عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
کلام امیر(ع)
اگرچه بسیاری از ما فکر می کنیم که با پول و قدرت است که حرمت و کرامت می یابیم اما هستند صفات و خصایصی که وجودشان در انسان بسیار بیشتر از پول و طلا ارزش دارد.
عقیق:اصلاح سبک زندگی و تکمیل صحیح قطعات پازل آن به گونه ای که سبب درک حیات طیبه شود، راهکارهایی آسان دارد که تنها با اندک تلاش و توجه، می توان طعم شیرین آن را چشید.

 

برای مثال این روزها که اغلب مردم از بی اخلاقی ها گلایه مند هستند و پرخاش ها و کاهش آستانه آرامش افراد در مواجهه با کوچکترین ناملایمات، آثار سوء خانوادگی اجتماعی را سبب شده است، تنها با توجه به یک توصیه در آموزه های دینی می توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد.

 

یکی از توصیه های دین برای این مهم آراسته شدن به زینت ادب است که در روایات معصومان علیهم السلام نیز در این باره توصیه فراوان است.

ادب آن است که انسان از گفتار زشت و رفتار ناپسند و برخورد نسنجیده و سبک با دیگران پرهیز کند و گفتارش نیکو و رفتارش سنگین و قدرشناسانه باشد.

 

امیرمومنان امام علی(ع) در این باره می فرمایند: «برترين شرافت، ادب است.»1

و نیز از ایشان است که «مردم به تربيتِ نيك نيازمندترند تا به زر و سيم».2

حضرت امیر(ع) همچنین درباره فواید ادب می فرمایند: «سه چيز است كه بالاتر از آنها وجود ندارد: تربيت نيكو، دورى از شبهه، و خويشتندارى از حرام ها».3

ایشان همچنین فرمودند: «تمام شرافت ها (افتخارات خانوادگى) پايان مى پذيرد و فقط عقل و ادب مى ماند.»4

 

امیرالمومنین(ع) در عین توصیه به ادب و بیان آثار آن، درباره عواقب بی ادبی هم تصریحاتی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود.

 

امیرمومنان امام علی(ع) می فرمایند: «آدم بد زبان، ادب ندارد».5

و نیز از ایشان است که: «هر آن كس كه پَستى اَدَبش او را پست گرداند شرافت تبارش او را بلندى نمى بخشد.»6

 

بنابر آنچه بیان شد آراستگی به زینت ادب یکی از مهمترین عوامل رشد آدمی است و سبب می شود تا در مواجهه با شخصیت ها و سلایق مختلف دچار چالش نشویم. علاوه بر این، این ادب است که سبب عزت و حرمت و کرامت آدمی می شود نه نسب خانوادگی، پول و قدرت چنان که سعدی شاعر و حکیم ایرانی می گوید: «ادب مرد به ز دولت اوست».

 

پی نوشت ها:

1- غرر الحكم: 2903؛

2- غرر الحكم: 3590؛

3- غرر الحكم: 4659؛

4- غرر الحكم : 6912؛

5- غرر الحكم : 10596؛

6- غرر الحكم : 8142.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین