عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
حکم کسانی که در روز جهانی قدس شرکت نمی‌کنند چیست؟ بنابر نظر امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای واجب است بر مسلمانان در روز جهانی قدس شرکت نمایند؟ آیا این فتوا (به عنوان مرجع تقلید) یا حکم (به عنوان ولی فقیه) است؟ اگر فتوا باشد پس فقط مربوط به مقلدین معظم له می‌باشد؟ ولی اگر حکم باشد همه مسلمانان (شیعه) باید شرکت کنند؟

عقیق:پرسش

حکم کسانی که در روز جهانی قدس شرکت نمی‌کنند چیست؟ بنابر نظر امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای واجب است بر مسلمانان در روز جهانی قدس شرکت نمایند؟ آیا این فتوا (به عنوان مرجع تقلید) یا حکم (به عنوان ولی فقیه) است؟ اگر فتوا باشد پس فقط مربوط به مقلدین معظم له می‌باشد؟ ولی اگر حکم باشد همه مسلمانان (شیعه) باید شرکت کنند؟ اجرای آن در کشوری مانند اندونزی یا کشور های دیگر چیست که طبیعتا با جمهوری اسلامی ایران تفاوت دارند؟
 
پاسخ اجمالی

حضور در راه پیمایی و یا مراسم روز جهانی قدس برای هر مسلمانی که بتواند در آن شرکت کند، واجب است و این یک حکم ولایی است و بر همه اطاعت از آن لازم است. البته کسانی که به دلیل عذری که در عرف مورد پذیرش است (مانند محدودیت جسمی یا مشکلات امنیتی) نمی‌توانند شرکت کنند، معذور هستند.

 

ضمائم:

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [1]

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

به نحو کلى تعظیم شعائر اسلامى و حفظ انقلاب اسلامى وظیفه هر مسلمانى است و اقدام به هر عملى‌ که موجب تقویت اسلام و تضعیف کفر است مطلوب و داراى اجر و ثواب خواهد بود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

شرکت در راهپیمایی روز قدس لازم است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

بر همۀ مسلمین لازم است در صورت امکان راهپیمایی مذکور را اقامه کنند و ترک نکنند.

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

حضور در راه پیمایی و یا مراسم روز جهانی قدس برای هر مسلمانی که بتواند در آن شرکت کند، واجب است و این یک حکم ولایی است و بر همه اطاعت از آن لازم است. البته کسانی که به دلیل عذری مانند محدودیت جسمی یا مشکلات امنیتی نمی‌توانند شرکت کنند معذور هستند. ولی اگر بدون عذر آن را ترک کنند معصیت کرده‌اند.

لینک به سایت استفتائات

پی نوشت:

[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
0
1
حکم این همه گرانی و تورم کمر شکن که باعثش بی کفایتی دولت هست و این همه رانت خواری دزدی اختلاس مسولئین پس حکمش چیه
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین