه (س) خاکسپاری شوند، زمانی که دلیل از ایشان سوال شد، ایشان پاسخ دادند، بنا ندارم زمانی که در حرم حضرت معصومه(س) دفن شوم، عده‌ای گرد قبر من جمع شوند و عده‌ای نیز به دور ضریح حضرت معصومه (س) جمع شوند و به این ترتیب عظمت زیارت ایشان کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در زمان محمدرضا پهلوی، دولت عربستان سعودی نماینده‌ای را به ایران فرستاد و نزد وی رفت و گفت شما رئیس مملکت ایران هستی اما من بنا دارم با رئیس مذهب شیعه و مسلمانان ایران صحبت کنم که وی را به آیت‌الله بروجردی در قم ارجاع دادند اما آیت‌الله بروجردی این دیدار را نپذیرفت، بسیاری نزد ایشان رفتند که در صورت برگزاری این دیدار امکان اخذ امتیازاتی برای ایرانیان و طلاب در سفر حج ایجاد می‌شود که در نهایت آیت‌الله بروجردی پاسخ داد، نماینده کشور عربستان وهابی است و بنا دارد به دیدار من در قم بیاید اما به دیدار و زیارت حضرت معصومه (س) نخواهد رفت و من این را ننگی برای خود می‌دانم و از فردای آن، روی زیارت حضرت را نخواهم داشت.

حرم حضرت معصومه(س)، حرم اهل بیت(ع) است

فوادیان با بیان اینکه دلیل این سفارش علما به زیارت حضرت معصومه (س) آن است که حرم ایشان حرم اهل بیت (ع) محسوب می‌شود و زیارت ایشان انسان ساز است گفت: زیارت یکی از ویژگی‌های بارزی است که اهل بیت (ع) در فرهنگ شیعی قرار دادند که این فرهنگ زیارت در هیچ یک از ادیان دیگر وجود ندارد.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: در زیارت نامه ائمه معصومین (ع) خدمت آنان سلام می‌دهیم و ویژگی‌های آنها را برمی‌شماریم و خود را با آن شخص بزرگواری که زیارت می‌کنیم مورد قیاس قرار می‌دهیم که این امر موجب بالا رفتن معنویت و نهادینه شدن اعتقادات خاص در جامعه شیعی می‌شود.

در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) تمام امامان به شکل حاضر خطاب می‌شوند؟

وی با بیان اینکه در زیارت حضرت معصومه (س) به صورت استثنا تمامی انبیا به شکل حاضر مورد خطاب قرار می‌گیرند افزود: در زیارت‌نامه تمامی ائمه معصومین (ع) انبیای دیگر به صورت غائب خطاب قرار می‌گیرند اما در زیارت‌نامه حضرت معصومه (س) تمامی انبیا حاضر تلقی می شوند زیرا بر اساس روایت امام صادق (ع) حرم حضرت معصومه(س)، حرم اهل بیت (ع) است لذا در زیارت‌نامه ایشان، باقی انبیا را به صورت حاضر می‌شناسیم.

 زیارت امامزاده‌ای که برابر با زیارت تمام امامان است

فوادیان در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌روند، گویی به زیارت امام حسین (ع) رفته‌اند اما افرادی که به زیارت حضرت معصومه (س) می‌روند براساس روایات، تمام امامان را زیارت کرده‌است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین