عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
امام صادق (ع) در حدیثی بافضیلت‌ترین‌ واجبات‌ و واجب‌ترین‌ فرایض‌ بر انسان‌ را معرفی کرده‌اند.

عقیق:حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی سخنران مذهبی، شب گذشته در مراسم شب بیست و ششم ماه رمضان در مهدیه تهران اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرماید: «إِنَّ أَفْضَلَ اَلْفَرَائِضِ وَ أَوْجَبَهَا عَلَی اَلْإِنْسَانِ مَعْرِفَةُ اَلرَّبِّ وَ اَلْإِقْرَارُ لَهُ بِالْعُبُودِیَّةِ، وَ بَعْدَهُ مَعْرِفَةُ اَلرَّسُولِ وَ اَلشَّهَادَةُ لَهُ بِالنُّبُوَّةِ، وَ بَعْدَهَا مَعْرِفَةُ اَلْإِمَامِ اَلَّذِی یَأْتَمُّ بِهِ، وَ یَعْلَمُ أَنَّ اَلْإِمَامَ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ، وَ بَعْدَهُ اَلْحَسَنُ ثُمَّ اَلْحُسَیْنُ ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ اَلْحُسَیْنِ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ، ثُمَّ أَنَا ثُمَّ بَعْدِی مُوسَی اِبْنِی، وَ بَعْدَهُ عَلِیٌّ اِبْنُهُ، وَ بَعْدَ عَلِیٍّ مُحَمَّدٌ اِبْنُهُ، وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ عَلِیٌّ اِبْنُهُ، وَ بَعْدَ عَلِیٍّ اَلْحَسَنُ اِبْنُهُ، وَ اَلْحُجَّةُ مِنْ وُلْدِ اَلْحَسَنِ؛‌ بافضیلت‌ترین‌ واجبات‌ و واجب‌ترین‌ فرایض‌ بر انسان‌ معرفت‌ پروردگار  و اقرار در مقابل‌ او بر عبودیّت‌ خویشتن است‌. پس‌ از معرفت‌ پروردگار، معرفت‌ رسول‌ اوست و گواهی‌ بر نبوّت‌ او‌ و پس‌ از معرفت‌ رسول‌ خدا، معرفت‌ امام‌ است‌ با نعت‌ و صفت‌ و نامش‌، که‌ باید به‌ او اقتدا کرد  و بداند که‌ امام‌ پس‌ از رسول‌ خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌، علیّ بن‌ أبی‌طالب‌ علیه‌ السّلام‌ است‌ و پس‌ از او حسن‌، و سپس‌ حسین‌، و سپس‌ علیّ بن‌ الحسین‌، و سپس‌ محمّد بن‌ علیّ، و سپس‌ من‌، و سپس‌ موسی‌ پسرم‌، و پس‌ از او علیّ پسرش‌، و پس‌ از علیّ پسرش‌ محمّد، و پس‌ از محمّد پسرش‌ علیّ و پس‌ از علیّ پسرش‌ حسن‌ و حجّت‌ از فرزندان‌ حسن‌ است‌».

وی با اشاره به اینکه استرس‌ها و اضطراب‌های انسان معلول عدم شناخت خداوند است، تصریح کرد: انسان باید بگوید «إِلَهِی وَ رَبِّی مَنْ لِی غَیْرُکَ؛ ای خدا و پروردگار من چه کسی غیر از تو برای من است» یعنی انسان جز خداوند کسی را ندارد لذا برای رزق و روزی‌اش تنها باید به خدا توکل کند که خدا نیز رزق انسان را می‌دهد.

مؤمنی گفت: خداوند رزق می‌دهد، لذا نباید نگران رزق و روزی باشیم. به جوان گفته می‌شود چرا ازدواج نمی‌کنید؟ می‌گوید با این وضع اقتصادی؟! باید به حرف خداوند اعتماد داشت.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اگر خداوند می‌فرماید که انسان باید از نگاه بد و نگاه به نامحرم پرهیز کند، باید این دستور انجام شود، افزود: برخی در جامعه برای جلب‌ توجه به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که نگاه به آن‌ها اثرات منفی دارد؛ لذا باید از نگاه به آن‌ها پرهیز کرد.

وی افزود: گفته می‌شود انسان برخی از رفتارها را باید از حیوانات آموزش ببیند. کار و تلاش کوشش را باید از زنبور عسل و مورچه آموخت؛ غیرت را از خروس یاد بگیرید؛ آب خوردن را از حمار یاد بگیرید و از رفتار شیر پرهیز کنید. راه رفتن را از شترمرغ یاد نگیرید و از گاو آموزش ببینید و ....

مؤمنی با بیان این‌که شهادت به رسالت پیامبر (ص) به این معناست که هرچه ایشان برای ما آورده از جانب خداوند است، تصریح کرد: معرفت نسبت به پیامبران برای انسان آرامش همراه می‌آورد و برای این امر باید کتاب سنن النبی را مطالعه کنید.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

تعداد بازدید : 12

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین