عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
محمدمهدی سیار:
محمدمهدی سیار با اشاره به ویژگی‌های شعر انقلاب، آن را دغدغه‌مند و همراه مردم خواند و گفت: هرگز شعر انقلاب تافته جدا بافته از کلیت ادبیات فارسی نبوده است. انقلاب اسلامی ادامه طبیعی حرکت مردم است، شعر انقلاب هم چنین بود.
عقیق: نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی صبح امروز، 9 دی‌ماه،‌ با حضور عباس محمدی مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، محمدمهدی سیار و ساسان ناطق دبیران علمی بخش شعر و داستان این جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

محمدی در ابتدای این نشست با اشاره به تقارن برگزاری این جشنواره با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب، گفت: این جشنواره چندسالی است که محدود به داخل نیست و در حوزه بین‌الملل نیز برگزار می‌شود، اما قصد داریم تا در سال جاری این بخش به صورت ویژه‌تر برگزار شود.

«عدالت» و «مقاومت»؛ محورهای جشنواره یازدهم

وی ادامه داد: آثاری که به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شود، بیانگر جایگاه ادبیات انقلاب اسلامی است. در حوزه شعر به جایگاه مناسبی رسیده‌ایم و امیدواریم که در بخش داستان نیز این موفقیت حاصل شود. کمتر جشنواره‌ای مانند جشنواره شعر و داستان انقلاب برگزار می‌شود که 30 برگزیده داشته باشد. قرار است امسال 300 میلیون تومان به برگزیدگان به عنوان جایزه اهدا شود. برگزیدگان این جشنواره نماد نویسندگان استقلال‌طلب و آزادی‌خواه هستند.

به گفته مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری؛ جشنواره شعر و داستان انقلاب در یازدهمین دوره خود در بخش بین‌الملل با دو محور «عدالت» و «مقاومت» با دو رویکرد جنبش ضد سرمایه‌داری و مقاومت مردم یمن برگزار می‌شود.

ناطق: شخصیت‌های داستان انقلاب، منفعل نیستند

ناطق نیز در ادامه این نشست با اشاره به تأثیر ادبیات بر ماندگاری وقایع انقلاب گفت: امید داریم در یازدهمین دوره این جشنواره کاری بزرگ و ماندگار در ادبیات کشور رخ دهد. عمر تاریخ به اندازه عمر آدمی است. ما با پوشاندن لباس ادبیات به تاریخ قصد داریم که مدت زمان این ماندگاری را بیشتر کنیم. نگهداری دستاوردهای بزرگ اجتماعی با وجود فراموشکاری و منفعت‌طلبی احزاب کاری سخت است. در چنین شرایطی بهترین راه دوراندیشی است. این جشنواره تنها جشنواره کشور است که بر ادبیات انقلاب متمرکز است.

وی اضافه کرد: در این جشنواره،‌ انسان برآمده از انقلاب حائز اهمیت است، اینکه بر این انسان چه گذشته که به این تحول رسیده است؛ از این رو شخصیت‌های داستان‌های ادبیات انقلاب منفعل نیستند. نویسندگان در ادبیات انقلاب باید صاحب موضع باشند و این موضع را در داستان‌های خود اعلام کنند. هنوز فضای نامکشوف بسیاری در ادبیات انقلاب اسلامی باقی است که باید در حوزه داستان به آن پرداخت. امیدواریم که نویسندگان باهوش از این سوژه‌های دم دستی فراتر رفته و مباحث نامکشوف را بررسی کنند. این دوره جشنواره در دو بخش شعر و داستان و در موضوعات مختلف برگزار می‌شود. موضوعات به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که ابعاد مختلف و زوایای پیدا و پنهان انقلاب اسلامی را مد نظر قرار داده است.

محمدمهدی سیار نیز در ادامه این نشست با اشاره به جایگاه شعر در میان ایرانیان گفت: شعر زمانی رسانه اول ما ایرانی‌ها بود. بعد از آمدن رسانه مدرن، شاید رقابتی بین این دو رخ داد، اما این رقابت کم‌کم به تعاملی منجر شد که ژانرهایی از شعر به عنوان شعر رسانه‌ای مطرح شد. شعر امروز به رسانه نیاز دارد، همانطور که رسانه به ادبیات.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد شادروان ابوالفضل زرویی نصرآباد، او را شاعری رسانه‌ای خواند و ادامه داد: اگر شعر را طبق تعریفی گذر کردن از ظاهر حوادث و عالم و رسیدن به باطن بدانیم، می‌توان گفت که انقلاب ما هم شاعرانه بود. انقلاب اسلامی در پی عبور دادن انسان از ظاهر به باطن بود. این انقلاب را هیچ زبانی مانند زبان شعر نمی‌تواند توصیف کند؛ به همین دلیل شعر از همان ابتدا حرف دل مردم را زد. ذات انقلاب اسلامی روحی شاعرانه دارد.

سیار: شعر انقلاب هرگز تافته جدا بافته نبوده است

سیار اضافه کرد: هرگز شعر انقلاب تافته جدا بافته از کلیت ادبیات فارسی نبوده است. انقلاب اسلامی ادامه طبیعی حرکت مردم است، شعر انقلاب هم چنین بود. شعر انقلاب هرگز صدای مجزایی نبود؛ ما صدای سعدی، حافظ، فردوسی، مولانا، بیدل، فروغ فرخزدا، نیما و ... را در شعر انقلاب به گونه‌ای وصالی می‌شنویم. البته پژوهشگران باید درباره نسبت بین این شعر با گذشته بیشتر پژوهش کنند. جا دارد که با نگاه تاریخی‌تر و فلسفی‌تر به شعر انقلاب و فراز و فرودهای آن بپردازیم.

به گفته دبیر علمی بخش شعر جشنواره؛ شعر انقلاب محدود به یک موضوع خاص نبود مانند خود انقلاب. انقلاب یک نگاه است که ممکن است در تمام چالش‌های بشری پیشنهادی داشته باشد. شعر انقلاب نیز برای ساحت‌های مختلف بشر پیشنهادی دارد و هر زمان نو می‌شود؛ از این رو شعر انقلاب سال 97 با شعر انقلاب در سال 96 متفاوت است و این نشانه حیات این جریان شعری است.

وی در ادامه به رویکرد یازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب اشاره کرد و گفت: در این جشنواره بیش از آنکه به موضوع در رخدادها نگاه کنیم، سعی داریم به موضوع و جان و روح شعر توجه کنیم.

سیار همچنین به جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این دوره اشاره و اضافه کرد: در زمانی که افراد با اطلاعات غیر خلاقانه جوایز متعدد دریافت می‌کنند، اینکه به نفر نخست جشنواره 10 میلیون تومان جایزه اهدا شود، چندان شگفت‌انگیز نیست. امیدوارم حق شعر انقلاب بیشتر از این ادا شود.

ناطق در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه رویکرد جشنواره نسبت به آثاری که با نگاه انتقادی نوشته شده‌اند، چیست، گفت: چهار دهه فرصت خوبی برای همه متولیان فرهنگی و نویسندگان است که به یک بلوغ فکری یعنی گذر از کلیشه و رسیدن به تعقل.

سیار نیز در پاسخ به این پرسش گفت: شعر انقلاب صرفاً توجیه، توصیف و تمجید نیست. شعر انقلاب وقتی زنده است که اگر کژی دید به آن بپردازد.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین