عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
در گفت‌وگو با همسران شهدا مطرح شد
قدمت کلمه هدیه، به درازای عمر بشر است. آن‌جا که عشق آفریده شد، هدیه هم زاده شد. کسی نمی‌داند اولین هدیه بشر چه بود، آوایی، صدایی، نگاهی یا شاید شاخه گلی. آن روز حتما مهم‌ترین روز تاریخ بشر بوده است.
عقیق:همچون پرستوی مهاجری که در پایان فصل زمستان شوق خانه دارد، یا چون قطره آبی که به درازای ابدیت در جست‌وجوی اقیانوس است، عشق هم در آرزوی رسیدن به مبدا خویش است، آن‌جا که زاده شده و آن‌که او را آفریده. آن روز که خدا انسان را آفرید، ودیعه‌ای در دل او باقی گذاشت. دانه عشقی که در دلش کاشت و او را به این زمین فرستاد تا این بذر را در خود پرورش دهد، رشد دهد، شبانه روز مراقبت کند، بپرورد تا آن روز که قلبش مالامال شود از آن عشق اولین. وقتی به حد اعلای رشد رسد، زمان هدیه دادن فرا می‌رسد به پاس آن نوری که بر قلبش تابانده شد و بذر عشقش را پرورد.

قدمت کلمه هدیه، به درازای عمر بشر است. آن‌جا که عشق آفریده شد، هدیه هم زاده شد. کسی نمی‌داند اولین هدیه بشر چه بود، آوایی، صدایی، نگاهی یا شاید شاخه گلی. آن روز که آدم و حوا در بهشت برین خانه داشتند، به پاس اولین عشقِ آفریده شده، شاید یکی دستی دراز کرده و شاخه‌ای از آن ریاحین بهشتی را برای نخستین بار به دیگری داده. آن روز حتماً مهم‌ترین روز تاریخ بشر بوده، روزی که انسان معنای عشق را و معنای عاشق بودن را چشید.

روز میلاد حضرت صدیقه کبری (س)، همتای امیرمؤمنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان را روز بزرگ‌داشت مقام والای زن و مادر نام نهاده‌اند؛ چراکه اسلام زن را گوهر گران‌بهای هستی می‌داند و این شخصیت والا در فرهنگ اسلامی ما، مظهر قداست و پاکی و موجب خیر و برکت شناخته شده و از ارزش و احترام فوق العاده‌ای برخوردار است.

در فرهنگ ایرانیان به پاس قدردانی از زحمات مادران و زنان در سالروز ولادت کوثر قرآن، هدایایی برای آنان تهیه می‌کنند. به راستی‌که هدیه نشانه‌ای است برای یادآوری عشق، محبت. آن‌که هدیه می‌دهد، از روی علاقه می‌دهد و آن‌که می‌پذیرد، چون مُهری بر قلبش به یادگار حک می‌شود.

به بهانه تکریم مقام زن به سراغ چند تن از همسران شهدای مدافع حرم رفته و پیرامون بهترین هدیه‌ای که از همسرشان دریافت نموده‌اند، سوال کردیم. در ادامه گزیده صحبت این همسران را می‌خوانید.

«زهرا غلامی» همسر شهید مدافع حرم «اسماعیل حیدری» گفت: منزل‌مان پر است از هدایایی که به مناسبت‌های گوناگون دریافت کرده‌ام؛ همسرم همواره در مناسبت‌های مذهبی من را شگفت زده می‌کرد؛ اما به یادماندنی‌ترین هدیه متعلق به روز زن سال ۱۳۹۰ است. آن روز حاج اسماعیل به همراه دخترم برای خرید می‌روند و یک سرویس چینی بسیار زیبا تهیه می‌کنند. از آن‌جایی که از علاقه من مطلع بودند، برای خرید گل به گل‌فروشی می‌روند؛ اما جمعیت بسیار زیاد آن‌جا مانع خریدشان می‌شود و خرید گل مصنوعی را جایگزین گل طبیعی می‌کنند. زمانی‌که دخترم اعتراض می‌کند که این گل بو ندارد، پدرش عطر جیبی خود را درآورده و به گل‌ها می‌زند و می‌گوید، «این هم گل معطر» هنوز هم گل‌ها بوی همان عطر را می‌دهند و این هدیه به یاد ماندنی‌ترین هدیه همسرم بود.

«فاطمه قاضی خانی» همسر شهید مدافع حرم «مهدی قاضی خانی» بیان کرد: زندگی ساده و به دور از تجملات ما سرشار از عشق و محبت بود. تبریک‌های ساده همسرم که تنها با شاخه گلی همراه می‌شد، بهترین هدیه برای من بود. گاهی برای تنوع دادن به این هدایا، تنها جمله محبت آمیزی که می‌گفتند را تغییر می‌دادند، جملاتی مثل، «همسفر خوبم روزت مبارک». گاهی تابلویی که با آیه‌ای از قرآن زینت داده شده را و گاهی تنها یک شاخه گل سرخ هدیه می‌دادند. گلی که تا مدت‌ها دیوار منزل‌مان را آذین بخشیده بود و من هربار که آن را می‌دیدم، خدا می‌داند چه قدر به وجد می‌آمدم و از این سادگی لذت می‌بردم. دوست داشتم اگر قرار است هدیه‌ای تهیه شود، برای مادر مهدی گرفته شود و همین برای من کافی بود. من معتقد هستم شهدا زنده هستند و از روزی‌شان برای ما هم کنار می‌گذارند. تکریم روز زن ما همسران شهدا با بقیه همسران متفاوت است. ما همسران شهدا در کنار هم روی زمین و همسران شهیدمان در عرش در کنار یک‌دیگرند. ما سر سفره احسان شهدا مهمان می‌شویم.

«مریم کشوری» همسر شهید مدافع حرم «نوید صفری» توضیح داد: عمر زندگی مشترک ما آن‌قدر کوتاه بود که تنها یک مرتبه روز زن در کنار یک‌دیگر بودیم. پس از شهادت نوید، در روز ولادت حضرت زهرا (س) سال ۱۳۹۶ به زیارت امام رضا (ع) رفتم که معتقد هستم این زیارت هدیه روز زن نوید به من بود. اگر بخواهم به بهترین هدیه‌ای که از همسرم گرفتم، اشاره کنم؛ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بود. اگر زیارت‌های اربعین را نادیده بگیرم اولین مرتبه‌ای بود که به کربلا می‌رفتم. وقتی برای اولین بار در بین الحرمین قرار گرفتم، ناگهان به ساعت خیره شدم. آن لحظه دقیقاً مصادف با زمانی بود که حضرت آقا خطبه عقدمان را جاری کردند. تقویم نیز ۲۸ اردیبهشت را نشان می‌داد، یعنی درست روز عقدمان و من آن‌قدر غرق سفر معنوی‌ام بودم که فراموش کردم آن روزها، ایام سالگرد ازدواج‌مان است و مطمئن هستم نوید فراموش نکرده بود. حتی پس از شهادت نیز من را با هدایای ویژه‌اش متحیر می‌کند.

«زهرا سلیمانی‌زاده» همسر شهید مدافع حرم «مهدی حسینی» تصریح کرد: مهدی همیشه یادش می‌ماند هدیه‌ای را بگیرد، که من روزی از آن خوشم آمده؛ اما به دلایل مختلفی نگرفتم. ما هر روز غروب با هم به پیاده‌روی می‌رفتیم. یک بار لباسی را پسندیدم، اما آن را نگرفتم. چند ماه بعد مجدد به همان مغازه رفتیم و مهدی از من خواست که همان لباس را امتحان کنم. تا آماده شوم دیدم که آن را خرید. وقتی اعتراض کردم که قیمتش بالا بود؛ گفت، «هرچیزی که خانمم بپسندد، باید برایش فراهم کنم.» وی در هر شرایطی به قول‌ها و حرف‌هایش پای‌بند بود. اولین هدیه مهدی نیز، انگشتری بود که هنوز هم آن را به یادگار نگه داشته‌ام.

«زهره نجفی» همسر شهید مدافع حرم «میثم نجفی» اظهار داشت: میثم همیشه هدیه‌ای را برای من تهیه می‌کرد که می‌دانست خیلی با دیدن آن خوشحال می‌شوم. شاید آن هدیه قیمت زیادی نداشت، اما برای من بسیار ارزش داشت. گاهی این هدیه یک لباس بود، گاهی خوراکی مورد علاقه من و گاهی یک دسته گل مریم…، اما بهترین هدیه‌ای که از همسرم گرفتم، سفر زیارتی مشهد مقدس بود که برای من بسیار لذت بخش بود.

«عصمت عزیزیان» همسر شهید مدافع حرم «رضا کارگر برزی» خاطرنشان کرد: خاص‌ترین هدیه رضا به من انگشتری بود که سال ۱۳۸۶ آن را هدیه داد. خیلی زیبا بود. هنوز هم آن را نگه داشتم. رضا من را شناخته بود. هرچیزی را که دوست داشتم، بدون توجه به قیمت آن برایم فراهم می‌کرد. زمانی‌که رضا به شهادت رسید خواهرم می‌گفت، «اگر چه طول زندگی شما کوتاه بود؛ اما عرض زندگی‌تان بسیار بود. شما اتفاقات خوبی را تجربه کردید که کم‌تر زوجی مثل شما آن‌قدر می‌گردد و می‌خورد و خرید می‌کند.»

چه زیباست که اسلام هدیه را راهی برای نزدیکی قلب‌ها می‌داند. هرچند که این دین، دادن هدیه‌های مادی برای ایجاد الفت و محبت میان مردم را توصیه کرده؛ ولی آن را تنها در امور مادی منحصر نمی‌کند، بلکه بهترین و ارزنده‌ترین هدایا را هدیه‌ای می‌داند که نیازی از نیازهای معنوی و روحی انسان را تأمین کند و او را در مسیر هدایت قرار دهد.

«حانیه مالمیر» همسر مهندس شهید مدافع حرم «مهدی حیدری» گفت: احترام و ارزشی که مهدی برای همسر خود قائل بود، محبت بی انتهایی که هیچ‌گاه کاهش نیافت و خصوصیات اخلاقی خوب وی بهترین هدایای مهدی به من در زندگی بود. اگر بخواهم از بعد مادی بگویم، پلاک طلایی که به شکل پروانه و بسیار زیبا بود، یکی از بهترین هدایای ۸ سال زندگی مشترک ما بود.

«فاطمه امینی» همسر شهید مدافع حرم «حسن غفاری» بیان کرد: بزرگ‌ترین هدیه همسرم به ما آرامش خاطر و امنیت است. تاج افتخاری است که من و بچه‌ها با سربلندی خودمان را خانواده شهید مدافع حرم معرفی می‌کنیم و معتقد هستیم خداوند در نبود شهید ولایت امری بر خانواده شهدا دارند. خصوصیات اخلاقی و رفتاری پسندیده وی همچون احترام و توجه، درک متقابل و همراهی و همدردی در تمام لحظات از دیگر هدایای او در زندگی بود. اگر از بعد مادی بخواهم بگویم، بهترین هدیه همسرم، یادگارهای شهید هستند. وی در مناسبت‌ها علاوه بر هدیه مادی، یک نوشته و جمله یا تک بیتی زیبا بر روی کیک سفارش و هدیه می‌داد. این نوشته حتی از هدیه مادی نیز برای من لذت بخش‌تر بود.

در قامت عاشقان نمی‌گنجد که چیزی کم ارزش به معشوق هدیه دهند. آن‌که به سِر عشق رسید، چیزی با ارزش‌تر از سَر نیافت که به پیشگاه معشوق ابدی هدیه کند و آنکه سر داد، پرده اسرار در برابرش فرو افتاد.

به گفته ولی امر مسلمین، «شهادت نعمت و هدیه‌ی خداست؛ این هدیه را آسان به کسی نمی‌دهند. چراکه مرگِ ناگزیرِ همگانیِ همه‌ی انسان‌ها را به یک پدیده‌ی افتخارآمیز در دنیا و آخرت تبدیل می‌کند. شهادت، مرگ تاجرانه و مرگ آدم‌های زرنگ است. این هدیه را خدا به چه کسی می‌دهد؟ خدا این هدیه را ارزان نمی‌دهد؛ به کسانی می‌دهد که در راه او مجاهدت کنند. شهیدان این هدیه‌ی الهی را آسان و رایگان به‌دست نیاوردند؛ به قیمت مجاهدت به‌دست آوردند؛ در راه خدا جهاد کردند، از خودشان گذشتند و خدا این هدیه را به آن‌ها داد.» و به راستی که سیره شهدا الگویی برای سبک زندگی اسلامی است و اگر انسان در مسیر مجاهدان قرار گیرد و به ترویج راه شهدا بپردازد، خداوند به او عنایت ویژه خواهد داشت.


منبع:مشرق


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین