عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
علامه قاضی به شاگردانشان توصیه می کردند که این حدیث را در طول روز چندین بار بخوانند تا برایشان ملکه شود.
عقیق: حجت الاسلام آقاتهرانی در دومین روز از سلسله مباحث اخلاقی در طرح ولایت به شرح اصل جایگزینی پرداخت و گفت: در اخلاق - چه اخلاق اسلامی و چه ادیان دیگر ابراهیمی - خیلی توجه به اصل جایگزینی شده یعنی خودت را جای دیگران و جای طرف مقابل خودت بگذاری، خودت دلت می خواهد آبرو داشته باشی، طرف مقابل هم می خواهد، تو می خواهی سرمایه ات حفظ شود، طرف مقابل هم می خواهد. اگر انسان از این اصل پیروی کند خیلی جاها از محدوده انصاف خارج نمی شود.


وی در ادامه به شرح حدیث عنوان بصری پرداخت و گفت: علامه قاضی به شاگردانش توصیه می کردند که این حدیث را در طول روز چندین بار بخوانند تا برایشان ملکه شود.


آقاتهرانی اضافه کرد: عنوان بصری می گوید من سال ها در خدمت ملک ابن امین بودم و از او علم آموزی می کردم، وقتی خبردار شدم امام صادق(ع) در مدینه هستند دوست داشتم همان گونه که از مالک علم گرفتم از امام صادق(ع) هم بگیرم، وقتی خدمت حضرت رسیدم برای اولین بار مسئله را مطرح کردم، امام (ع) در جواب گفتند من مطلوبم؛ که اینجا مطلوب به معنی این است که من مورد طلب الهی ام و وقت من ارزش دارد و وقتی برای هدر دادن ندارم.


وی یادآور شد: عنوان می گوید بعد از این ماجرا دلم گرفت و گفتم اگر امام(ع) در من چیزی می دید من را رد نمی کرد، اینجا یک نکته است؛ برای مثال اینجا هزار نفر حضور دارند، می گویند اگر امام زمان(عج) 313 نفر یار داشتند ظهور می کردند. یعنی امام زمان (عج) هم در ما چیزی نمی بینند. ما کلی هم از این جلسات داریم. امام(عج) که گذشته و آینده و حالشون یکی است. پس چرا آینده ظهور می کنند معلوم می شود که مشکل از ماست.


این استاد اخلاق در ادامه بحث گفت: عنوان می گوید پس به حرم پیامبر رفتم دو رکعت نماز خواندم و از خدا خواستم تا قلب جعفر را نسبت به من نرم کند و از آن علم که باعث هدایتم شود به من بیاموزد. پس به خانه رفتم و چندین روز خانه نشین شدم بعد از مدتی مجدداً خدمت حضرت رفتم، حضرت پس از تاملی فرمودند، سوالت چیست و من گفتم من از خداوند خواستم تا قلب تو را نسبت به من نرم کند و از علم شما روزی ام کند. پس از قدری تامل فرمودند: یا ابا عبدالله علم به خواندن و تامل بدست نمی آید علم نور است و این نور را خداوند به هر کسی که بخواهد هدایتش کند، می دهد، اگر این علم را طلب کردی طلب کن حقیقت بندگی را، طلب کن علم را برای بکارگیری و طلب فهم از خدا.


منبع:دانشجو

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین