عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
آیت‌الله استادی:
آیت‌الله استادی با بیان این‌که برخی از آیات قرآن به صورت انحصاری درباره اهل بیت(ع) نازل شده است، گفت: آیات تطهیر و مباهله این‌ چنین هستند.
عقیق: آیت‌الله رضا استادی، امام جمعه قم شامگاه چهارشنبه در گردهمایی ائمه جماعات مساجد شهر قم که در مسجد آبشار برگزار شد، گفت: برخی از آیات قرآن به صورت انحصاری درباره اهل بیت(ع) نازل شده است.
آیات تطهیر و مباهله منحصر به اهل‌بیت(ع) است
وی با اشاره به این‌که آیات تطهیر و مباهله در زمره آیات انحصاری هستند، افزود: برخی نیز اعتقاد دارند آیات مربوط به انفاق اهل‌بیت(ع) که در سوره انسان آمده هم به صورت انحصاری مربوط به اهل‌بیت(ع) است.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه با بیان این‌که شبهه افکنان تلاش زیادی را برای اشکال وارد کردن به اهل‌بیت(ع) انجام می‌دهند، اظهار داشت: کار به جایی رسیده که فضائل اهل بیت(ع) از سوی دشمنان ایشان مورد اشکال و شبهه قرار گرفته است.
آیت‌الله استادی ادامه داد: باید مطالعه بیشتری داشته باشیم تا هنگام بیان فضائل اهل بیت(ع) بتوانیم برخی از سؤالاتی را در این‌باره مطرح شده است، پاسخ داده و شبهه‌های وارده را برطرف کنیم.
اولین درس در مکتب اهل‌بیت(ع) داشتن اخلاص است
وی با اشاره به این‌که سوره انسان یکی از سوره های نازل شده در حق اهل‌بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: باید از فضائل اهل بیت درس بگیریم و از چیزی که دوست داریم انفاق کنیم چون نخستین درس در مکتب اهل‌بیت(ع) داشتن اخلاص است.
امام جمعه قم شبهات وارد شده از سوی برخی افراد نسبت به سوره انسان را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی می گویند شما که قائل هستید سوره انسان درباره اهل بیت(ع) نازل شده است، این سخن شما صحیح نیست چون این سوره مکی است و نمی‌تواند درباره اهل‌بیت(ع) باشد.
وی ابراز داشت: پاسخی که ما به این افراد می‌دهیم از این قرار است که اولا بسیاری از علمای اهل‌تسنن، داستان نزول این سوره را به دلیل انفاق اهل‌بیت ذکر کرده‌اند و ثانیا در سوره انسان آمده است که اهل‌بیت(ع) به اسیر انفاق کردند در حالی که در مکه اسیری وجود نداشت و جریان اسیر شدن افراد در مدینه و پس از انجام جنگ‌ها بوده است، از این رو این مطلب نشان‌دهنده این است که سوره انسان مدنی است و نه مکی.
برخی آیات مربوط به فضائل اهل بیت(ع) دارای معانی عام هستند
آیت الله استادی با بیان این‌که برخی آیات مربوط به فضائل اهل بیت(ع) دارای معانی عام هستند، تصریح کرد: برخی از آیاتی که مربوط به فضائل اهل بیت(ع) است، علاوه بر خود ایشان بقیه افراد را هم شامل می‌شود و منافاتی در این قضیه وجود ندارد.
وی افزود: از مفهوم و سیاق آیات سوره انسان نشان این مطلب به دست می‌آید که انفاق اهل بیت(ع) بقیه افراد را هم شامل می‌شود و از طرفی هم کارهایی بر اساس این آیات در دنیا اتفاق افتاده است.
خداوند شایسته عبادت است
دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که عبادت امام علی(ع) به جهت ترس از جهنم نبود اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) خود می‌فرمایند که «من خداوند را عبادت می‌کنم، چون او را شایسته عبادت می بینم».
آیت‌الله استادی در پایان به وجود خوف از خدا در امام علی(ع) اشاره کرد و بیان داشت: امیرمؤمنان علی(ع) عبادت را به دلیل ترس از خدا و تقوای الهی انجام می‌داد و اهل‌بیت(ع) به دلیل تقوا و محبت به فقرا به آنها اطعام می‌دادند.

منبع:رسا
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین