عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰
دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان/
دعای یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان به‌همراه شرحی بر آن منتشر شد.

عقیق:همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آنها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه ‌بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن یازدهمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه شرحی بر آن منتشر شده است:

اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ

خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات ای فریادرس دادخواهان

* حجت‌الاسلام محمود ریاضت محقق و کارشناس علوم دینی در توضیح دعای این روز برای تسنیم نوشت: یکی از خروجی‌های مهم ضیافت الهی صحیح شدن زاویه نگرش انسان به ارزش‌ها و ضد ارزش‌هاست، اینکه دیدگاه بندگان خدا در راستای دیدگاه معبود است یا خیر، مدار حرکت انسان را مشخص می‌کند.

محبوب بودن ارزش‌های الهی در تفکر انسان زمینه‌ساز عملیاتی شدن این فضائل در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی است و منفور بودن ضد ارزش‌ها در نگرش انسان بسترساز دوری از این رذائل را در تمامی ابعاد و زوایای زندگی است و اگر این مهم در اعمال، رفتار، کردار و گفتار بنده تجلی پیدا کرد، آنگاه دوری از غضب و عذاب الهی که نتیجه عملکرد ناصحیح خود انسان است محقق می‌شود.

تا هجرت صغری که هجرت از مکان گناه کاری به مکان عبادت و بندگی است و هجرت وُسطی که هجرت از زشتی گناه و معصیت و حرام‌ها به سوی زیبایی خوبی‌ها و حسنات است محقق نشود، هجرت کُبری نیز تحقق نخواهد یافت و به باطن رمضان و ضیافت الهی دست پیدا نخواهد شد. تثبیت چنین دیدگاهی در تفکرات بنده می‌تواند با هجرت از رذائل به سوی فضائل، بسترهای عروج و صعود انسان را از حضیض خاک به اوج افلاک فراهم آورده تا با هجرت از خود به خدا تحقق هجرت کُبرَی را رقم زند.

ظرف زمانی رمضان و گسترده سفره ضیافت الهی فرصت مغتنم امکان تغییر و تصحیح نگرش انسان در این خصوص را بیش از پیش فراهم آورده است که مهمان این ضیافت می‌تواند با تفکر، تعقل و تدبر در این مهم، دعای امروز را در حق خود به هدف اجابت نزدیک کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین