عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
آیا می‌توان از گوشی همراهی که حاوی قرآن کریم است به جای قرآن فیزیکی در شب قدر استفاده کرد و موبایل بر سر گذاشت؟ جمعی از علما به این سؤال پاسخ می‌دهند.

عقیق:در پایان اعمال شب قدر، مؤمنان به درگاه الهی با سر گرفتن قرآن کریم و قسم به این مصحف آسمانی از پروردگار خویش طلب عفو و مغفرت و همچنین دوری از آتش دوزخ را مسألت می‌کنند. در این میان برخی مردم به جای اینکه قرآن مجید را بر سر بگیرند، با باز کردن اپلیکیشین قرآن در تلفن همراه خود به سر گرفتن موبایل می‌کنند. پیش‌تر خبرگزاری فارس گزارشی را درباره درستی یا نادرستی این مسأله منتشر کرده بود که به دلیل طرح این سؤال در اذهان مردم، بازنشر می‌شود.

آیت‌الله جاودان: اگر قرآن چاپ شده باشد بهتر است

آیت‌الله محمدعلی جاودان استاد اخلاق حوزه‌های علمیه تهران در این باره می‌گوید: در صورت عدم دسترسی به کتاب قرآن، اشکالی ندارد که از گوشی موبایلی که دارای آیات قرآن است استفاده شود. اما اگر قرآن چاپ شده باشد بهتر است.

آیت‌الله بوشهری: گوشی موبایلی که دارای قرآن است صدق قرآن نمی‌کند

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر سابق حوزه‌های علمیه کشور هم معتقد است: گوشی موبایلی که دارای قرآن است صدق قرآن نمی‌کند. مگر اینکه دسترسی به قرآن کریم ممکن نباشد. اما به اعتبار اینکه آیات قرآن در آن وجود دارد. آن هم بر صفحه گوشی موبایل ظاهر شده و مشخص شود که صفحه قرآن است، بر سر گرفتن آن اشکالی ندارد.

آیت‌الله اراکی: موبایل نمی‌تواند جایگزین قرآن شود

آیت‌الله محسن اراکی استاد خارج حوزه علمیه و دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این زمینه خاطرنشان می‌کند: موبایل نمی‌تواند جایگزین قرآن شود. آنچه که در روایات اسلامی بیان شده است خود قرآن و یا بخشی از قرآن است که در اعمال شب‌های قدر باید روی سر قرار گیرد.

آیت‌الله هادوی تهرانی: موبایلی که حاوی آیات قرآن است، صدق قرآن نمی‌کند

با این وجود آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی از دیگر اساتید اخلاق تصریح می‌کند: موبایلی که حاوی آیات قرآن است با وجود اینکه صفحه آیات قرآن در آن باز باشد، عرفاً قرآن تلقی نمی‌شود. هر چند برخی از احکام قرآن را ندارد. اما به سر گرفتن آن مانعی ندارد.

آیت‌الله خاتمی:گوشی موبایل، صدق قرآن نمی‌کند

آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران نظر دیگری را بیان می‌کند: آنچه که در روایات آمده کتاب قرآن است، بنابراین باید صدق قرآن کند و گوشی موبایل، صدق قرآن نمی‌کند.

حجت‌الاسلام یعقوبی: بر سر گذاشتن گوشی موبایل نمی‌تواند از مصادیق قرآن به سر گرفتن باشد

حجت‌الاسلام علی یعقوبی از پژوهشگران مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ابراز می‌دارد: براساس دستور روایات باید کتاب قرآن روی سر قرار گیرد. ترجیحاً نیز برای حفظ شأنیت قرآن، آن را باید ببندند و نظر تمام مراجع همین است. همچنین بر سر گذاشتن گوشی موبایل در لیالی قدر نمی‌تواند از مصادیق قرآن به سر گرفتن محسوب شود.

وی می‌افزاید: در مفاتیح الجنان در خصوص آداب قرآن بر سر گرفتن آمده است: قرآن‌ها را باز کنید و بر سر بگذارید تعبیر از قرآن، همان کتاب قرآن است نه آن موبایلی که نوشته‌های آن به صورت غیر مکتوب است و تماسی با بدن حاصل نمی‌شود.کتاب قرآن دارای احکام خاصی است که قرآنی که در گوشی موبایل است فاقد آن است؛ نخست آنکه بدون وضو نمی‌توانید به صفحه قرآن دست بزنید اما موبایل اینگونه نیست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین