عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
در ادامه خبر به چند نمونه از جاذبه های توریستی کربلا اشاره می کنیم.

عقیق: مرقد حر بن یزید ریاحی

این مکان در ۹ کیلومتری شهر کربلا در نزدیک منطقه‌ای به نام کمالیه واقع شده است.حر بن یزید ریاحی یکی از یاران امام حسین (ع) بود که در روز عاشورا در مقابله با سپاهیان عبیدالله بن زیاد شهید شد.این مرقد با ۵۸۰ متر مربع و همچنین بنایی دارد که گنبدی که بر فراز ضریح می باشد ,۷ متر قطر، دارای ارتفاعی ۱۰ متری از سطح زمین حرم است. نمای خارجی این گنبد کاشی کاری شده است.

مزار طفلان مسلم

یکی دیگر از مکان های زیارتی کربلا در تور کربلا مزار طفلان مسلم می باشد.این مکان در چهار فرسخی کربلا واقع شده که توسط یک راه فرعی به جاده اصلی کربلا-بغداد متصل می شود.

این مرقد دارای دو گنبد است که کاشی‌ فیروزه‌ای دارند. درب اصلی آستانه، به صحن بزرگ باز می‌شود و در مقابل در ورودی صحن، ایوان مستطیل‌شکل سرپوشیده‌ای است که در دو طرف آن، کفشداری قرار دارد.

نهر علقمه

نهر علمقه داستانی دارد که حضرت عباس (ع) در روز عاشورا کنار این نهر به شهادت رسید.همیشه در هر جایی که اسم حضرت عباس (ع) می آید ,نهر علمقه هم به زبان می اید.این نهر از رود فرات منشعب شده و آب زلال آن را به منطقه کربلا و سرزمین های اطراف آن می رسانده است.در حال حاظر شیعیان زمانی که به کربلا می روند به کنار این نهر می روند و یکی از مکان های زائرین کربلا می باشد.

مزار عون‌ بن عبدالله

مزار عون‌ بن عبدالله در یازده کیلومتری شهر کربلا می باشد که یکی از مکان های زیارتی کربلا به شمار می رود.این مکان دارای حرمی است که زائران و اعراب و اهالی روستاهای مجاور، در طول سال و به ویژه در مناسبت‌ها و اعیاد اسلامی، برای زیارت به آنجا می‌روند و برای او نذر می‌کنند.

مقام حضرت مهدی

مقام حضرت مهدی (عج) در سمت چپ نهر حسینیه کنونی، در ورودی کربلا و راه مقام امام صادق علیه‌السلام واقع شده است. این بقعه به یاد و نام حضرت بقیة اللَّه بنا شده است. بنای زیارتگاه دارای نمایی از سنگ مرمر، سه ورودی و یک گنبد کاشی‌کاری شده، به ارتفاع ۱۷ متر از سطح زمین است. بخش‌هایی از بنا نیز با الواح کاشی، تزیین یافته و بر محراب بنا، پنجره‌ای برنزی به طول و عرض ۱.۵ در ۲.۵ متر نصب شده است.

قصر عطشان

زمان ساخت قصر عطشان به عصر عباسی باز می‌گردد و در سی کیلومتری جنوب غربی کربلا واقع است. امروزه بخشی از دیوارها و طاق‌های آن باقی مانده که با آجرهای بسیار محکم ساخته شده‌اند. این دیوارها و طاق‌ها حکم اسلحه خانه یا پناهگاه را برای زائران داشت. گفتنی است قصرهایی چون «ابن مقاتل» و نیز دیوارهای شهر کربلا تا قرن چهاردهم هجری برپا بوده که امروزه تخریب شده‌ا

 


مسجد سهله

مسجد سهله در قسمت شرقی شهر نجف در تور هوایی کربلا در منطقه ای خالی از سکنه و پوشیده شده با ماسه های قرمز واقع شده است. از طرفی مسجد سهله در 10 کیلومتری حرم حضرت علی (ع) واقع شده است. مسجد سهله که تحت عنوان مسجد سهیل، بنی ظفر و عبدالقیس نیز شهرت دارد به عنوان یکی از مهم ترین، شناخته شده ترین و مقدس ترین مساجد اسلامی به شمار می رود. زمان ساخت مسجد سهله به قرن اول هجری باز می گردد.

به گزارش سفر باتو ، این مسجد توسط قوم عرب و در قسمت شمال غربی مسجد کوفه و با فاصله 2 کیلومتری از آن ساخته شده است. بنابر روایات موجود، مسجد سهله یکی از قدیمی ترین مساجدی است که به حضرت حجت (عج) منسوب شده است، به احتساب برخی روایات، مسجد سهله محل زندگی حضرت موعود پس از ظهور است. از لحاظ اهمیت نیز، پس از مسجد کوفه به عنوان باارزش ترین و مهم ترین مسجد اسلامی شناخته می شود. در قسمت های از صحن مسجد سهله، محراب هایی به نام پیشوایان دینی از جمله امام صادق، ابراهیم، ادریس و خضر ساخته شده است.

امام علی (ع) ارزش و اهمیت مسجد سهله را برابر با مسجد کوفه اعلام کرده است. در رابطه با وجه تسمیه این مسجد این گونه آمده است که نام سازنده این مسجد سهیل بوده است و به تبعیت از نام سازنده اش نام گذاری شده است.

مسجد سهله مساحتی حدود 17500 مترمربع اشغال کرده است. ساختار هندسی این مسجد مستطیلی شکل بوده و از ابعادی به طول 140 متر و عرض 125 متر برخوردار است. این مسجد سه ورودی مجزا از هم دارد. یکی از ویژگی هایی که این مسجد را از سایر مساجد متمایز کرده مناره بزرگی است که در سال 1378 قمری مورد بازسازی قرار گرفته است.

براساس برخی احادیث، مسجد سهله مکانی است که در روز قیامت صور در آن دمیده می شود و به سبب جایگاه ویژه این مسجد، هفتاد هزار نفر از شیعیان بدون حساب و کتاب وارد بهشت می شوند.

هم چنین در بخش های مختلفی از مسجد سهله در تور کربلا جایگاه های ویژه ای وجود دارد که به مقام چند تن از پیامبران و بزرگان دین نسبت داده است. از جمله این مقام ها می توان به مقام ابراهیم (ع)، یونس، ادریس، صالح، امام سجاد، امام صادق و والاتر از همه مقام حضرت موعود (عج) در قسمت جنوبی مسجد سهله اشاره کرد.

بر طبق روایات موجود از پیامبران، مسجد سهله محل گشایش کارها، سجده گاه ملائک، مصلای پیامبران، طول عمر و کسب درجه رفیع می شود؛ بنابراین عبادت و راز و نیاز در این مسجد بسیار توصیه شده است. بر طبق برخی روایات که در مورد مسجد سهله نقل شده است، اگر فردی چهل چهارشنبه به نیت دیدن امام زمان خویش به مسجد سهله بیاید و به عبادت و راز و نیاز مشغول شود در شب چهلم امام زمان خود را خواهید دید. البته قابل ذکر است که از زمان ساخت این مسجد تاکنون افراد زیادی مدعی دیدار و ملاقات با حضرت موعود شده اند و همین موضوع باعث اشتیاق عاشقان زیادی به حضور در این مسجد شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین