عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
آیت الله اراکی در سیزدهمین همایش «حکمت مطهر»:
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ابداعات شهید مطهری در علوم انسانی، گفت: اگر مطهری نبود، اندیشه علامه طباطبایی(ره) تجلی نمی‌یافت، زیرا شهید مطهری اندیشه ایشان را بازپروری کرد.

عقیق:آیت‌الله «محسن اراکی» عصر دیروز (سه شنبه، 10 اردیبهشت ماه) در سیزدهمین همایش «حکمت مطهر» که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: شهید مطهری نقش بنیادی و اساسی در تبیین اندیشه اسلامی به شیوه معاصر و پاسخ دهنده به انسان عصر امروز داشت.

 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: :‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از استاد مطهری پیش از پیروزی انقلاب سوال شد که اگر پیروزی حاصل شود چه مسئولیتی را می‌پذیرد و ایشان پاسخ داد که مسئولیت صداوسیما را برعهده خواهد گرفت که نشان‌دهنده اهمیت این نهاد است که شخصیتی چون شهید مطهری بنا داشت مسئولیت آن را برعهده بگیرد.

 

وی با بیان اینکه ورود تفکر فلسفی در اجتماع یکی از ابتکارات علمی شهید مطهری است، افزود: استاد مطهری درس حل مشکلات فکری را ارائه می‌کرد که ناشی از تسلط بالای ایشان بر اندیشه فلسفی و بازپردازی مسائل بود.

 

آیت الله اراکی ادامه داد: فلسفه تا پیش از اقدامات شهید مطهری، یک اندیشه منزوی بود و در عرصه جامعه و حل مشکلات اجتماعی جایگاهی نداشت، اما استاد مطهری به عنوان نخستین فرد در این زمینه وارد شد.

 

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی در این عرصه فعالیت‌هایی را داشت، اما تلاش‌های شهید مطهری بسیار گسترده‌تر بود، گفت: اگر مطهری نبود، اندیشه علامه طباطبایی(ره) تجلی نمی‌یافت، زیرا شهید مطهری اندیشه وی را بازپروری کرد.

 

آیت الله اراکی یکی از امتیازات استاد شهید مرتضی مطهری را در ورود مباحث فلسفی به عرصه اجتماعی توصیف و تصریح کرد: یکی از مباحثات مطرح میان آیت‌الله صدر و شهید مطهری با وجود آن که همدیگر را ندیده بودند، ‌پیرامون بحث علیت در علوم اجتماعی و رفتاری بود که البته در این زمینه اختلاف‌نظر گسترده‌ای میان مکتب نجف و قم وجود دارد.

 

وی ادامه داد: قانون علیت رابطه‌اش با علوم اجتماعی و علوم رفتاری در گذشته تبیین نشده بود اما امروز این رابطه به واسطه شهید مطهری تبیین شده و پایه علوم انسانی است.

 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با بیان اینکه ساده‌سازی تبیینی و استدلالی مفاهیم و قضایای فلسفی یکی دیگر از ابتکارات شهید مطهری در زمینه های علمی بود، تاکید کرد: مجموعه مقدمه‌ای بر جهان‌بینی استاد مطهری که به عنوان آخرین نوشته‌ شهید رویکرد جدیدی را در این عرصه ارائه کرده است.

 

وی با بیان اینکه عرضه مفاهیم به شکل عامه‌فهم از دیگر ابتکارات استاد مطهری است، گفت: شهید مطهری کتاب شرح منظومه را به اندیشه‌های ناب که حلال مشکلات بود، تبدیل کرد و در اسفار نیز با عملکردی مشابه موضوعات را کارگشا و مفهوم کرد.

 

آیت الله اراکی کارآمدسازی مفاهیم را دیگر ویژگی شهید مطهری دانست و گفت: مباحث جهان‌بینی ایشان مبنای علم رفتار چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی می‌تواند باشد. این نکته که چگونه می‌توان رفتار انسان را توجیه و جهت‌دهی کرد، از مباحثی است که استاد برای آن نظریات اساسی و کاربردی ارائه کرده است.

 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرحوم صدر با وجود این‌که خود نوآور و پدیده‌ای بزرگ بود در بحث فلسفی از اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری اثر پذیرفت.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین