عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
معرفی بسته مطالعاتی به مناسبت سالروز رحلت حضرت خدیجه(س)
عقیق: بسياري از بزرگان و مفاخر ديني ما هستند که با وجود فداكاري ها و از خودگذشتگي هايي كه براي به ثمر رسيدن دين مبین اسلام از خود به جاي آوردند اما در طول تاريخ در اثر بي توجهي ناشناخته مانده اند. برای نمونه می توان به حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) اشاره کرد. کسانی که از قدرت و ثروت خود برای یاری اسلام در سخت ترین شرایط استفاده کردند.

در زیر چند عنوان کتاب معرفی شده است که با خواندن آنها می‌توان بیش از ÷یش با شخصیت و زندگی حضرت خدیجه(س) آشنا شد. سالروز وفات این بانوی بزرگوار بهانه خوبی است برای شروع به مطالعه یکی از این کتاب‌ها.

 

 حضرت خدیجه اسطوره ایثار و مقاومت

این کتاب که محمد محمدی اشتهاردی آن را به رشته ی تحریر در آورده است و توسط م‍وس‍س‍ه‌ ان‍ت‍ش‍ارات‌ نبوی منتشر شده است، سه فصل دارد. در فصل اول این کتاب به زندگي آن حضرت از آغاز ولادت تا آغاز بعثت مي‌پردازد. فصل دوم كتاب درباره اسلام آوردن حضرت خديجه(س) و فداكاري‌هايی که ایشان برای اسلام انجام داده اند، می باشد. در فصل سوم، فضايل، فرزندان، وصيت، رحلت و نيز جايگاه و مقامات آن حضرت را بيان مي‌كند.

در واقع در این کتاب نويسنده با بيان وقايع تاريخي سعي دارد جنبه‌هاي مختلف كمالات انساني حضرت خديجه(س) را معرفي نمايد و از این طریق خوانندگان خود را با جنبه های مختلف روحی این بانوی بزرگ آشنا کند.

همچنین از دیگر نکاتی که می توان در مورد این کتاب287 صفحه ای به آن اشاره کرد، دریافت جایزه در جشنواره بین اللملی بانوی فضیلت در بخش ویژه و انتخاب کتاب برگزیده با موضوع حضرت خدیجه(س) است.

برای خرید اینترنتی این کتاب می توانید به اینجا مراجعه کنید.

 

جلوه هایی از فروغ آسمان حجاز

این کتاب که توسط  استاد «علي كرمي فريدني» نگاشته شده است، به دنبال نگاهی گذرا و تازه به چهره حضرت خدیجه(س) است. آن بانو یکی از زنان برتر عالم هستی بوده و کسی است که قبل از ازدواج با پیامبر(ص) نیز در قبیله قریش به داشتن صفات عالی و برجسته معروف بوده است.

 فصل اول این کتاب پیرامون معرفی القاب مختلف آن حضرت با توجه به رویدادهای تاریخی و علت این نامگذاری ها است. یکی از افتخارات ایشان عنوان «اُمّ المومنین» است، زیرا در روزگار غربت اسلام و پیامبر(ص) ایشان مانند مادری فداکار برای نجات پیامبر (ص) و همراهانش می کوشید .

داستان روزهای قبل و بعد از ازدواج آن دو بزرگوار و برخی از نویدهای ادیان موسی(ع) و عیسی(ع) به این وصلت فرخنده موضوع فصل دوم کتاب حاضر است. همراهی، هم فکری، یاری رسانی و غم زدایی حضرت خدیجه در طول سه دهه زندگی پر فراز و نشیبش در کنار پیامبر(ص) و مسلمان شدن ایشان باعث شده است که ایشان به یکی از درخشان ترین چهره های عالم هستی را تبدیل شوند.

حضرت خدیجه مادر زهرای اطهر(س) و اولین بیعت کننده با رسول خدا(ص) است. این ویژگی ها به همراه قریب بیست ویژگی دیگر، همگی جز خصوصیاتی است که نویسنده این کتاب در مورد آن ها مطالبی را بیان داشته است.

آخرین شعله های زندگی، مبحث پایانی این کتاب است که به روزهای آخر زندگی آن حضرت می پردازد . کسی که با وفاتش ضربه شدیدی به پیامبر(ص) و زهرا(س)، علی مرتضی(ع) و اسلام وارد شد.

 

و کجاست مثل خدیجه(س)

این کتاب الکترونیکی که جزو کتب برگزیده در رابطه با حضرت خدیجه (س) است در 12 صفحه و به طور خلاصه و مختصر در پی تبیین الگوهاي رفتاري مناسب براي فعالیتهاي اجتماعی، فرهنگی و... زنان است که توسط جمعی از نویسندگان و با همت «مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان» تالیف شده است.

در این کتاب به طور خلاصه با وضعیت زنان در عصر جاهلیت، روزهای آغازین حیات حضرت خدیجه(س)، زمینه های ایجاد علاقه میان ایشان و پیامبر گرامی اسلام(ص)، زندگی این دو بزرگوار قبل از مبعث و در ادامه ی آن در زمان دعوت غیر علنی و سپس اسلام آوردن حضرت خدیجه(س) و آغاز دعوت علنی و در نهایت رحلت این بانوی بزرگوار آشنا می شویم.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«خدیجه درهمان دوران دعوت پنهانی(سه سال اول) اسلام خود را اعلام کرد. ابویحیی بن عفیف از پدرش و او از جدش عفیف، که تاجرمشهوري بود روایت کرده که وقتی پاي به مسجدالحرام نهاد با منظرهاي شگفت رو به رو شد.

او سه نفر را در حال نمازخواندن دید. از ابن عباس درباره کردار آنها پرسید. گفت: «نفر نخست مدعی نبوت است، مرد پشت سرش علی وآن زن هم همسرمحمد(ص)، خدیجه است. غیراز اینها کسی را براین آیین سراغ ندارم.»

برای دریافت فایل این کتاب و چندین کتاب الکترونیکی دیگر با موضوع زندگی حضرت خدیجه(س) می‌توانید به اینجا مراجعه کنید. 

 

سرچشمه كوثر ولايت

موضوع این اثر، بررسی و تحلیل شخصیت، مقام، فضائل و زندگی حضرت خدیجه کبری(س) است.

مطالب این کتاب در هشت فصل تنظیم شده است. «قاسم نصیرزاده» نویسنده این کتاب ابتدا حضرت خدیجه(س) را معرفی می‌کند و خانواده و نسب و القاب ایشان را شرح می‌دهد. وی سپس به چگونگی خواستگاری و ازدواج با پیامبر اشاره می‌کند و در فصل سوم و چهارم کتابش برخی از فضایل و ویژگی‌های رفتاری آن حضرت را برمی‌شمرد. آموزه‌های تربیتی، فضایل و مقامات، شکوه خدیجه(س) در تاریخ و سخن بزرگان و وصیت و نحوة وفات این بانوی بزرگ، از دیگر مطالب این کتاب است.

در پایان اثر، تصاویری مربوط به خانة پیامبر(ص) و قبر حضرت خدیجه(س) و ابوطالب (ع) آمده است.

این کتاب از سوی انتشارات «سیب سبز» منتشر شده است.

 

نگاهي نو به زندگي درخشان خديجه (ع)

این کتاب نیز یکی از آثار استاد «علي كرمي‌فريدني» است که پیرامون شخصیت بانوی پر فضیلت اسلام حضرت خدیجه (س) به رشته ی تحریر در آمده است.

این اثر مشتمل بر 9 فصل با نام های «اندیشه ای به جوشانی آب زمزم»، «پنج وصف ریشه و تبار خدیجه (س)»، «دخت درایت و پروا و هماس سعادت»، «سه دهه زندگی و دغدغه های مشترک»، «سیما و منش زیبای خدیجه»، «نقش خدیجه(س) در پیشرفت اسلام و انسان»، «آخرین شعله های زندگی»، «چند کتاب در مورد شخصیت حضرت خدیجه(س)» می باشد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«در جامعه عرب رسم بود که افزون بر گزینش نام برای کودک، پس از رشدش به تناسب شخصیت و نقش وی، برایش «کُنیه» برمی گزیدند. کنیه مردان با واژه «أَب» آغاز می شد و از زنان با «أُم»، و خدیجه افزون بر نام های ارجمندش ـ که هر یک، قطره ای از اقیانوس مواج شکوه او را به نمایش می نهد ـ دارای چندین کنیه است که هر کدام، رازی از معنویت اوست، و مشهورترین آنها این سه کنیه است:

1. «اُمُّ الَّزهراء»، مادر ارجمند زهرا (س)؛

2. «اُمُّ الصّعـالیک» و «اُّم الْیتامی»، مادر یتیمان و بینوایان؛

3. «اُمُّ الْمُؤْمِنینَ»، مام توحیدگرایان، که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

«ای خدیجه! تو بهترین مادر توحیدگرایان و برترین آنان و سالار زنان گیتی هستی.»

این دخت اندیشه و ایمان، در خاندانی درست اندیش ولادت یافت. خاندانی که اصیل و ممتاز و دارای بینش و منشی مترقی بود و این ویژگی ها را داشت:

1. فرهنگ دوستی و دانش خواهی؛

2. معنویت جویی و دوری از پرستش های حقارتبار و گناهان رایج؛

3. حریت طلبی و ستم ستیزی و آزادگی؛

4. ترقی خواهی و تحول طلبی و پیراستگی از تاریک اندیشی؛

5. درایت و آینده نگری و ژرف اندیشی؛

6. استقلال جویی و انتخاب و ابتکار و پرهیز از دنباله روی.

او از نظر تبار نیز از سوی پدر و مادر با پیامبر خویشاوندی داشت؛ چراکه از سوی پدر، در نیای چهارم با پیامبر عموزاده بود و از سوی مادر در نسل هشتم؛ در نتیجه نسب او به ابراهیم، نیای بیست و نهم پیامبر می رسید...»


منبع:رجا

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین