۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۳ : ۱۰
یکی از جریان های معروف و پر سر و صدا در عرفان های نوظهور، شیطان گرایی است. این جریان در سال های اخیر بسیار مطرح شده و کتاب های متعددی در ایران و کشورهای غربی در مورد آن تالیف شده است. بعد از مطرح شدن این جریان چه در کشور ما و چه ممالک غربی موافقان، مخالفان و بعضا بیطرفانی پیدا شدند، در واقع طیف های گوناگون نظرات خود را مطرح کردند چراکه این مساله هرچه که بود، رسما در مخالفت با دین پرچم برافراشته و انسان را به غیرخدا فرا می خواند.
از این رو، در ادامه بررسی سلسله عرفان های نوظهور، بخش دیگری از مباحث حجت الاسلام «حمیدرضا مظاهری سیف»، رییس موسسه بهداشت معنوی که به همت شبکه جهانی ولایت تهیه شده است، تقدیم حضورتان می شود:
حجت الاسلام «حمیدرضا مظاهری سیف» در ابتدای مباحث خود اظهار کرد: وقتی فرهنگ هایی را که در طول تاریخ وجود داشتند، بررسی می کنیم، در کنار معابد بسیاری که برای پرستش خدای واحد یا خدایان گوناگون وجود داشته است، موارد محدود و انگشت شماری را می یابیم که برای پرستش خدایان شر و تاریکی استفاده می شده در نتیجه آن ادعای انجیل شیطان کاملا مردود است که شیطان گرایی در طول تمدن های گذشته و از همان ابتدا در میان انسان ها وجود داشته است. مشخص است که شیطان گرایی جریان سری و انحرافی بوده است.
رئیس موسسه بهداشت معنوی ادامه داد: از سوی دیگر با وجودی که این جریان مخفی بوده اما طبقات مختلفی درگیر آن می شده اند و در دوره های محدودی، شیطان گرایی شایع می شده است؛ در قرون وسطا این موضوع تا حدودی به دلیل سیطره مسیحیت در اروپا کم می شود، بعد از آن اسلام می آید. بعدها دامنه شکل گیری جریان شیطان گرایی در آسیا و منطقه غرب آسیا محدود می شود.
وی تاکید کرد: در اواسط و اواخر قرون وسطی باز به نوعی این جریان ها در میان طبقات فرودست جامعه شکل می گیرد، طبقه اشراف با کلیسا زد و بند می کنند؛ اشرافیان اهل کلیسا و مقدسات بودند و به این شکل پرستیژ اجتماعی را خود را حفظ می کردند، اما طبقه فرودست در برخی موارد و به صورت مخفیانه درگیر جریانات شیطان گرایی شده و این مساله بین شان رواج پیدا می کرده است، شاید یک علت آن بوده که می خواستند با ظلم هایی که به آنان می شود، مخالفت کنند، به هر صورت کلیسا نیز جزو ملِاکین بزرگ محسوب می شده است که طبقه فرودست جامعه حکم زیردستان آن را داشتند.
حجت الاسلام مظاهری سیف در ادامه ابراز کرد: با این وصف مسایل اجتماعی و سیاسی مختلفی دست به دست هم می دهد و باعث می شود که جریانات شیطان گرایی میان طبقه زیردست ایجاد شود، از طرف دیگر کشتار جادوگران و آتش زدن ساحره ها مساله ای بود که در قروت وسطی رواج داشت و از این باب، این دوره به عصر تاریکی معروف شد، چنان که زنان معروف به جادوگری، آتش زده می شدند.
وی تاکید کرد: همان طور که دین و آیین راه ارتباط با خدا و قدرت رحمانیت الهی است از سوی دیگر جادوگری هم راه ارتباط با نیروهای شیطانی است، در نتیجه آیین های جادویی و اینکه چه روش ها و کارها و ابزارهایی می توانند ما را با این نیروها در ارتباط قرار دهند، در مجموع با عنوان جادوگری شناخته می شوند.
مظاهری سیف بیان کرد: در اواخر قرون وسطا از یک طرف شاهد افول کلیسا هستیم و از طرف دیگر می بینیم که از دربار فرانسه جریان شیطان گرایی به سطوح عالی جامعه راه می یابد، یعنی فشارهایی که کلیسا اعمال می کرد از جمله آتش زدن ساحره ها باعث می شود که میان توده ها و دهقانان قضیه جمع شده و نهایتا در این قالب یعنی شیطان گرایی بروز کند. در قرن شانزدهم فردی به نام «لورنزو مدیچی» برای پیشگویی به دربار فرانسه دعوت می شود، او مشاور پادشاه شده و دخترش کاترین به همسری هانری دوم در می آید.
کاترین مدیچی
رئیس موسسه بهداشت معنوی در ادامه اظهار کرد: بعد از مرگ هانری دوم، همسرش کاترین مدیچی، شروع به اجرای آیین های شیطانی در دربار فرانسه می کند و بسیاری از درباریان دعوت می شوند، اولین آیین های «بلک مس» که در آن آمیزش های جنسی طبق آیین های شیطانی انجام می شود و بعد از آن آیین قربانی کردن به وجود می آید که ظاهرا بچه های نامشروعی را که در آیین «بلک مس» (Black mass) به وجود آمده بودند، در آن آیین قربانی می کردند.
وی گفت: بعد از چند سالی ظاهرا قضیه لو می رود و پرونده هایی تشکیل شد و بسیاری از درباریان بازداشت شده و جریان متوقف می شود، البته در منابع تاریخی آمده است که وقتی جریان به افراد عالی رتبه می رسد بازداشت ها متوقف می شود، بعدها اما به صورت مخفیانه آیین های شیطانی ادامه پیدا می کند و نه تنها در فرانسه که در دربار انگلیس و سایر ممالک اروپایی گسترش پیدا می کند.
آلیستر کراولی
این پژوهشگر عرفان تصریح کرد: این جریان بعدها تحت عنوان گروه های مختلفی ادامه پیدا می کند از جمله گروه «آتش و جهنم» که در قرن هجدهم شکل می گیرد و البته گروه های دیگر، در میان تمامی افراد فردی به نام «آلیستر کراولی» که انسان شناس و دارای آثار مختلف و البته یک شخصیت و بیماری روانی بود، جریان شیطان گرایی را از قرن نوزدهم وارد قرن بیستم کرد. او در سیسیل، معبد «تلما» را تاسیس کرد که بعدها در سال 1966 «آنتوان لاوی» که کلیسای شیطان را تاسیس کرد خود را جانشین کراولی معرفی می کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از این جریانات نخبگان را پیرامون خود جمع کرده و به تحقیق می پردازند، گفت: برای مثال زمانی که «مایکل آکینو» معبد «ست» را راه اندازی کرد، در بخش های مختلف این افراد مشغول شده و هزاران صفحه در مورد پیشینه شیطان گرایی تحقیق کردند. با این کار می خواستند به این جریان اصالت ببخشند. زمانی که پشتوانه شیطان گرایی هزاران صفحه تحقیق باشد ممکن است بسیاری به آنها اعتماد کنند.
مظاهری سیف ابراز کرد: شیطان گرایان به صراحت اظهار کرده اند که می خواهیم شیطان گرایی را به مدارس بیاوریم و احساس می کنیم که این جریان می تواند به خودشناسی و اعتماد به نفس دانش آموزان کمک کند، بعد از آنتوان لاوی، «پیتر گیلمور» رهبری این تشکیلات را به عهده گرفته است، آنها مدعی هستند که این آیین ها احساس بهتری را به افراد می دهد البته آنها برنامه ای به نام قربانی کردن انسان ندارند اما بخشی به نام «اتاق خشم» طراحی کرده و گفته اند اگر کسی وارد آن شود فشارهای روانی و عقده های درونش تخلیه می شود، آنها سعی می کنند که این رویکرد با حداقل آسیب همراه باشد.
وی با بیان اینکه شیطان گرایان امروز به نام شیطان گرایی این جریان را ترویج نمی کنند، تصریح کرد: بسیاری دیگر از این جریان ها به نام خدا فعالیت می کنند اما زمانی که مطالب آنها را بررسی می کنید با این تصور از خدا مواجه می شوید که خدا در درون شما است و هر چه که دلتان می گوید، انجام دهید که این همان خواسته خدا است. این رویکرد عملا همان شیطان گرایی است که انسان را به تبعیت از امیالش دعوت می کند.
رییس موسسه بهداشت معنوی تاکید کرد: آلسیتر کرولی که شیطان گرایی را از قرن نوزدهم وارد قرن بیستم کرد، کتابی به نام «قانون» دارد و در سراسر کتاب تاکید می کند که قانون فقط این است که هر چه می خواهی، انجام بده. این یک اصل در شیطان گرایی است. آنها کسانی هستند که امروز به نام خدا حرف می زنند اما همان شیطان را توصیف می کنند. ادبیات دینی هرگز چنین نیست، ما از نعمات خداوند استفاده کرده و شکرش را می گوییم، شکر می کنیم تا برکت بیشتر شود، البته که تنگناهایی در زندگی وجود دارد اما خداوند زندگی ما را دقیق مهندسی می کند. خداوند می فرماید«فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا».
مظاهری سیف در پایان خاطرنشان کرد: باید شکرگذار باشیم. در تنگناها بردبار باشیم، کرامت و عزت خود را حفظ کنیم، اگر دنیا را یک سویه ببینیم یک دنیای شیطانی خواهد شد، چه اینکه همه را تلخ و تاریک و سیاه ببینیم و چه اینکه همه را سرشار از امیال خود بدانیم، چراکه برخی جریان های شیطان گرا دنیا را تاریک و سیاه جلوه می دهند و برخی می گویند فقط به به فکر امیال خودت باش و تکلیفی جز لذت بردن نداری، این در حالی است که در مقابل، عبودیت و بندگی خدا چیزی است که انبیاء به ما معرفی کرده اند.
علاقه مندان می توانند فایل این مباحث را از اینجا دریافت کنند.