عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفتح دعوتی:
این پژوهشگر قرآنی گفت: یک دیندار حقیقی مسلما آلوده به منیت نمی‌شود و خودش را بی‌نیاز از تذکر و اصلاح نمی‌داند. بله هر کسی از نصارا و یهود و ... راهی به سمت خدا دارد و خداوند صدایشان را می‌شنود.
عقیق:«ما نباید انتظار داشته باشیم که در جامعه ما هیچ چالشی به وجود نیاید. چنین جامعه ای وجود خارجی ندارد و مردم چالش دارند امام زمان (عج) هم که ظهور کند برخی همچنان افکار تاریک خود را دارند. ما که نباید صرفا چالش ها را عمده و برجسته کنیم. بله به ما هم می گویند که حاج آقا دیدی که چه شد پاسخ این است که یک عده از آن سو رشد می کنند  و یک عده هم از جایی رشد می کنند که مصداق آیه شریفه "و لا یزید الظالمین الا خسارا" است. نصیب برخی رحمت است و نصیب برخی زحمت و خسارت اما این را نه با چشم ظاهری که با عمق وجود باید دید.  بله قابل انکار نیست که در همین جامعه رشوه و اختلاس و فساد هم وجود دارد. وقتی دشمنان جلوی اقتصاد را می گیرند روان مردم دچار تنش و در جامعه ایجاد نارضایتی می شود  اما در همه حال انسان باید متوجه این باشد که اصل چیست  آن وقت اگر اصل زندگی و حیات خود را دریابد در برابر چالش ها خود را نخواهد باخت.»

آنچه در ادامه می آید گفتگوی ما  با حجت الاسلام والمسلمین «ابوالفتح دعوتی» پژوهشگر قرآنی درباره نسبت انقلاب اسلامی و تحول معنوی و اخلاقی در جامعه است.

 

 

جناب دعوتی گاهی در جامعه ما این شبهه طرح می شود که به هر حال یک انقلاب دینی و معنوی روی داده است در آن سو همچنان شاهد برخی چالش های جدی در این باره هستیم. انگار که ناسازگاری هایی در این باره وجود دارد. دیدگاه تان در این باره چیست؟

ببینید ما باید ببینیم که اساسا مقصد و مقصود ما در زندگی چیست. مردم به این توجه کنند که یک واقعه عظیم روی داده است و این همه عداوت ها و کین توزی ها و خیانت ها در مسیر این انقلاب روی داده است. از طرفی مسلما یک حرکت توحیدی و الهی از سوی ایادی کفر تحمل نمی شود. ما وقتی به تاریخ نگاه می کنیم می بینیم که حضرت عیسی سه سال نبوت کرد نبوت ایشان از سوی یهود پذیرفته نمی شود در دوره پیامبر ما هم یهود با ایشان دشمنی می کرد هم قیصر و هم کسری از در مخالفت درآمدند اما آیا به خاطر این حجم از دشمنی ها پیامبر و یاران حضرت از مسیر توحید رویگردان می شون؟ تردیدی نیست که پیمودن راه حق دشواری های فراوانی دارد اما یک عده این گرانی ها و دشواری ها و سختی ها را به جان می خرند و یک عده هم به محض این که سیب زمینی گران می شود از دین رویگردان و گریزان می شوند.

از طرفی این یک بشارت مهم و کلیدی برای ماست که  هر چقدر دشمنی این کفار با ما عمیق تر و بیشتر می شود آن ها به هلاکت شان نزدیک تر می شوند. نگاه کنید که پیامبر (ص) وقتی از این جهان رحلت فرمود فقط یک مدینه را داشت اما بعد از پیامبر، روم و ایران و مصر را می بینیم که زیر سیطره اسلام قرار گرفته اند چون اسلام بود که حرفی برای گفتن داشت امروز هم انقلاب حرف برای گفتن دارد و به خاطر همین است که این همه با انقلاب اسلامی مخالفت می شود و با این که  می دانند نمی توانند این حرکت را مهار کنند از همه توان خود برای انحراف و رخنه و زمین زدن این انقلاب بهره می برند بنابراین نباید حاشیه هایی که در این باره به وجود می آید به حساب انقلاب گذاشت.

همچنان که اشاره شد این یک بشارت الهی است که وقتی دشمنی و عداوت مخالفان حاکمیت قرآن و اسلام به اوج خود میرسد هلاکت آن ها نزدیک می شود. مردم نابودی صدام را در روزگاری دعا کردند و در نهایت نابودی صدام اجابت شد. امروز هم کارهایی که سردمدار کاخ سفید انجام می دهد بشارت خوبی در این زمینه است. چند وقت پیش یکی از آمریکایی ها صحبت کرده و گفته بود معلوم می شود که خداوند در انتخابات آمریکا دست دارد چون کسی را بر سر کار آورده اند که ریشه مملکت و وحدت را می زند و پیش بینی من این است که آمریکا برای انتخابات بعدی گزینه مرسوم نامردهای این انتخابات که دشمنی با ایران است کنار می گذارد. شما امروز به فرانسه نگاه کنید. در فرانسه چه خبر است؟ این ها نشانه های واضحی از نارضایتی حاکمیت سرمایه داری در این کشورهاست. خداوند در قرآن می فرماید ما قبل از این که فرعون را غرق کنیم به او هشدارهایی داده بودیم و این ها هرچقدر بیشتر دست و پامی زنند غرق شدن شان بیشتر نزدیک می شود.  از این نظر ملت باید هشیار باشند و تصور نکنند که  اگر امروز برای کشور مساله ای درست می شود این نشانه ضعف ماست. این اتفاقا نشانه قوت این انقلاب است که چنین مخالفان ملت و انقلاب الهی را به تکاپو انداخته است. اگر به دست ما بود انقلاب در همان سال اول تمام شده بود خداوند است که این انقلاب را در مسیر پیروزی پیش می برد و همچنان که اشاره شد معرفت دینی و باورهای بسیاری از مردم در طول سال های انقلاب عمیق تر شده است. این ها باید در طرح موضوعات مورد توجه قرار گیرد. بله از آن سو هم عده ای که با ذات این جریان الهی موافق نیودند بر مخالفت و کینه توزی شان افزوده شده است اما مهم این است که خط حضرت امام با وجود همه مخالفان تداوم پیدا کرده است. همچنان که قرآن می فرماید "لا یرد باسنا عن القوم المجرمین". عده ای در این سو قرار می گیرند و موافقان حرکت الهی هم مصداق "طوبی لهم و حسن مآب" هستند.

اما به هر حال انقلاب همواره از ناحیه کسانی که دچار غرور و تبختر دینی هم هستند مورد تهدید است. افرادی که تصور می کنند که در عملکرد آن ها هیچ گاه خللی وجود ندارد. در این باره نظرتان چیست؟

یک دیندار حقیقی مسلما آلوده به منیت نمی شود و خودش را بی نیاز از تذکر و اصلاح نمی داند. بله هر کسی از نصارا و یهود و ... راهی به سمت خدا دارد و خداوند صدایشان را می شنود. به ما نیست که ما خیالاتی داشته باشیم و تصور کنیم که ما هدایت یافته ایم. هیچ کس چنین ادعایی را نمی تواند طرح کند اما از آن سو هم متوجه باشیم که ما نباید انتظار داشته باشیم که در جامعه ما هیچ چالشی به وجود نیاید. چنین جامعه ای وجود خارجی ندارد و مردم چالش دارند امام زمان (عج) هم که ظهور کند برخی همچنان افکار تاریک خود را دارند. ما که نباید صرفا چالش ها را عمده و برجسته کنیم. بله به ما هم می گویند که حاج آقا دیدی که چه شد پاسخ این است که یک عده از آن سو رشد می کنند  و یک عده هم از جایی رشد می کنند که مصداق آیه شریفه "و لا یزید الظالمین الا خسارا" است. نصیب برخی رحمت است و نصیب برخی زحمت و خسارت اما این را نه با چشم ظاهری که با عمق وجود باید دید.  بله قابل انکار نیست که در همین جامعه رشوه و اختلاس و فساد هم وجود دارد. وقتی دشمنان جلوی اقتصاد را می گیرند روان مردم دچار تنش و در جامعه ایجاد نارضایتی می شود  اما در همه حال انسان باید متوجه این باشد که اصل چیست  آن وقت اگر اصل زندگی و حیات خود را دریابد در برابر چالش ها خود را نخواهد باخت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین