عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
رئیس پژوهشکده حج و زیارت:
رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: با توجه به نیاز جامعه، در زمینه حج و زیارت نیاز به پژوهش های نوین در پاسخگوئی به شبهات داریم.
عقیق:دکتر علی اکبر ضیائی در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری«حوزه»، ضمن اشاره به چهلمین سال انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از تلاش های علمی، پژوهشی حوزه های علمیه و مراکز اقماری آن، اظهار داشت:حوزه های علمیه به عنوان اولین پایگاه بروز و ظهور انقلاب اسلامی و مبارزه با دوران ستم شاهی می بایست آثار ارزشمند و پیشرفت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی خود را در عرصه های مختلف به نمایش بگذارد.

دستاوردهای بالنده حوزه نشان از ظرفیت علمی در مطالعات انسانی و اسلامی است

رئیس پژوهشکده حج و زیارت خاطرنشان کرد: چندی پیش نمایشگاهی با موضوع فعالیت های پژوهشی حوزه در قم راه اندازی شد، این دستاوردهای بالنده، نشان از توان و ظرفیت علمی کشور در مطالعات علوم انسانی و اسلامی است و طبیعتا باید کار رسانه ای خوبی در انعکاس تلاش ها صورت پذیرد.

زحمات پژوهشگران حوزه در اختیار محققان کشور قرار بگیرد

وی اظهارداشت: باید زحماتی که پژوهشگران در این حوزه انجام داده اند در اختیار محققین در داخل کشور قرار بگیرد، به ویژه اینکه در قم هستیم؛ اما اطلاع دقیقی از محصولاتی که پژوهشگاهها و موسسات مخالف حوزوی دارند نداریم.

در عرصه اطلاع رسانی در فعالیت های پژوهشی دچار خلاء هستیم

ضیائی بیان کرد: متاسفانه در عرصه اطلاع رسانی در فعالیت های پژوهشی دچار خلاء هستیم و هنوز در قم با وجود ظرفیت های ارزشمند علمی و پژوهشی جای خاصی برای نمایش آثار به صورت کلی و گردآوری شده در یک نقطه وجود ندارد.

وی یادآور شد: برپایی نمایشگاه می تواند خلاء موجود را پر کند شبیه این چنین نمایشگاههایی در سطح کشور باید ایجاد شود و علاوه بر داخل کشور در بسیاری از دانشگاه ها و موسسات مطالعاتی در خارج از کشور که علاقه مند به مطالعه علوم انسانی هستند و به این اطلاعات نیاز دارند چنین فضاهایی ایجاد شود.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: انتشار این آثار پژوهشی و علمی به زبان فارسی و عربی می تواند برای این مراکز مفید باشد، طبیعتا بخشی از این پژوهش ها در آینده ترجمه می شود.

وی عنوان کرد:در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی شاهد رشد و شکوفایی فزاینده ای در عرصه علم و دانش و پژوهش هستیم و انقلاب اسلامی که نمود آن در انقلاب فرهنگی است، جریانی نیست که یک شبه یا ده تا 20 سال به ثمر رسیده باشد.

انقلاب پدیده ای است که تا قرون آینده برای جهان نوید نور و معرفت و هدایت را دارد

ضیائی تصریح کرد: این انقلاب پدیده ای است که تا قرون آینده برای جهان نوید نور و معرفت و هدایت را دارد و در این مسیر جرقه های بزرگی زده شده است.

وی بیان کرد: در این سیر شتابان که در مسیر تولید دانش قرار گرفته است بنا بر توصیه های رهبری باید گام های بلندتری را برداریم این سیر شروع شده و مطمن هستیم که شجره طوبایی خواهد بود که نوید بخش برکات زیادی است و نتالیج آن برای بشریت در آینده راه گشا باشد.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت خاطرنشان کرد:در طول انقلاب اسلامی تا کنون پژوهش دارای چندین مرحله کار پژوهشی است که شامل اوایل انقلاب و 30 سال اخیر و یک دوره جدید است.

وی عنوان کرد: در دوره جدید یک مشارکت خوب و فعالی از اساتید دانشگاه های مختلف وجود دارد و در کنار علمای دینی و اساتید حوزه، اساتید دانشگاه نیز پا به پای اساتید حوزه وارد کار شده اند و مطالعات مختلف علوم انسانی را وارد حوزه کرده اند.

ضیائی افزود:در این بخش با مساله شناسی و طرح مسائل، مطالعات خوبی در حوزه های علمیه انجام شده و تعامل بین حوزه و دانشگاه موجب شده تا آثار و برکات زیادی را برای ایرانیان و مسلمانان داشته باشد و فعالیت ها را کاربردی و به روز تر کرده است.

وی بیان کرد:بسیاری از مسائل و مباحث که در حوزه پیگیری می شود در 10 ، 20 سال قبل و حتی قبل از انقلاب مطرح نبوده است که به برکت انقلاب و خون شهدا توانسته اند این برکات و آثار ارزشمند را ارائه کنند و این برای وجهه حوزه خوب است که به روز و مطابق با نیازهای روزحزکت می کند و قطعا به نتایج خوبی نیز دست می یابد.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: پژوهشکده به علت تخصصی بودن اش در حوزه مسائل حج و زیارت و به ویژه اخیرا مسائل مربوط به عتبات گام های خوبی برداشته که دو دانشنامه حج و حرمین و دانشنامه عتبات عالیات در حال انجام است.

دانشنامه هفت جلدی حج و حرمین منتشر شد

وی خاطرنشان کرد: دانشنامه حج و حرمین در حدود 7 جلد منتشر شد و  دانشنامه عتبات عالیات نیز به زودی به مرحله مدخل شناسایی و تحریر می رسد، همچنین 4 نشریه علمی - تخصصی و علمی -پژوهشی داریم که به زبان عربی و فارسی است.

وی تصریح کرد: نشست های علمی و تخصصی در حوزه های فقهی و کلامی و تاریخی و اجتماعی و سیاسی در پژوهشکده مرتبا در حال اجراست که بیش از 45 نشست تخصصی در دو سال اخیر برگزار شده است.

نشست تخصصی مسلمانان هند و حج اسفندماه برگزار می شود

رئیس پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد:نشست تخصصی مسلمانان هند، حج و حرمين شريفين نیز به زودی در 9 اسفند به همت پژوهشکده برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد:نشست تخصصی حج گذاری ایران و عراق و ایران و ترکیه و ایران و روسیه از جمله نشست هایی است که در پژوهشکده دنبال می شود و اهمیت زیادی از نظر اینکه سفرنامه های متعددی در طول تاریخ نوشته شده است دارد.

ضیائی گفت:کارهای فقهی، ادبی و شعر و خاطرات به شکل های مختلف و خدماتی که ایرانیان در هند و عراق ارائه می دهند را مورد توجه قرار داده و در سمینار مورد بررسی قرار می دهیم.

وی افزود:تاکنون تعداد زیادی کتاب چاپ شده که به صورت نرم افزار و دیجیتال قابل عرضه است در این راستا مجموعه کامل پژوهشی وجود دارد.

رسالت اصلی پژوهشکده پاسخگوئی به شبهات است

رئیس پژوهشکده حج و زیارت در خصوص مواجهه با گروههای افراطی و تکفیری و انحرافی از طریق پژوهش بیان کرد:رسالت اصلی پاسخگوئی به شبهات است و پاسخگوئی در رابطه با وهابیت یکی از وظایف اصلی پژوهشکده است در این باره حدود 300 جلد کتاب چاپ شده است.

وی توضیح داد:این شبهات هر ساله جمع آوری می شود و توسط 5 گروه علمی به صورت طرح نامه تدوین شده و بعد به صورت کتاب و مقاله ارائه می شود.

وی عنوان کرد: در حوزه های مختلف کلامی و فقهی و سیاسی و اجتماعی و تاریخی و هم آخرین شبهاتی که از طریق رسانه ها و یا در ایام مناسک حج مطرح است، جمع آوری می شود و مهم ترین آن ها به عنوان یک طرح مطالعاتی مورد بررسی قرار می گیرد و به صورت کتاب، نشریه و یا مقاله در می آید.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت ادامه داد:تاکنون چندین سمینار تخصصی در مورد افراط گری و وهابیت برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از پایان نامه ها جزء برنامه های پژوهشکده است و در این ارتباط تعداد زیادی از پایان نامه ها را در زمینه حج و زیارت دریافت کرده ایم که در این باره از بیش از 300 رساله و تعداد زیادی مقاله حمایت کرده ایم که بخشی از مقالات در داخل و بخشی در خارج از پژوهشکده سفارش داده می شود.

ضیائی عنوان کرد: با توجه به نیاز جامعه، در حوزه حج و زیارت نیاز به پژوهش های نوین در پاسخگوئی به شبهات داریم.

گفت وگو: اکبرپوست چیان


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین