کد خبر : ۱۰۵۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶

شرط بندی برای تماشاچیان مسابقه اسب‌دوانی و تیراندازی جایز است؟

در مسابقه اسب‌ دوانی گفته می‌شود شرط‌بندی جایز است، آیا تماشاچیان مسابقه اسب‌دوانی نیز می‌توانند دریاره اینکه چه کسی برنده می‌شود، شرط‌بندی کنند؟

عقیق:پرسش

در مسابقه اسب‌ دوانی گفته می‌شود شرط‌بندی جایز است، آیا تماشاچیان مسابقه اسب‌دوانی نیز می‌توانند دریاره اینکه چه کسی برنده می‌شود، شرط‌بندی کنند؟
 
پاسخ اجمالی
جواز شرط‌بندی در مسابقات اسب‌دوانی و تیراندازی، مخصوص کسانی است که در مسابقه شرکت می‌کنند و شامل تماشاچیان نمی‌شود، البته برخی از فقها[1] مجاز نبودن شرکت در پیش‌بینی مسابقات را احتیاطی مستحب می‌دانند.
در هر حال، اگر فردی از تماشاچیان در پیش‌بینی برنده -که نوعی شرط بندی است- شرکت نمود و جایزه‌ای گرفت، فقط در صورتی این جایزه برای او حلال است که بداند سایر شرکت‌کنندگان از استفاده او رضایت دارند.
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
شرکت در پیش بینی برد و باخت مسابقات فى‌نفسه اشکال ندارد، هر چند احتیاط در ترک آن است، اما مجرّد شرط‌بندى موجب مالکیت برنده نمی‌شود، بلکه برای مالکیت، لازم است مالک جایزه در ضمن یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح، آن را به برنده تملیک کند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
شرط‌بندی فقط بین افراد شرکت کننده در مسابقه حلال است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
خیر، جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
جواز شرط‌بندی مخصوص سوارکاران و مالکین اسب است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
شرط بندی بین تماشاچیان جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خیر حرام است.
 
 
پی نوشت:
[1]. پایت الله خامنه‌ای.
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
 

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین