عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
عضو ستاد ترویج احکام با برشمردن برخی مکروهات و مستحبات روزه ماه مبارک رمضان، با بیان این‌که اهدای خون و حجامت در روز ماه رمضان روزه را باطل نمی‌کند، هرکاری که انسان روزه دار را دچار ضعف کند، مکروه است.

عقیق: حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفت‌وگویی به بیان مکروهات و مستحبات روزه ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: انجام هرکاری که انسان را دچار ضعف کند برای روزه‌دار مکروه است، به عنوان مثال اگر حمام رفتن سبب ضعف شود، مکروه است که روزه‌دار به حمام برود.

 

وی با اشاره به اهدای خون در پایگاه‌های سازمان انتقال خون، اظهار داشت: اگر فرد روزه‌دار در طول روز با مراجعه به سازمان انتقال خون، خون اهدا کند و یا با مراجعه به مراکز پزشکی حجامت کند، روزه‌اش باطل نیست اما اگر سبب ضعف شود مکروه است این کار را انجام دهد.

 

مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی با اشاره به حکم ملاعبه با همسر در ماه مبارک رمضان گفت: در قانون کلی انجام هر رابطه شهوانی بین زن و شوهر غیر از آمیزش که منجر به خروج منی هم نشود، اگرچه روزه را باطل نمی‌کند، اما مکروه است.

 

وی با بیان این‌که شست و شوی دهان با آب در غیر وضو و با هدف خنک شدن و یا برطرف شدن بوی دهان مکروه است، افزود: شست‌وشوی دهان با هدف خنک شدن به شرط این‌که آبی به حلق نرسد، روزه راباطل نمی‌کند، اما مکروه است و شست‌وشوی دهان برای وضو مستحب است.

 

حجت‌الاسلام وحیدپور استفاده از عطر و ادکلن را برای روزه‌دار مکروه ندانست و اما با بیان این‌که بوئیدن گل‌های معطر برای روزه‌دار مکروه است، گفت: عطر زدن برای روزه‌دار جزو مستحبات شمرده نشده، اما مستحب است انسان مؤمن خودش را به ویژه برای نماز معطر کند و همواره خود را تمییز نگاه دارد.

 

حجت‌الاسلام وحیدپور در ادامه با اشاره به مستحبات روزه ابراز داشت: مستحبات در حقیقت به کارهایی گفته می‌شود که انجام آنها سبب افزایش صواب روزه می‌شود، مانند قرائت قرآن برای روزه‌دار، خواندن دعاهای وارده در روز ماه رمضان، افطار با خرما و آب جوش و سحری خوردن که صواب روزه را بیشتر می‌کند.

 

وی با بیان این‌که ادای نماز مغرب و عشای اول وقت هم از مستحبات است و صواب روزه را بیشتر می‌کند، گفت: نماز مغرب و عشای اول وقت به شرطی که فرد روزه‌دار خیلی گرسنه نبوده و ضعف نکرده باشد و نیز میزبانی انتظار او را نکشد، مستحب است و صواب روزه را بیشتر می‌کند.

منبع:رسا
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین