عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
آیت‌الله ‌اعرافی:
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: برای جلوگیری از اشاعه فرهنگ و سبک زندگی غرب در بین نسل جوان چاره‌ای جز تولید اندیشه‌های اسلامی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیست.
عقیق:آیت‌الله علی‌رضا اعرافی ظهر امروز در یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین که در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد نسبت به انقلاب اسلامی وظایفی دارد.

وی افزود: حوزه‌های علمیه علاوه بر اقداماتی که در مسیر انقلاب اسلامی برداشته در مسیر مسئولیت‌های خصوصی  ویژه خود نیز توفقیات و دستاوردهای بزرگی کسب کرده است، دستاوردهای حوزه در قلمرو صیانت از انقلاب زیاد است هرچند کاستی و کمبودهایی نیز احساس می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به مسئولیت‌های مهم حوزه به‌عنوان نهاد دین عنوان کرد: حوزه باید دانش و علومی که متناسب با نیازهای روز بوده را توسعه و تولید کند، این مسئله مهم‌ترین رسالتی بوده که امروز بر دوش حوزه‌های علمیه قرارگرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نخستین و مهم‌ترین رمز بقای انقلاب پاسخگویی و تولید اندیشه دینی متناسب با نیازها و اقتضائات نو بر مبنای آموزه‌های دینی است،حوزه معارف کلامی، عقلی و فلسفی اسلام باید بر اساس دانش و نیازهای روز بازتولید و عرضه شود.

امام‌ جمعه قم با اشاره به حجم زیاد تولید اندیشه‌های تولید ضد دین گفت: حجم تولید اندیشه‌های ضد دینی به‌ویژه در فضای مجازی به‌شدت زیاد و قابل‌توجه است، در حوزه مباحث کلامی و عقلی اندیشه‌های بسیار زیادی تولید و اندیشه‌های انقلاب اسلامی را مورد هجمه و تهدید قرار داده است.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: فقه شیعی ریشه‌دار، عمیق و دارای دستگاهی منسجمی است اما بدون شک امروز حوزه نیازمند فقه معاصر برای پاسخگویی به نیازهای جدید است، فقه حوزه باید متناسب با نظام سیاسی و عقلی اسلام گسترش پیدا کند، اگر حوزه نتواند به پرسش‌های جدید پاسخ بدهد قطعاً عقب خواهد ماند.

 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: ماندگاری انقلاب اسلامی وابسته به ارائه تئوری‌های درست و متناسب در حوزه‌های علوم انسانی و  اجتماعی است، در حال حاضر مبنای علوم اجتماعی و انسانی در تقابل با نظام فکری اسلامی بوده که با شعار قابل‌حل شدن نبوده و باید با محورهای عقلی و علمی برای آن‌ها چاره‌اندیشی درستی صورت بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: برای جلوگیری از اشاعه فرهنگ و سبک زندگی غرب در بین نسل جوان چاره‌ای جز تولید اندیشه‌های اسلامی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیست، دانشگاه در بخش توسعه کشور نقش مؤثری دارد اما توسعه و تولید اندیشه ناب اسلامی بر عهده حوزه و در حیطه وظایف اندیشمندان حوزوی است.

امام‌جمعه قم با اشاره به فعالیت‌های حوزه علمیه در راستای استمرار و بقای انقلاب اسلامی اضافه کرد: حوزه‌ای می‌تواند از انقلاب اسلامی دفاع کند که قدرت تولید گفتمان داشته و در قلمروهای مختلف توانایی تولید و توسعه علوم را داشته باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین