عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
استاد دانشگاه تهران عنوان کرد:
نیره قوی گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند: پاداش رزمنده شهید در راه خداوند بالاتر از انسان پاکدامن نیست چراکه کسی که توان گناه دارد اما خودرا آلوده نمی کند پاکدامن و فرشته ای از فرشتگان الهی است.
عقیق:برنامه«گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع حجاب و با حضور «نیره قوی» مدیر سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه به روی آنتن رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به ارتباط حجاب با پیشینه فرهنگی و اعتقادی در کشور بیان کرد: فرهنگ اعم از حجاب است و یک ویژگی انسانی با جلوه های درونی و بیرونی است که در رفتار، گفتار و اندیشه بروز پیدا می کند. بارزترین و زیباترین جلوه عفاف، پایبندی به حجاب است و تبلور آن در پوششی است که زن دارد.

وی افزود: این جلوه انسانی درونی و بیرونی که دین هم بر آن تاکید دارد و در قالب یک حکم و تکلیف برای هر مسلمانی تعیین کرده تنها در دین اسلام نیست. بلکه در دین زرتشت، یهود، مسیح نیز مورد سفارش است.

 قوی گفت: ما در دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم و یکی از برکات انقلاب و جمهوری اسلامی بازگشت مجدد جامعه به هویت دینی و اسلامی است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مردم ایران دارای فرهنگ بسیار غنی هستند و همه اقوام ایرانی با وجود کثرت و پوشش و زبان های متنوع اما دارای وحدت هستند. در فرهنگ ایرانی و کنه ذات ایران زمین در گذشته های دور، علاوه بر اینکه دین ها توانستند تبلور پیدا کنند بخش مشترکی هم بین اقوام وجود داشته و آن پایبندی به فرهنگ عفاف بوده است.

دکتر قوی خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم که پایبندی به عفاف و حجاب از سنخ حکم است یا از سنخ حق. اگر عفاف و حجاب را از سنخ حکم بگیریم قابل اسقاط نیست مانند نماز خواندن که یک حکم الهی است و قابل اسقاط نیست. 

مدیر سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار کرد: مبنای اصلی حفظ عفاف و حجاب قرآن کریم است و در بسیاری از آیات و روایات، حجاب به عنوان یک حکم تبیین شده و در روایات اجر پایبندی به عفاف را از شهید هم بالاتر می دانند. بنابراین حاکمیت و نظام موظف است همچون دیگر موارد قانونی آن را مد نظر قرار دهد و جامعه را به این رویکرد موظف کند.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) درباره حجاب گفت: حضرت امیر (ع) در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه موضوع عفت و پاکدامنی را مورد بررسی قرار می دهند اما در ادامه در حکمت ۴۷۴، می فرمایند: «پاداش رزمنده شهید در راه خداوند بالاتر از انسان پاکدامن نیست» حضرت در تبیین دلیل این مسئله می فرمایند: «کسی که توان گناه دارد اما خود را آلوده نمی کند انسان پاکدامن و فرشته ای از فرشتگان الهی است.»

عضو هیئت علمی دانشگاه مطرح کرد: یکی از مبانی عفت و حجاب اخلاق است و عفت در اخلاق، نقطه مقابل هرزگی و بی بندوباری است و اگر انسان عفت نداشته باشد در ورطه سقوط قرار خواهد گرفت و برعکس اگر عفت پیشه کند به سمت کمال و سلامت اجتماعی حرکت می کند.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین