عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۲۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
نماینده ایران در مسابقات مالزی
هادی موحد امین گفت:انشاالله و به مدد خانم فاطمه زهرا سلام الله علیه فقط به رتبه اول فکر می کنم، اگر خدا بخواهد مقام اول را کسب می کنم.

عقیق:در قسمت اول گفت و گوی با قاری بین المللی قرآن هادی موحد امین به نقطه نظر هایی خواندنی ای رسیدم در  ادامه قسمت دوم این گفت و گو را که در استانه سفر این نماینده کشورمان به مسابقات بین المللی مالزی می خوانید.؛

برای آمادگی شما در مسابقات بین الملی قرآن مالزی چه اتفاقاتی باید می افتاد که نیافتاده تا موجب شود مقام بهتری کسب کنید و از لحاظ روحی و روانی در شرایط بهتری به سر ببردید؟

قرار نیست که کسی کار خاصی برای من انجام دهد، مسئولین قرآنی حتی از یک تماس تلفنی دریغ کرده اند، موفقیت من بستگی به خود من دارد، چرا که تمرین را خودم باید انجام دهم، تغذیه مناسب را خودم باید انجام دهم، وظیفه نرمش و ورزش با خود من است، فریاد نزدن و مواظبت از تارهای صوتی در این ایام همه به خودم بستگی دارد ولی اینکه احساس کنی که برای حداقل چهار نفر مهم هستی و رفتن تو و رتبه تو  برای افراد دارای اهمیت است باعث این می شود که حداقل از لحاظ روحی آمادگی کامل را داشته باشی.

از مسئولین فقط شعار شنیدم  واقعا تا به امروز فقط شاهد این موضوع بوده ام، با تمام این اتفاقات احساس نمی کنم که نماینده 80 میلیون نفر ایرانی هستم!  یعنی به خاطر بی اهمیتی مسئولان قرآنی این احساس به من دست داده که واقعا حسی به عنوان نماینده بودن ایران را ندارم.

 این یک واقعیت است و ممکن است حتی به مذاق بعضی ها خوش نیاید ولی این موضوع هست و اتفاق افتاده. حتی درباره چیزی که من به زبان آورده ام اجابتی رخ نداده است در صورتی که کار خاصی هم نبوده، مثلا  ده محفل مهم  و پر استرس قرآنی برگزار شده که می توانستند به من اجازه بدهند تا تلاوت داشته باشم ولی اتفاقی نیافتاده است.

فقط در نشست دارالقرآن که در روزهای ابتدایی دهه فجر برگزار شد از من خواستند که قرآن بخوانم و می دانم که آن برنامه اصلا ربطی به درخواست من از شواری عالی قرآن مبنی بر تلاوت در محافل پر استرس نداشته است، چون همه افرادی که در این برنامه شرکت داشنتد قاری و حافظ  بودند و آنچنان که باید و شاید برای من استرس زا نبود و تلاوت روانی داشتم.

 

 

جایی گفته بودیند که برای این مسابقات باید اضافه وزن داشته باشید، درباره این موضوع کمی توضیح می دهید؟

برای این مسابقات باید نزدیک به 8 کیلو وزن اضافه می کردم و نه تنها این اضافه وزن اتفاق نیافتاده است بلکه به خاطر اتفاقات اخیر و ضربه به روحیه ام و همچنین سرماخوردگی طولانی مدت ام 4 کیلو هم کم کردم.

این اضافه وزن چه کمکی می تواند به شما کند؟

خواندن قرآن در مسابقات بین المللی و به صورت حرفه ای انرژی لازم را می طلبد، لذا اضافه وزن من به معنای چاق شدن ، بدن ورزشکاری و خوش اندامی نیست بلکه وزن تعادلی برای یک قاری، مد نظر است. قاری باید ذره ای از وزن طبیعی خودش سنگین تر باشد مثلا 5 الی 6 کیلو گرم، چون بدن انرژی لازم را باید داشته باشد تا اصطلاحا کم نیارود.

به دعنوان مثال، در تلاوت حرفه ای قرآن نوت هایی هستند که حنجره ام می تواند بخواند و آن را ادا کند ولی چون بدن کشش لازم را ندارد به حنجره فشار می آید. با توجه به 40 روز مریضی، درگیر بودن اسباب کشی منزل و گشتن  و جابه جایی خانه همه دست به دست هم می دهد تا به بدن فشار وارد شود.

ورزش کردن برای این مسابقات و آمادگی جسمانی چقدر می تواند برای یک قاری تاثیر گذار باشد؟

در بحث صوت و کم نیاوردن انرژی، می توان گفت که 50 درصد قضیه با ورزش حل می شود و می تواند تاثیر به سزایی داشته باشد که من این کار را می کردم. یکی از شاگردانم عضو تیم ملی ووشو جمهوری اسلامی است و هر روز با او به باشگاه می رفتم و  ورزش و نرمش مناسب داشتم ولی وقتی به تلاوت های دهه فجر  و مریضی سختی که اول دهه فجر با آن درگیر شدم، مواجه  شدم دیگر نتواستم به تمریناتم ادامه دهم.

میزان آمادگی شما برای مسابقات چه حد و اندازه ای است؟

من اولین قاری هستم که دارای دوفزند هستم و در مسابقات مالزی شرکت می کند چرا که تمامی افراد قبلی مجرد یا متاهل بدون فرزند بودند. اگر این خبر داخل کشور بماند و به خارج از کشور نرود آمادگی امروز من 30 درصد است ولی اگر خارج از کشور  برود(با خنده) 800 درصد، تلاش برای رسیدن به آمادگی 100 درصدی با دو بچه ای که متوجه نیستند که مسابقات اصلا یعنی چه، نماینده ایران بودن یعنی چه، سخت است. درگیر مسئله جابه جایی خانه، بی توجهی مسئولین و ....سخت است ولی رسیدن به آمادگی کامل محال نیست و من نهایت تلاشم را برای آمادگی هرچه بیشتر خواهم کرد.

 

 

 

آیا از آیین نامه مسابقات مالزی اطلاعی دارید و آیا مطالعه کرده اید؟

کسانی که در مسابقات قرآنی داخل کشور شرکت می کنند از آیین نامه های داخلی مطلع هستند ولی در مسابقات مالزی آیین نامه ای وجود دارد که من از آن بی اطلاع هستم. مثلا نمی دانم که اگر فلان طور بخوانم و فلان طور نخوانم دارای نمره مثبت است یا منفی؟

روزی که برای مسابقات مالزی انتخاب شدم از شورای عالی قرآن پیگیر شدم تا آیین نامه را برای من تهیه کنند تا آن را مطالعه کنم و برای مسابقات آمادگی کامل داشته باشم، و از آن روز قرار بر این بود که شورا آیین نامه را به دست من برساند و تا امروز آیین نامه ای به دست من نرسیده است! با  توجه به اینکه اطلاع چندانی از آیین نامه ندارم ولی با این حال با اطلاعاتی که شرکت کننده های قبلی مثل آقای دهقان گرفتم، خودم را به روز کرده ام.

انشاالله که از همه لحاظ برای این مسابقات به آمادگی کامل برسید، با توجه به اینکه نمایندگان ایران در این مسابقات در دوره های قبلی رتبه های اول تا چهارم را کسب کرده اند فکر می کنید در شما چه رتبه ای را کسب خواهید کرد؟

انشاالله و به مدد خانم فاطمه زهرا سلام الله علیه فقط به رتبه اول فکر می کنم، اگر خدا بخواهد مقام اول را کسب می کنم ولی اگر خدا نخواهد، حتما مصلحتی در آن  وجود دارد.

الگو و قاری مورد علاقه شما از قاریان مصری چه کسی است و از قاریان ایرانی چطور؟

اگر بخواهم از یک نفر اسم ببرم، مصطفی اسماعیل مشهور به ملک اقراء را نام می برم،  از قاریان مصری علاقه زیادی به مصطفی اسماعیل دارم دلیلش هم به خاطر این است که خود مصری ها از او به اکبر القراء و امام المقرئین یاد می کنند. در ایران که دفعتا به ذهنم برسد و در درجه اول سریع اسمش به ذهنم برسد کسی نیست ولی خیلی برای وحید نظریان احترام قائل هستم، به خاطر اینکه 300 تلاوت را تقلید کرده و این بسیار کار ارزنده ای به حساب می آید. هرکسی همت این کار را ندارد، شاید بشود گفت در ایران هیچ کسی این کار را انجام نداه است که 300 تلاوت را کپی کند.

خیلی از قاریان هستند که شاید 60 الی 70 تلاوت را کپی کرده باشند ولی اینکه بتوانی 300 تلاوت معروف را به درستی تقلید کنی بسیار کار سختی است. اگر از وحید نظریان بخواهی که سه ساعت مداوم تلاوت داشته باشد به نظرم او می تواند این کار را انجام دهد با توجه اینکه تلاوت قرآن فشار زیادی را به حنجره و تمام اعضای بدن وارد می کند.

مطلع هستم که در مسابقات مالزی نیز بیشتر ردیف مصطفی اسماعیل را می پسندند و این موضوع را دوستان قبلی هم مورد تایید و تاکیید قرار داده اند، از این نظر خدا با من یار بوده که علاقه من به مصطفی اسماعیل است و نحوه تلاوتم در سال های متمادی به سبک این قاری برجسته می تواند در این مسابقات من را یاری کند.

به عنوان ناگفته ای اگر باقی مانده است من در خدمت شما هستم؟

حرف ناگفته ای که نه و صحبتی نیست، فقط از همه مردم و دوست داران قرآن می خواهم تا برایم دعا کنند تا در شب نیمه شعبان که نتایج معلوم می شود و شب مادر شدن حضرت نرجس خاتون هم است انشالله به مدد حضرت حجت (عج) عیدی من هم نصیبم شود.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین