چرا خداوند بندگان را امتحان ميكند؟
دبير شوراي عالي حوزههاي علميه كشور، با اشاره به آياتي از سوره مباركه «غاشيه» دلايل چهارگانه امتحانات الهي را تشريح و بررسي كرد.
عقیق:آيت الله رضا استادي، در ادامه جلسات سخنراني ماه رمضان در جوار مضجع نوراني حضرت فاطمه معصومه(س)، با اشاره به آياتي از سوره مباركه «غاشيه» اظهار داشت: اين سوره در خصوص فضائل اهل بيت(ع) است.
وي با بيان اين كه انسان بايد به حقيقت خود پي ببرد، گفت: انسان در ابتدا هيچ نبود و بعدا نطفه او از يك آب آلوده به اين شكل كنوني رسيده است كه اين موضوع، چيزي جز قدرت آفريدگار را نشان نميدهد بر اين اساس بايد گفت، انسان بايد چقدر نادان و غافل باشد كه در چگونگي آفرينش خود تأمل نكند.
امام جمعه قم، با اشاره به آيه ۳ سوره مباركه «غاشيه» گفت: مفسرين در تفسير اين آيه، نظرات مختلفي دارند اما نظري كه بيشتر قابل تأمل است، نظري است كه تأكيد دارد انسان براي اين كه امتحان شود، خلق شده است.
آيت الله استادي در ادامه سخنان خود با بيان اين كه دلايل امتحان انسانها متفاوت است، گفت: اولين دليلي كه در اين خصوص بيان ميشود اين است كه با اين امتحان، انسان جهل خود را نسبت به امتحان كننده برطرف كند و اين همانند آن است كه آموزگاري براي دانش آموزان امتحان برگزار ميكند.
وي در خصوص دليل دومي كه براي امتحان انسانها ذكر ميشود، گفت: دومين دليل امتحان انسان ها، اين است كه جهل انسانها به خودشان معرفي شود تا فرد دچار غرور نشود، چرا كه پرورش غرور و تكبر در فرد باعث تسلط شيطان بر انسان خواهد شد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، افزود: اين نوع امتحان، نعمت بزرگ پروردگار براي انسان هاست و از اين رو بايد شكرگزار اين نعمت بزرگ كه باعث ممانت انسان از گمراهيها ميشود، باشند.
آيت الله استادي سومين دليل امتحان انسانها را، معرفي ارزش انسانهاي والا به ديگر انسانها دانست و گفت: امتحانات الهي كه فراروي انبياء، اولياء و ائمه اطهار عليهمالسلام قرار ميگرفت از اين دسته از امتحانات بود، تا جايگاه والاي آنها را براي همه مردم روشن كند.
وي در بيان چهارمين دليل امتحانات الهي گفت: چهارمين دليل امتحان كه روي آن هم بحثهاي مختلفي صورت گرفته است، امتحان براي يافتن ترقي و كمال انسان هاست كه البته اين موضوع هم قابل تأمل و بررسي است.
منبع: حج
211008