عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از نگارش اثری در نقد «دایرة‌المعارف اسلام» دانشگاه لیدن هلند خبر داد، گفت: چهره اهل بیت(ع) در این دایرة‌المعارف صحیح معرفی نشده است.

عقیق: شهریار شجاعی‌پور در گفت‌وگویی اظهار داشت: بزرگترین دایرة‌المعارف اسلامی دنیا (Encyclopaedia of Islam) در سال 1916 در دانشگاه لیدن هلند منتشر و به سرعت چاپ نخستین نسخه آن به پایان رسید و نسخه دوم بعد از جنگ جهانی دوم منتشر شد. در حال حاضر سومین ویرایش این دایرة‌المعارف به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه برای نگارش این دایرة‌المعارف از کتب مرجع اسلام‌شناسی برای محققان غربی استفاده شده است، گفت: البته باید گفت که متأسفانه مباحث مختلفی درباره تشیع در این کتاب به اشتباه یا مغرضانه ارایه شده، چرا که بسیاری از منابع در این مجموعه از اهل سنت یا مستشرقان غربی بوده است.

شجاعی‌پور با تاکید بر اینکه چهره معصومین به صورت واقعی در این دایرة‌المعارف نمود پیدا نکرده است، افزود: بنابراین محقق یا دانش‌پژوه غربی تصویر درستی از اهل بیت مسلمانان دریافت نمی‌کند.

وی درادامه افزود: برای نقد این دایرة‌المعارف بیشتر بر شخصیت چهارده معصوم تمرکز کردم و تلاش کردم مخصوصاً چهره حضرت علی (ع) و امامان حسن و حسین (ع) را که در دایرة‌المعارف غرب دور از واقع نمایش داده شده، صحیح جلوه دهم.

این استاد تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی عنوان کرد: این اثر را در یک جلد از سوی پژوهشگاه به زودی منتشر خواهم کرد و هدف بعدی‌ام ارایه نسخه انگلیسی این اثر به کشورهای خارجی است.


منبع:فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین