عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۷۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
قرآن کریم و بسیاری از روایات به فرزندان حضرت نوح (ع) قبل از طوفان اشاره کرده‌اند و این در حالی است که برخی تولد فرزندان نوح (ع) را مربوط به بعد از طوفان دانسته‌اند.

عقیق:نخستین پیامبر از پیامبران اولو العزم است که در برخی روایات آورده شده است، ایشان چهار فرزند داشته و یکی از آن ها به پیامبری رسیده است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به بررسی و تشریح این موضوع بپردازد.

حضرت نوح (ع)؛ نخستین پیامبر اولو العزم

حضرت نوح (ع)، نخستین پیامبر از پیامبران اولو العزم است و گفته می شود که اولین پیامبری است که در زمان وی عذاب نازل شد‌.

حضرت نوح(ع) حدود ۹۵۰ سال قوم خود را به یکتا پرستی دعوت کرد، اما از آن جهت که قومش به او ایمان نیاوردند خداوند آن‌ها را به وسیله طوفان عذاب کرد.

نوح به دستور و راهنمایی خداوند برای نجات مؤمنان و همچنین یک جفت از هر نوع حیوان از طوفان، کشتی ساخت.

قرآن از نوح به عنوان اولین پیامبر صاحب شریعت و کتاب یاد کرده است. در سوره‌های متعددی به نوح و داستان او اشاره شده است، یک سوره قرآن به نام اوست و به دلیل عمر بسیار طولانی، به شیخ الانبیاء مشهور است.

برخی برای اثبات طبیعی بودن عمر طولانی امام زمان (ع) به عمر نوح استناد کرده‌اند.

فرزندان حضرت نوح (ع)

قرآن کریم و بسیاری از روایات به فرزندان حضرت نوح (ع) قبل از طوفان اشاره کرده‌اند این در حالی است که برخی تولد فرزندان نوح (ع) را مربوط به بعد از طوفان دانسته‌اند.

  حضرت نوح (ع) چهار فرزند داشت که نام آن‌ها سام، حام، یافث و کنعان بود.از میان آن‌ها به غیر از کنعان، همه فرزندان به نوح ایمان آورده و همراه او در کشتی بودند. کنعان بنا بر منابع اسلامی به پدر خود ایمان نیاورده و غرق شد.

به نقل از برخی روایات، نسل حضرت نوح (ع) از طریق سام ادامه یافته‌است.

آیا سام بن نوح پیامبر بود؟

حضرت نوح (ع) از پیامبران الهی بود که منابع روایی، تعدادی از فرزندانش را نام برده‌اند که همراه ایشان سوار کشتی شده و نجات یافتند؛ از جمله آن‌ها یافت، حام و سام (ع) هستند.

در میان اینها، سام از همه برتر بود.

سام پسر نوح، مراسم دفن، کفن و غسل نوح (ع) را بر عهده گرفت و پیروان نوح نیز به سام ایمان آوردند، در عین حال، برادرانش حام و یافث با او مخالفت کرده و به او ایمان نیاوردند.

در برخی از منابع اسلامی این‌گونه آورده شده است که؛ سام علاوه بر جانشینی پدر و بزرگی قوم، پیامبر زمان خود نیز بود.

  1.  امام رضا (ع): از امام علی (ع) پرسیدند؛ کدام‌یک از پیامبران در حالی‌که ختنه شده بودند به دنیا آمدند؟ امام علی (ع) فرمود: «خداوند؛ آدم، شیث، ادریس، ... سام بن نوح ... را ختنه شده آفرید».
  2.  امام صادق (ع) گفت‌وگوی مفصلی میان پیامبر اسلام (ص) با گروهی از جنیان را نقل می‌کند. در قسمتی از این گفتگو پیامبر خطاب به جنّیان برای اقرار گرفتن از آن‌ها می‌فرماید: «چه کسی را وصی نوح (ع) یافتید؟»، آن‌ها گفتند: سام بن نوح.
    پیامبر اسلام (ص) نیز تلویحاً آن‌را تأیید فرمود.

از نسل این پیامبر الهی، انبیای بزرگی به وجود آمدند. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها حضرت ابراهیم (ع) می‌باشد که بنابر این، تمام اولاد حضرت اسماعیل از جمله پیامبر اسلام و همچنین بنی اسرائیل از نسل ایشان خواهند بود.

همچنین انبیایی؛ مانند خضرو هود نیز از نسل سام بودند و قوم عمالقه نیز از نسل ایشان هستند.

با تمام اینها، جزئیات چندانی از زندگی سام بن نوح وجود ندارد. البته متن مشهوری نقل شده است که یکی از مردگانی که حضرت عیسی (ع) زنده کرد، سام بن نوح بود: «گروهى از اصحاب عیسى (ع) از او خواستند تا مرده‌اى را زنده کند، آن‌حضرت بر قبر سام‏ بن‏ نوح‏ حاضر شد و از او خواست تا به اذن خداوند زنده شود.

چیزى نگذشت که قبر شکافته و سام از آن بیرون آمد، حضرت از او پرسید آیا مایل است در دنیا زندگى کند یا به سراى ابدیت باز گردد، سام پاسخ داد: می‌خواهم برگردم، هنوز داغى و سوزش مرگ را در پهلویم احساس می‌کنم».

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
1
0
به نظر شما الان تو قرن 21 دونستنش مهمه!
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین