عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
در برنامه شعبده شوم مطرح شد
حجت الاسلام ابراهیمی گفت: معنویت هایی که ادعا دارند که عرفان کاذب آنها خوشبختی و آرامش را به ارمغان می آورد همیشه می گویند که عرفان خود را دینی و اسلامی کرده اند و به نوعی ادعا می کنند که حرف دین را می زنند.

عقیق:برنامه «شعبده شوم» با موضوع بررسی عرفان‌ها و معنویت‌های نوپدید و ظرفیت های فقهی جرم انگاری، با حضور حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی، پژوهشگر علوم دینی و مدرس حوزه و دانشگاه و مهدی میرجلیلی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرق و ادیان از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی با اشاره به این که تنویر افکار عمومی جامعه امری ضروری است، گفت: در حالت کلی مردم بازوان جامعه هستند و بر همین اساس تنویر افکار عمومی همیشه ضروری است.

وی با اشاره به تقابل معنویت های نوظهور با آموزه های دینی، اظهار کرد: منشا اعتراض ها به معنویت های نوظهور از زمانی شکل می گیرد که این معنویت های دین را امری فردی تعریف می کنند.

این پژوهشگر علوم دینی در ادامه بیان کرد: معنویت هایی که ادعا دارند که عرفان کاذب آنها خوشبختی و آرامش را به ارمغان می آورد همیشه می گویند که عرفان خود را دینی و اسلامی کرده اند و به نوعی ادعا می کنند که حرف دین را می زنند.

وی ادامه داد: در نگاه الحادی در غرب اگر کسی بخواهد ایثار کند برای کار او انگیزه کافی وجود ندارد، مگر آنکه شوری باشد که به واسطه آن در حیطه آزادی اجتماعی تلاش کنند.

حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی با بیان اینکه تزکیه در اسلام همیشه در بستر مناسب اجتماع پدید می آید، تصریح کرد: حکومت اسلامی همیشه می خواهد که وظیفه انبیا در جهت تزکیه جامعه را انجام دهد.

وی با اشاره به این که تنها راه حرکت حکومت برای تزکیه همه مردم بستر و جامعه سالم و سلامت است، بیان کرد: حکومت باید مردم را به سمت بهشت سوق دهند.

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به این که اسلام نگاه ویژه به اجتماع دارد، تصریح کرد: اگر بگوییم که اسلام بیش از مسائل فردی به موضوعات اسلامی تاکید می کند، قطعا مبالغه نکرده ایم.

در این برنامه، «مهدی میرجلیلی» با اشاره به این که هر حرکتی نمی تواند فردی باشد، گفت: هر حرکتی با قرارگیری در یک ظرف حالت اجتماعی به خود می گیرد و این موضوع که عرفان های انحرافی می گویند که باید در کار خودمان باشیم در هیچ حکومتی مورد پذیرش نیست.

این پژوهشگر فرق و ادیان ادامه داد: هر حاکمیتی حق دارد در هنگام حذف ارزش های مد نظر خود وارد کار شده و وجهه مخالف را حذف کند.

وی با اشاره به این که شناخت هر دین بر اساس نتیجه آن امکان پذیر است، اظهار کرد: بسیاری از عرفان هایی که در ایران به عنوان نوظهور تلقی می شوند، در جامعه غرب بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته و گسترش یافته اند.

میرجلیلی بیان کرد: سوال اصلی در خصوص نتیجه عرفان های نوظهور این جا است که آیا در این سال ها که غرب به این گونه از عرفان ها روی آورده توانسته ریشه استرس را در کشورهای خود ریشه کن کند یا نه؟

میرجلیلی با بیان اینکه از هم پاشیدن خانواده در ایران از جمله نتایج ورود عرفان های نوظهور به داخل  کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای غربی به ویژه آلمان کاملا به حالت اتمی در آمده اند، به عبارت دیگر مردم این کشورها دیگر توانایی همبستگی و یکی شدن را ندارند.

وی با بیان اینکه بدون توحید و وحدت تمام عالم برهم می ریزد، ابراز کرد: انسان غربی انسانی از هم گسیخته است که به راحتی به دیگری پیوند نمی خورد.

این پژوهشگر فرق و ادیان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر جهان غرب به دنبال بازخوانی آراء فیلسوفان لیبرال و فردگرا است که در نتیجه سکولاریزیم موجود در تفکر آنها این فیلسوفان را به مرحله پست سکولاریزم برساند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین