عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
آیت‌الله محقق کابلی از مراجع تقلید براثر بیماری درگذشت و پیکرش فردا از مقابل مسجد امام حسن عسکری (ع) قم تشییع و در جوار مرقد حضرت معصومه(س) به خاک سپرده خواهد شد.

عقیق:آیت‌الله محقق کابلی از مراجع تقلید در شهر مقدس قم درگذشت و علما و مراجع از جمله رهبر معظم انقلاب این ضایعه را تسلیت گفتند.

پیکر این مرجع فقید جهان تشیع پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ساعت ۶ عصر از مسجد امام حسن عسکری (ع) شهر قم به سمت حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تشییع و در کنار بارگاه مطهر آن حضرت آرام خواهد گرفت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی افغانستان، «سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، «محمد کریم خلیلی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفتند. همچنین به دنبال رحلت این مرجع عالیقدر، شورای علمای شیعه افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که تمامی حوزه‌های علمیه در سراسر افغانستان به نشان عزای عمومی به مدت سه روز تعطیل خواهد بود.

به گزارش فارس؛ آیت‌‌الله محقق کابلی در تابستان سال ۱۳۰۷ خورشیدی در استان پروان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد.

آیت‌الله کابلی برای ادامۀ تحصیل در سال ۱۳۲۲ خورشیدی روانه نجفِ اشرف شد و دورۀ عالی علمی را نزد استادانی چون سیدعبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی فرا گرفت.

وی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی پس از بیست سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت.

او پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ دو باره به افغانستان بازگشت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران رفت و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی‌گرفت.

آیت‌الله محقق کابلی، از علما و مراجع بزرگ افغانستان شب گذشته در اثر بیماری، در سن ۹۱ سالگی در شهر قم درگذشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین