عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰
آرنود وان دورن، سياستمدار سابق و عضو حزب آزادي هلند (حزب ضد اسلامي) كه در حال حاضر خيرت ويلدرز آن را رهبري مي كند مي گويد: پس از آنكه اسلام آورد اين نخستين تجربه او در ماه رمضاه است. اتفاقي كه در واقع براي او مانند كشف يك دنياي جديد در زندگي است. اتفاقي كه درباره آن تنها اندكي شنيده بود.


عقیق: وان دورن ( 47ساله ) بعد از آنكه شهادتين را به زبان عربي تلاوت كرد، درماه گذشته از طريق توييتر مسلمان شدن خود را آشكارا اعلام نمود. وي امسال براي نخستين بار ماه رمضان را در عمرش تجربه مي كند.

اسلام آوردن اين سياستمدار هلندي جنجال تبليغاتي گسترده اي را در داخل و خارج كشور برانگيخت و كساني كه در اسلام او ترديد داشته يا از اقدام او حمايت مي كردند با هم به بحث و گفتگو پرداختند. بخصوص اينكه وي زماني كه در حزب آزادي بود با اسلام ميانه خوبي نداشت و به تبعيت از حزبش با مسلمانان به شدت مخالفت مي كرد.

دورن در گفت وگويي با شبكه الجزيره گفته است نخستين رمضان براي او به مثابه كشف توان و قدرت يك فرد در برابر سختي ها و داشتن ميزان صبر و تحمل است. مساله اي كه تا پيش از اين به آن پي نبرده بود. او مي گويد: «در ماه رمضان احساسي را تجربه مي كني كه قبلا از سوي ديگران شنيده بودي يا در كتاب ها خوانده بودي كه مثلا مسلمانان چه احساس مشتركي درباره گرسنگي، تشنگي وافطار دارند اما الان من اين احساس را خودم تجربه مي كنم»‌.

وان دورن سال 2011 بود كه از حزب آزادي هلند جدا شد. او مي گويد يكي از زيباترين لحظات درماه رمضان انتظار همه براي فرارسيدن لحظات افطار است. زماني كه همه مشتركا گرسنگي و تشنگي را تجربه مي  كنند و بعد با گفتن اذان نوشيدني و آشاميدني به همديگر تعارف مي كنند.

امسال رمضان در هلند با شروع فصل تابستان آغاز شده است و مسلمانان بايد روزانه حدود 19 ساعت روزه داشته باشند. با شروع ماه رمضان در هلند، رسانه هاي اين كشور برنامه هاي سمعي و بصري متنوعي را ارايه مي كنند. وان دورن مي گويد رمضان او را برآن مي دارد تا به همه شكم هاي خالي درجهان فكر كند. كساني كه چيزي براي خوردن پيدا نمي كنند. او مي افزايد: «ما روزه مي گيريم و بعد از چند ساعت افطار مي كنيم. اما درهمان لحظات مي دانيم كساني درسراسر جهان هستند كه گرسنگي مي كشند و هيچ اميدي هم به آن ندارند كه چيزي براي رفع گرسنگي خود پيدا كنند».

درباره نحوه زندگي خود، دورن مي گويد بسياري از ويژگي هاي ماه رمضان را در خودش كشف مي كند. از آن گذشته در روزهاي ماه رمضان فرصت زيادي براي مطالعه و تحقيق و خواب دارد و مي تواند به مسايل ديگر مربوط به اين ماه فكر كند. حضور در افطارهاي جمعي و خواندن نماز در مساجد موجب كاهش تنهايي او در خانواده شده است و همين امر به او فرصت تازه اي براي برقراري ارتباط با مسلماناني داده است كه مهاجر بوده و ريشه هاي خارجي دارند.

درباره نحوه برخورد اطرافيان با او، وان دورن كه درحال حاضر در شوراي شهر لاهه كار مي كند مي گويد رفتن به عبادت ها يا انجام شعايري كه ديگران با آن اشتراكي ندارند سخت است و او بايد هربار به ديگران توضيح دهد كه چه كاري برايش مجاز و چه كاري ممنوع است و نسبت به چه چيزي معذور بوده يا چه چيزي را مي پذيرد.

درعين حال دورن مي گويد: «خانواده ام از اينكه من مسلمان شده ام احساس خوبي دارند . زيرا اين مسلمان شدن تاثير زيادي در رفتارهاي من داشته است واين چيزي است كه اطرافيانم كاملا آن را درك مي كنند» او مي گويد يكي از تحولات  بزرگي كه در او اتفاق افتاده اين است كه درك بهتري نسبت به همكاران و دوستانش دارد و به صورت متقابل آنها هم او را مي فهمند و به انتخابش احترام مي گذارند.

شايان ذكر است كه دشمنان دورن وقتي او اسلام آورد شايع كردند روزگاري بين جوانان مواد مخدر توزيع مي كرده يا سلاح در اختيار داشته است و دراين باره اسنادي را هم در اختيار رسانه ها گذاشتند.

دورن مي گويد از زماني كه اسلامش را به صورت آشكار اعلام كرده اين حملات يا و اكنش هاي تند و هيجاني كمتر شده است. وي مي افزايد: «الان ديگر نوعي از تفاهم و پذيرش انتخاب من وجود دارد. برخلاف اوايل كه تازه اسلام آورده بودم و هركسي عليه من تهمتي را رديف مي كرد. البته هنوز هم برخي ازهلندي ها واكنش هايي منفي دارند و مرا مسخره مي كنند ولي من به اين ها خيلي اهميت نمي دهم».

دورن در گفت وگو با الجزيره مي گويد مسووليت گفت وگو با ديگران يا بين مسلمانان برعهده خود آنهاست. وي در اين باره توضيح مي دهد كه: «اگر همگان از پيشداوري ها و قضاوت هاي شكلي خود دست بردارند مي توان شاهد همزيستي خوبي بين اسلام و ارزش ها و مبادي غربي بود». او از اينكه رفته رفته بر تعداد جوانان هلندي مسلمان افزوده مي شود ابراز خرسندي كرده و مي گويد: «اين ها علايم شروع يك دوران جديد است. دوراني كه جوانان بيش از هرزمان ديگري به اسلام روي مي آورند».


منبع: الجزيره

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین