عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
حجت الاسلام احمد پناهیان:
یک مدرّس حوزه و دانشگاه گفت: این ماجرا قطعاً یک طراحی دشمنانه و خصومت‌بار نسبت به نسل جوان است و انسان پویای، خردورز، اندیشمند، پرنشاط و پرتوان را از کار می‌اندازند. طرح زیست شبانه؛ یعنی راه نفوذ را به روی دشمن باز کردن.

عقیق:

مدتی است طرحی با عنوان زیست شبانه در شهر تهران روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفته است. در صدوبیست‌ودومین جلسه شورای شهر تهران در سال گذشته،  طرح  "زیست شبانه" در تهران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و کلیات لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» با 14 رأی موافق در شورای شهر تصویب شد. قرار است این طرح از بازه زمانی ساعت 24 تا 3 نیمه‌شب و چه‌بسا بیشتر در راستای دستیابی به حیات شبانه اجرا شود.

با آغاز ماه مبارک رمضان و بر اساس اعلام شهرداری تهران، طرح حیات شبانه در 3 منطقه آغاز شد و با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، شهرداری تهران بنا بر ادامه اجرای طرح حیات شبانه را در دستور کاری خود قرار داد اما این‌بار نیروی انتظامی با ادامه و اجرای طرح پس از ماه مبارک رمضان مخالفت کرد. پس از مخالفت نیروی انتظامی با ادامه اجرای طرح، زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران مجدداً به این موضوع واکنش نشان داد و در این زمینه گفت: سه‌شنبه 21 خرداد جلسه‌ای با سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ داشتیم که در این جلسه جزئیات اجرای طرح زیست شبانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

نژادبهرام عضو شورای شهر تهران درباره آخرین اقدامات صورت‌گرفته درباره اجرای طرح زیست شبانه در پایتخت گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد، کلیات ضوابط و چگونگی اجرای طرح و دلایل مخالفت نیروی انتظامی با ادامه طرح زیست شبانه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تصمیم بر آن شد اجرای طرح زیست شبانه در پایتخت ادامه پیدا کند.

* محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران پیش از این درباره اجرای این طرح گفته بود: مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت 10 می‌خوابم و 5 صبح بیدار می‌شوم بنابراین تمایلی به این طرح ندارم. در صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشند نگران می‌شوم و به‌نظرم این مسأله در صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. در صورتی که در یک خانواده نیز پدر به‌تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعاً نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند.

اما سؤالی که همچنان باقی است این است که؛ این طرح و تفکری که پشت اجرای این آن است، از کجا ناشی می‌شود و چگونه با سبک زندگی ایرانی اسلامی ما همخوانی دارد؟

حجت‌الاسلام احمد پناهیان پژوهشگر و مدرّس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، با انتقاد از طرح "زیست شبانه" گفت: خداوند قواعد و قوانینی را وضع کرده که آنها منطبق با آنچه آفریده است، نسبت به انسان نیز همینطور است، ویژگی‌هایی که خدا در انسان قرار داده از هر جنبه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، در قرآن کریم تصریح شده که خدا شب را برای استراحت و آرامش قرار داده است، اگر از دانشمندان غربی هم بپرسید آنان به این امر اذعان دارند که یک سری فعالیت‌های ویژه‌ای برای انسان‌ها وجود دارد که تا انسان مدتی به خواب نرود، آنها فعال نمی‌شوند، خواب شب به همان میزان لازم، نیاز طبیعی انسان‌هاست، کسانی که دارند طرح "زیست شبانه" را دنبال می‌کنند، دارند انسان را از نیاز طبیعی‌اش محروم می‌کنند چراکه نیاز طبیعی هر انسانی خواب و استراحت در شب است.

"زیست شبانه" خیانتی بزرگ به بشریت است

وی افزود: شب‌گردی در ساعات پایانی شب و حتی گردش در فضاهای مجازی آن هم در ساعات پایانی شب تا صبح با وجود بودن در خانه، زندگی بشری را مختل کرده است، این افراد دیگر آن انسان‌های فعال در روز نخواهند بود، کسانی که طرح زیست شبانه را ارائه کردند، اگر مسلمان هم نباشند، باید بشردوست و نوع‌دوست باشند چراکه خودشان هم بشر هستند، این طرح خیانت به بشر و سلامت بشر است.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: کسی که این ایده را در غرب عملیاتی می‌کند پیش‌زمینه فکری حساب شده‌ای برای آن دارد، آنها این کار را انجام می‌دهند تا جامعه جوان غرب را از تکاپو، قدرت اندیشه و سلامت روح و جسم بیاندازند، تا دیگر آن جوان حق‌طلبی نکند و با ظلم و ظالم درگیر نشود، پیش از این با مشروبات الکلی و مواد مخدر این کار را می‌کردند و امروز با بیدار نگه داشتن آنها در نیمه‌های شب، این خیانتی جدّی به نسل جوان است، این در حالی است که حیات جامعه به تلاش و تکاپوی جوانان وابسته است.

برنامه حیات شبانه، یک طراحی دشمنانه و خصومت‌بار است

این مدرّس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: این ماجرا قطعاً یک طراحی دشمنانه و خصومت‌بار نسبت به نسل جوان است، یعنی یک انسان پویای، خردورز، اندیشمند، پرنشاط و پرتوان را با این طرح‌ها از کار می‌اندازند، مسئولان شهری ما خصوصاً مسئولان استان تهران اگر بخواهند به این موضوع دامن بزنند، این را جز با خیانت چیزی دیگری نمی‌توان تلقی کرد و مردم هم قطعاً مقابل آنها خواهند ایستاد، چراکه این موضوع چیزی نیست که تعارف‌بردار باشد. این طرح اساساً از جنبه جسمی، فکری و روحی، آسیب جدی به نسل جوان و آینده ما خواهد زد.

طرح زیست شبانه بی‌شک یک جریان نفوذی است

وی افزود: ما امروز در میدان جنگ با دشمن قرار داریم، مقام معظم رهبری وقتی بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند، برخی از همین مسئولان مدعی تأیید و همراهی کردند، رهبر انقلاب در این بیانیه درباره سبک زندگی اسلامی مطالبی را بیان فرمودند، ایشان بحث جهاد و جنگ را در سبک زندگی مطرح کردند، اما چه جهادی و چه جنگی؟ ایشان بحث نشر فرهنگی زندگی اسلامی را مطرح نکردند چون این را قبلاً فرموده بودند، اما این سری به جهاد و مبارزه با سبک زندگی غربی اشاره کردند، آیا ما می‌توانیم در این جنگ سبک زندگی غربی را به عنوان قانون و قاعده معرفی کنیم و بعد مدعی باشیم که خائن نیستیم و به دنبال خیر مردم هستیم؟!

بیشتر بخوانید

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: کسانی که این طرح را مطرح کردند، آیا به فکر تفریح و خوشگذرانی عده خاصی هستند که شب‌ها بیدارند؟ قطعاً این نیست، این ماجرا بی‌شک یک جریان نفوذی است، اگر بناست با سبک زندگی غربی که زندگی انسان را از هم می‌پاشد و انسان را از عزّت، اقتدار و تفکر می‌اندازد، مبارزه کنیم، این مثل آن چیزی می‌ماند که در میدان جنگ به ما می‌گفتند، آنها می‌گفتند مراقب ستون پنجم دشمن باشید، وقتی در جبهه و در عملیات هستیم مشخص است که دشمن آنطرف خاکریز و ما اینطرف خاکریز هستیم، ولی می‌گفتند کسی که ستون پنجم دشمن و نیروی نفوذی است، ممکن است در همین پادگان و در رفت و آمدهای میان خودمان باشد. این طرح یعنی نفوذ دادن دشمن.

دشمنی غرب با ملت ایران ثابت شده است

این مدرّس حوزه و دانشگاه یادآور شد: در زمانی که «بوش» رئیس جمهور آمریکا بود، وزیر خارجه آمریکا می‌گفت: بوش ما را مأمور کرده که از این به بعد ارزش‌های آمریکایی را در دنیا تسرّی بدهیم، یعنی کار کنیم برای تحقق ارزش‌های آمریکایی، آنها دارند برای این موضوع مبارزه می‌کنند. همان غربی که در موقع جنگ بمب‌های شیمایی بر سر ما ریخت و هنوز بسیاری از عزیزمان ما دارند از آسیب‌ها رنج‌ها می‌بینند. دشمنی غرب با ملت ایران ثابت شده است.

بیشتر بخوانید

وی اضافه کرد: وقتی دشمن دشمنی خودش را ابراز می‌کند یعنی چه؟ امام حسن عسکری (ع) فرمود: وقتی دشمن خصومت خود را ابراز کرد، یعنی در میدان مکر و خدعه به ضعف رسیده است، آیا فرهنگ اجتماعی چنین ملت‌هایی نجات‌بخش و حیات‌بخش ماست؟

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: مسأله دیگری که باید به آن توجه داشت این است که شب کاربرد خودش را دارد، خداوند در قرآن کریم در تعابیر مختلفی توصیه‌هایی به پیامبر اکرم (ص) و مومنان درباره تهجّد داشته که آن، بیداری بخشی از شب است، این بیدرای برای خلوت و مناجات با خداست، منشأ چنین حرکتی معنویت، بیداری و حیات دل است، این کار با اینکه برخی افراد فضاهای بیرونی را با آن تعلقات بیرونی ایجاد کنند تا در آن مردم به گردش، تفریح و خرید و ... بپردازند، همخوانی ندارد.

جوانانی که این انقلاب را رهبری کردند، زاهدانِ شب و شیران روز بودند

وی افزود: جوانانی که از این مملکت در دوران هشت سال دفاع مقدس دفاع کردند، جوانانی که این انقلاب را رهبری کردند، جوانانی که در دفاع از حرم اهل بیت (ع) پیشگام هستند، جوانانی که در حوزه‌های مختلف علمی، پزشکی و ... ورود کردند، زاهدانِ شب و شیران روز بودند و هستند، یعنی شبِ آنان شب زنده معنوی بود، اگر شورای شهر برای شب زنده معنوی طرحی بیاورد هنر کرده است نه برای شب زنده مادی. ما متأسفیم برای یک منش و تفکر سیاسی که به هر چیزی برای بهره‌برداری سیاسی فردای خود متصل می‌شود.

عده‌ای با طرح زیست شبانه به دنبال ایجاد دوگانگی در جامعه هستند

این مدرّس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: عده‌ای با طراحی طرح زیست شبانه می‌خواهند موجی را در میان مردم ایجاد کنند که عده‌ای آن را بپذیرند و عده‌ای هم نپذیرند، می‌خواهند از این طریق اختلاف و دوگانگی ایجاد کنند، می‌خواهند به هر طریقی شده وضعیت کشور را به سویی ببرند که بعدها بتوانند از آن نتیجه‌گیری خودشان را کنند، اگر دل این افراد برای مردم می‌سوخت، شورای شهر در این مدت اینقدر سُست و بی‌تأثیر عمل نمی‌کرد، این همه در تهران و حاشیه‌های تهران مسائل و معضلات مختلف وجود دارد، آنها به جای اینکه در جهت رفع معضلات فرهنگی تلاش و برنامه‌ریزی کنند، آمدند اصل مشکل یعنی فرهنگ غرب را قانون کنند، امیدواریم قبل از اینکه کاری انجام بدهند دست توطئه‌گران رو شود، مأموران امنیتی ما باید لایه‌های پشت این طرح را مورد بررسی قرار دهند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین