عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۷
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: هیأتی ازسوی سازمان حج وزیارت و بعثه مقام معظم رهبری درآینده نزدیک برای بررسی شرایط به سوریه خواهند رفت و در صورت احراز شرایط و صدور مجوز این اقدام انجام خواهد شد.
عقیق:جلسه هم‌اندیشی مسئولان مناطق ۱۹ گانه بعثه مقام معظم رهبری درسراسر کشور، با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در محل ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر در این نشست ضمن تقدیر از زحمات و تلاش های مسئولان مناطق و امور استان های بعثه رهبری، آخرین اقدامات صورت گرفته درخصوص حج ۹۸ را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: امسال با دقت و نظارت بیشتری کارها دنبال خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین ویژگی های حج  سال گذشته و شرایط حج امسال را بیان کرد و بر استفاده بهینه از توان عوامل و کارگزاران و روحانیون حج ۹۸ تاکید و خاطرنشان کرد: اسامی روحانیان حج آینده آماده شده و پس از نهایی شدن قیمت ارز حجاج و معرفی کاروان ها اعلام خواهد شد.

وی همچنین لزوم سطح بندی زائران در کاروان ها را یادآور شد و تصریح کرد: روحانی و مدیر کاروان باید زائران را از شرایط جدید آگاه و تلاش کنند تا  مشکلات کمتر شود.

سرپرست حجاج ایرانی با مهم خواندن تشکیل سریعتر کاروان‌ها و معرفی روحانی، معین و معینه‌ها در برنامه‌ریزی‌های آینده، اظهار داشت: در حج گذشته مدت زمان حضور زائران در عربستان بین ۲۹ تا ۴۲ روز بود و این مسأله به دلیل اسلت‌های طولانی پرواز بود که توسط هواپیمایی سعودی اعلام و نارضایتی هایی را در بر داشت، با توجه به مذاکراتی که ریاست محترم سازمان حج و زیارت با وزیر حج عربستان داشته اند امیدواریم این مسأله  امسال حل شود و این فاصله به حداقل ممکن برسد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین تعامل جدی‌تر بین تهران و دفاتر استان‌ها را ضروری خواند و خواستار همکاری بموقع کاروان‌ها در معرفی شورای فرهنگی، یاوران حجاج و بازرس افتخاری شد.
وی با بیان اینکه کمیته فضای مجازی با تأکید رهبر معظم انقلاب هم اکنون تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: سال گذشته دوهزار مطلب محتوایی تهیه و در فضای مجازی به مخاطبان ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت.
وی افزود: امسال همزمان با ثبت نام زائران باید بسته‌های فرهنگی، جزوات و اطلاعات تهیه شده در همان روزهای اول تحویل زائران شود.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر سیاست کلی در انتخاب روحانی، معین و معینه‌ها را بومی‌گرایی عنوان کرد و از حاضران خواست در برنامه ریزی‌های آموزشی به گونه‌ای عمل شود که زائران به حضور در جلسات رغبت نشان دهند و روحانیون پیش از سفر در حوزه مناسک حج تنها کلیاتی را که زائر باید بداند، بیان کنند و بقیه زمان را برای اطلاع رسانی و افزایش معلومات حجاج اختصاص دهند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در ادامه برخی مسائل حوزه عتبات عالیات و تاثیر افزایش قیمت ارز در این حوزه را برشمرد و تصریح کرد: باید سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با حضور آقای رشیدیان پیوندشان قوی‌تری شده و موجبات رضایت بیشتر زائران را فراهم کنند. 
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با بیان اینکه تلاش‌های اینجانب برای راه اندازی سفر عمره امسال امکان پذیر نشد، افزود: شش میلیون نفر برای عمره ثبت نام کرده‌اند و امیدواریم با پیگیری های بعدی و طرح موضوع در شورای عالی حج ، سال آینده عمره راه اندازی شود.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تصریح کرد: موضوع شهدای مسجدالحرام و منا را نیز مرتب پیگیری و تلاش می‌‌کنیم آن را به نتیجه نهایی برسانیم، متاسفانه طرف مقابل علی‌رغم قول‌هایی که در این زمینه داده است هنوز به وعده خود وفا نکرده است.
وی در ادامه به ظرفیت‌های پژوهشکده حج و زیارت اشاره کرد و خواستار استفاده از ظرفیت روحانیون فاضل در استان ها در زمینه پژوهش شد.
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت اضافه کرد: موسوعه حج خونین در ارتباط با حج ۶۶ در ۹ جلد آماده چاپ شده است. همچنین در مورد حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا نیز موسوعه ای درحال تهیه است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا منعکس خواهد شد. 
وی با تاکید بر استفاده از تجربیات پیشکسوتان حج و زیارت ، مصاحبه ،  گفتگو و تدوین تجارب آنان را اقدامی مثبت در راستای نگارش تاریخ شفاهی حج دانست.
برپایه این گزارش، این نشست با سوالات حاضران درحوزه های حج و عتبات عالیات ادامه یافت و حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر درخصوص سوال مطرح شده درباره احتمال اعزام زائر به سوریه گفت: درآینده نزدیک هیأتی از سوی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای بررسی شرایط به سوریه خواهند رفت و در صورتی که شرایط اعزام فراهم باشد و مراجع رسمی مجوز لازم را صادر کنند این اقدام انجام خواهد شد.

وی در پایان بر لزوم گسترش ارتباط روحانیت شیعه و علمای اهل سنت تاکید کرد و با اشاره به  راه اندازی رشته تخصصی حج در حوزه از مسئولان مربوطه خواست تا همین کار برای اهل سنت نیز صورت بگیرد.
نشست هم‌اندیشی مسئولان مناطق ۱۹ گانه بعثه مقام معظم رهبری در سراسر کشوربه مدت دو روز در قم برگزار شد. 
در روز نخست این هم‌‌اندیشی شرکت کنندگان با حضور معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و مدیریت‌های آموزش، جذب و گزینش، اهل سنت و تولید محصولات فرهنگی موضوع های مرتبط با هر بخش را بررسی کردند و آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و برنامه‌های معاونت فرهنگی بیان شد.
برپایه این گزارش، در این نشست درخصوص جذب و گزینش مداحان و روحانیان جدیدالورود، روحانیان کاروان‌های حج ۹۸ و شرح وظایف آن‌ها و شرایط اعزام روحانی، معین و معینه‌های کاروان‌ها نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین