عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
حجت الاسلام قمی:
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: قرآن تنها شفا برای آلام فرد نیست بلکه شفای آلام جامعه و گره‌گشا است و باید متناسب با شرایط زمانه و نیازهای جامعه، مضامین قرآنی را عرضه کرد.

عقیق:حجت‌الاسلام‌ محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بیست‌ونهمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی تبلیغات اسلامی سراسر کشور با بیان این مطلب که از حضور در جمع خادمین قرآنی بسیار خوشحال هستم و شنیدن نقطه نظرات جمع مایه برکت است اظهار کرد: اساساً تبلیغات اسلامی، تبلیغ و کار فرهنگی در جامعه باید قرآنی شود، یعنی قرآن در عرض فعالیت‌های دیگر نباید قرار گیرد، تمام مجموعه‌هایی که فعالیت فرهنگی انجام می‌دهند باید کار قرآنی انجام دهند نه به این معنی که کار تخصصی و اهمیت این موضوع را نادیده بگیریم. بلکه مجموعه‌های قرآنی سازمان تبلیغات غیر از فعالیت‌های تخصصی خودشان باید بتوانند یک چتر گسترده‌ای تشکیل دهند تا دیگر فعالیت‌های فرهنگی استان خود را به سمت معارف و انس با قرآن سوق دهند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ۱۰۰ هزار هیئت مذهبی و ۷۰ هزار مسجد در این کشور وجود دارند که فعالیت‌های قرآنی باید در آنها متجلی شوند. آنچه به‌عنوان سؤال مطرح می‌شود این است که این هیئات پر برکت چند صندوق خیریه دارند و به‌ طور جدی فعالیت قرآنی و اجتماعی انجام می‌دهند.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم دستاوردهای قرآنی انقلاب را که بسیاری از آن‌ها مرهون سازمان مکرم دارالقرآن هست را نادیده بگیریم. اما تا جامعهٔ ناشر قرآن که در آن، همه جوانان با قرآن انس دارند، بسیار فاصله داریم، برنامه‌های سازمان دارالقرآن در سراسر کشور باید به سمتی رود که قرآن در طول دیگر فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد و تمام فعالیت‌ها را پوشش دهد.

حجت‌الاسلام محمد قمی با بیان اینکه مسئولان دارالقرآن و نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها شأن مسئولیتی‌شان این است که دیگر فعالیت‌ها را پوشش دهند اذعان داشت: سازمان دارالقرآن باید طبق قانون بر سر مسئله اتحادیه مدغم ایستادگی کند و باید بتوانیم نهادها و مراجع قانونی که نگاه دیگری دارند را بر اجرای قانون در این زمینه ملتزم کنیم همچنین برای رفع مشکلات باید با دیگر مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی ارتباط وثیق حاصل شود و از تمام ظرفیت‌ها برای رسیدن به جامعه قرآنی بهره‌برد به‌عنوان مثال معلمان مدارس، اساتید دانشگاه‌ها و هنرمندان باید مروج مفاهیم و مضامین قرآن شوند.

قمی تأکید کرد: انس با قرآن، تدبر در قرآن و تفسیر مضامین قرآنی در جامعه دغدغه ما است. حتماً آموزش‌های پایه و مقدماتی ضروری است اما آنچه موضوعیت دارد بهره‌مندی جامعه از انواع و تبیین معارف قرآنی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: از اینکه دارالقرآن در موضوع سبک زندگی از سابقون است بسیار خوشحالم، هنگامیکه نزد رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای بودم ایشان فرمودند: «بیانیه گام دوم نرخ رایج ذهن جوانان شود و این بیانیه را را به گفتمان تبدیل کنید». باید مضامین و جانمایه کلام رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم، قرآنی تبیین و ه جامعه عرضه شود، مبلغان باید در مورد بیانیه گام دوم با استناد به آیات قرآن بحث و گفت‌وگو کنند.

حجت‌الاسلام قمی ابراز داشت: ما می‌خواهیم آنچه که متناسب با نیازهای روز و جامعه عرضه می‌کنیم از قرآن منشاء بگیرد و این موضوع؛ استحکام، پایداری و ایمان جامعه را افزایش می‌دهد همچنین ما در قبال موقف انقلاب مسئول هستیم باید بدانیم امروز مردم چه مسئله‌ای دارند، انقلاب کجا ایستاده و مخاطرات و قدم بعدی این انقلاب چیست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یاد آور شد: با توجه به نزول دفعی، نزول تدریجی قرآن در مقام سیر حرکت و سلوک جمعی و درمقام ارتقاء فهم جامعه در مسیر آرمان‌های جامعه‌ای که مد نظر و مطلوب پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، ملحم از قرآن کریم بود؛ بسیار مؤثر واقع شده است و متناسب با شرایط آیات نازل می‌شد البته آیات قرآن همواره نورانی و گره گشا هستند اما نباید به سادگی از کنار موضوع بسیار مهم نزول تدریجی بگذریم.

قمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز شرایط ما شرایط جنگ احزاب است باید آیات جنگ احزاب برای جامعه تبیین و تفسیر شوند و در این شرایط حتماً مضامین قرآنی گره گشا است. گاهی بیان یک آیه سرنوشت یک قوم را تغییر می‌دهد باید به این موضوع توجه ویژه داشت که قرآن تنها شفا برای آلام فرد نیست بلکه شفا برای آلام جامعه است و می‌تواند در یک مقطع گره‌گشای جامعه باشد، لذا باید متناسب با شرایط زمانه نیازهای اجتماعی را دید و برای رفع آن آیات و مضامین قرآنی را عرضه کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین