عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۵۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
حجت الاسلام موسوی مطلق:
سبک زندگی مطلوب، خدا محور است. در این سبک، خداوند هم دستوراتی در باب تقویت جسم دارد و هم تقویت روح؛ مسئله‌ای مانند حجاب دستور العملی برای ارتقای بُعد روحی افراد محسوب می‌شود.

عقیق:امروز از یک سو به دلیل تلاش‌‌های غرب در جهت تخریب فرهنگ جوامع به ویژه مسلمانان و از دیگر سو تشطط آرای اندیشمندان و فعالان فرهنگی و سلیقه‌گرایی آنها نسبت به فرهنگ جامعه، شاهد نوعی از ولنگاری فرهنگی هستیم؛ از مهم‌ترین بسترهایی که در این فرآیند و طی سال‌های اخیر مورد آسیب جدی قرار گرفت، بستر خانواده است، بستری که نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده جامعه دارد؛ چرا که اصلاح جامعه و پیشبرد آن به سوی ارزش‌های آسمانی در گروی تربیت افراد صالحی است که هسته اولیه آن در خانواده شکل می‎گیرد؛ در این راستا نقش والدین در درجه اول سپس نقش نهادهای فرهنگی و فرهنگ‌ساز مثل رسانه ملی بسیار حائز اهمیت است.

در واقع عصر حاضر و اقتضائات آن که بر گرفته از آموزه‌های الحادی غرب و مدرنیسم است، بر سبک زندگی مردم اثر منفی بر جای گذاشته است به ویژه آنکه امروزه رسانه‌ها مهم‌ترین عامل انتقال این آموزه‌های نامطلوب است. این آموزه به مردم القاء می‌کند برای آبادانی دنیای خود می‌توان از هر ارزشی عبور کرد؛ در این نگاه، معنویت یا جایگاهی ندارد و یا از ارزش کمی برخوردار است، لذا اصالت با مادیات و لذت‌های دنیوی است نه معنویت و اهداف آخرتی.

حجت‌الاسلام عباس موسوی مطلق استاد حوزه و دانشگاه در این باره با هشدار نسبت به اینکه محوریت سبک زندگی امروزی نباید مبتنی بر مادیات و لذت‌های دنیوی باشد، گفت:  سبک زندگی ما صرفاً مبتنی بر حیات نباتی و مادی نیست بلکه در ورای آن، اهداف معنوی نهفته است. این موضوع از اعتقاد نسبت به ارزش‌های دینی و اُخروی سرچشمه می‌گیرد. لذا سبک زندگی را باید در ابعاد مختلف بررسی کرد.

وی با طرح این پرسش که آیا واقعاً می‌خواهیم روشی را بپیماییم که به سوی رشد و تعالی جسمی و مادی حرکت می‌کند یا تعالی روحی و معنوی، افزود: در پاسخ به این پرسش باید گفت هر دوی اینها ملاک است و بلکه رشد مادی ما در دنیا برای قوت گرفتن بُعد معنوی و اُخروی ما باید به کار گرفته شود نشان به اینکه اگر انسان غذای حرامی را بخورد، در بُعد معنوی او اثر منفی می‌گذارد ضمن آنکه حیات اُخروی او را مورد تهدید قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق با اشاره به اینکه عده‌ای سبک زندگی خود را مبتنی بر زندگی دنیوی و لذ‌ت‌های شهوانی پایه‌ریزی کرده‌اند، گفت: معنویت و آخرت برای این دست افراد یا معنا ندارد و یا کم‌اهمیت است. به اصطلاح به این نوع سبک زندگی، سبک غربی می‌گویند. افراد در این نوع از سبک زندگی تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا به عالی‌ترین موقعیت‌های دنیایی دست یابند و در این راستا ممکن است به ابتدایی‌ترین معنویات و اخلاقیات پشت پا بزنند. از دیگر سو عده‌ای سبک زندگی خود را صرفاً مبتنی بر رهبانیت و معنویت تعریف کرده‌اند و به گوشه‌نشینی و انزوا کشیده شده‌اند؛ از دیدگاه اسلام این مسئله هم مردود است.

این استاد حوزه و دانشگاه عالی‌ترین نوع سبک زندگی را زندگی با محوریت خدا و آموزه‌های دین معرفی کرد و افزود: سبک زندگی مطلوب، خدا محور است. در این سبک، خداوند هم دستوراتی در باب تقویت جسم دارد و هم تقویت روح؛ مسئله‌ای مانند حجاب دستور العملی برای ارتقای بُعد روحی افراد محسوب می‌شود و خداوند در قرآن زنان شاخصی را چون حضرت مریم سلام‌الله علیها معرفی می‌کند که اولین ویژگی آن‌ها حفظ حریم شخصی‌شان است. 

حجت‌الاسلام محمد سعیدی کارشناس مذهبی در گفت‌وگوی دیگر با تسنیم لزوم توجه به آخرت و معنویت را از مهم‌ترین شروط سبک زندگی دانست و با تأکید بر اینکه شناخت سبک زندگی صحیح در گروی فهم ابعاد معنوی انسان است، گفت: تعریف ما از سبک زندگی بستگی به نگرش ما به فلسفه زندگی دارد. آیا قدر و اندازه زندگی در حدّ تأمین معاش دنیاست و یا باید آخرت‌گرایی هم مدنظر داشته باشیم؟ دیگر اینکه وقتی از سبک زندگی سخن می‌گوییم، از روش زیستن انسانی صحبت می‌کنیم که خداوند به او نسبت به سایر مخلوقات کرامت بخشیده و به او ابعاد و جنبه‌های روحانی عطا کرده است؛ لذا انسان دارای پیچیدگی‌های خاص خود است که سایر مخلوقات از آن بی‌بهره‌اند. حال برای چنین موجودی باید روش و برنامه‌ای را تعریف کرد که موجب رشد همه‌جانبه او شود.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین