عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۳۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
فرزانگان؛
از قلم این دانشمند گمنام، آثار فاخری کتابت شده که «اللؤلو والمرجان» در نبوت و امامت، قاطع اللجاج فی کیفیة الاحتجاج، التسمیه البیضاء فی الکلمه الغرّاء(شرح دعای سحر) و دوحه احمدیه فی احوال الذریة الذکیه نمونه هایی از آن است.

عقیق:عالمی که مستجاب الدعوه بودنش زبانزد مردم شریف جهرم بود؛ همو که پس از دریافت اجازه اجتهاد از علمای بزرگ نجف اشرف، به جهرم آمد و برای خنثی نمودن فعالیت های فرقه بهائیت در منطقه تلاش زیادی نمود.
 

تولد و تحصیل
آیت الله سید علی اکبر آیت اللهی جهرمی معروف به «آقاعلی» سال 1257 ش در شهرستان لار دیده به جهان گشود. پدرش آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری از مجتهدین  و تحصیلکرده های نجف اشرف بود که به جهرم مراجعت نمود و در نشر احکام دین تلاش کرد.
آقا سید علی اکبر، درس های حوزوی اش را از شیراز آغاز نمود و آن را در نجف اشرف به نهایت رساند. در میان اساتید او می توان به پدر گرامی شان و آیات عظام حاج سید عبدالباقی آیت اللهی شیرازی، سید عبدالمحمد موسوی آیت اللهی و آیت الله شیخ علی ابیوردی شیرازی اشاره نمود.
ایشان پس از طی مراحل کمال و فضیلت، از ناحیه مراجع وقت نجف آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ محمدحسین غروی اصفهانی اجازه اجتهادیه دریافت نمود.
 

مراجعت به جهرم
با کوله باری از علم و تقوا به جهرم آمد و بعد از وفات پدر عالمش، تصدی امور شرعیه آن جا را به عهده گرفت. نمازجمعه را تا پایان عمر شریف شان در مسجد امام حسین(ع) اقامه نمودند و اهمیت این نماز در نزدشان چنان بود که کتاب «منهاج الشرعه فی صلاه الجمعه» را نوشت و توسط انتشارات نورالاصفیاء چاپ شد.
از فعالیت های مؤثر ایشان، مبارزه فکری با فرقه ضاله بهائیت بود که توانستند آنها را در منطقه به شکست بکشانند.
خصوصیات فردی
ایشان بر اثر رعایت تقوا و حدود الهی به مقامات بلند معنوی رسیده بود. احترامی بس والا نزد مردم داشت و او را فردی مستجاب الدعوه می دانستند. در پی خشکسالی، نماز باران خواند و دعایش به اجابت رسید. تدریس های او خصوصی بود.
به دو زبان عربی و فارسی شعر می سرود و به «آیت اللهی» تلخص می کرد. مجموع اشعار ایشان در سه دفتر تنظیم شده است.
 

آثار ماندگار
از قلم این دانشمند گمنام، آثار فاخری کتابت یافته که «اللؤلو والمرجان» در نبوت و امامت، قاطع اللجاج فی کیفیه الاحتجاج، التسمیه البیضاء فی الکلمه الغرّاء(شرح دعای سحر) و دوحه احمدیه فی احوال الذریه الذکیه نمونه هایی از آن است.
این اثر پس از تحقیق و تصحیح توسط آیت الله کریمی جهرمی از سوی انتشارات دارالحکمه قم چاپ شده است.

لبیک به ندای حق
سرانجام این عالم روشن ضمیر پس از سال ها خدمت به دین و دینداران در سال 1340 ش به ندای حق لبیک گفت و به اجداد طاهرینش پیوست.
جنازه مطهر آن مرحوم پس از تشییع باشکوه در جهرم کنار مرقد پدرشان دفن شد.
سلام علیه یوم یموت و یوم یبعث حیّا

منبع: اثرآفرینان جهرم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
0
با عرض سلام
من کسی هستم که شما رارنجاندم دلخور کردم
من از شما میخواهم لطفا حلالم کنید
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین