عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
شهید آیت الله غفاری که به دست رژیم طاغوت به شهادت رسید، در اعتراف های خود، با تنی پاره پاره جمله معروف و تاثیرگذاری روی کاغذ نوشت...
عقیق: این عالم مجاهد در سال 1293 در شهرستان آذرشهر استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد، 7 سال بیشتر نداشت که صبح ها، با خواهر و برادرش به باغ می رفت و بیل می زد؛ او باید با دست های کوچکش کار می کرد چون دیگر پدری نداشت.

علاقه زیادی به درس خواندن داشت، درسش را بیشتر در مغازه و باغ و منزل و بین کارهایش می خواند، یا شب ها موقع خواب؛ او باید به شدت کار می کرد چرا که باید خرج دوا و درمان مادر و خواهر بیمارش را هم می داد.

تا 8 سال قبل از شهادتش فرشی نداشتند و گلیم های زیر پایشان، از وسط پاره شده بود؛ همسرش به سختی بیمار شد و نتوانست حتی کارهای خانه را انجام دهد، حالا او هم باید ظرف می شست، هم غذا آماده می کرد، حتی کهنه های بچه ها را هم می شست، درس و مطالعه هم که سرجایش بود چون علاقه او به درس بیشتر از هر چیزی بود.

وی از همان دوران نوجوانی به کسب علم و دانش و علوم اسلامی علاقه زیادی نشان می داد و در این زمینه بسیار تلاش می کرد، درسال 1323 با وجود مشکلات فراوان مالی، برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد و در آنجا از محضر اساتید بزرگی چون آیت‌ الله مرعشی‌ نجفی، امام خمینی و علامه طباطبایی بهره برد.

مبارزات سیاسی شهید غفاری

آیت الله غفاری در سال‌ 1335 به تهران آمد و در «مسجد الهادی» فعالیت های اجتماعی و مذهبی خود را آغاز کرد، با اقدامات اجتماعی «باغ شارق» تهران که به مرکز فسق و فجور اشرار تبدیل شده بود تعطیل شد، او در این مدت در جهت احیای مسجد «شیخ فضل ‌الله نوری» در پشت ساختمان شهرداری تهران بسیار تلاش کرد.

اما مبارزات سیاسی ‌آیت‌ الله حسین غفاری از سال 1341 آغاز شد، او در این سال امامت مسجد الهادی تهران را بر عهده داشت، در جریان نهضت عمومی علما، آیت ‌الله غفاری سخنرانی هایی را علیه تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی ایراد کرد.

پس از آن‌ که محمدرضا پهلوی با طرح «انقلاب سفید» اصلاحات آمریکایی خود را آغاز و بر مخالفت با مبانی مذهبی پافشاری‌ کرد، علما و مراجع به رهبری امام خمینی(ره) عید نوروز سال 1342 را تحریم کردند و در این میان آیت‌ الله غفاری نیز اعلامیه‌ ای را در حمایت از این تحریم صادر کرد.

پس از سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در عصر عاشورای 13 خرداد 1342 حکومت شاه در واکنش به این سخنرانی، حضرت امام و علمای دیگری را دستگیر کرد که آیت الله حسین غفاری از جمله آنها بود.

مبارزات سیاسی این عالم مجاهد علیه رژیم منحوس پهلوی سال ها ادامه یافت تا این که سرانجام در تیرماه سال 1353 هجری شمسی ساواک بار دیگر او را دستگیر کرد.

 

نحوه شهادت شهید غفاری

 در هفتمین روز دی ماه 44 سال پیش، مبارزه نستوه و اسوه مقاومت، به دست رژیم پهلوی در زندان های تاریک ساواک به شهادت رسید.

به گواهی اسناد تاریخی، ماموران ساواک با وحشیانه ترین شکنجه ها از جمله سوراخ کردن استخوان ها با مته های برقی می خواستند آیت الله شیخ حسین غفاری را از مسیری که انتخاب کرده باز دارند اما این عالم شجاع با تنی پاره پاره جمله معروف و تاثیرگذار خود را با صدای بلند فریاد زد و در کاغذ اعترافات نوشت:«دشمن خمینی کافرست و من فکر می کنم تنها کسی که می تواند ایران را نجات دهد آیت اللّه امام خمینی و ولایت فقیه است»

این مجاهد نستوه سرانجام در هفتم دی ماه 1353 براثر شکنجه های شدید جسمی و روحی در دخمه های ساواک به شهادت رسید، پیکر آغشته به خون این عالم شهید پس از تشییع باشکوه در قم در قبرستان وادی السلام این شهر به خاک سپرده شد.

                                                                                                                                                                       

آیت الله غفاری شهید راه ولایت و انقلاب بود

حجت ‌الاسلام میرعلی اکبر قره‌ سیدی امام جمعه پیشین آذرشهر در گفتگو با خبرنگار «حوزه» ایمان و اعتقاد قلبی را از ویژگی های شهید غفاری دانست و گفت: شهید آیت ‌الله غفاری با اعتقاد قلبی راسخ نسبت به آرمان‌ های انقلابی و حضرت امام ، زیر شدیدترین فشارها و شکنجه‌ های مأموران ساواک به شهادت رسید.

وی افزود: شهید غفاری برای بزرگداشت شعائر انقلابی، اسلامی و  احکام الهی جان و مال خود را در طبق اخلاص ‌گذاشت.

حجت الاسلام قره سیدی با اشاره به دیگر خصوصیات بارز شهید غفاری افزود: شهید آیت ‌الله غفاری جزو نخستین روحانیان مبارز انقلاب علیه رژیم ستمشاهی بود و هیچ ‌گاه حاضر به سازش با دژخیمان پهلوی نشد و بی ‌ارزشی دنیا را در عمل ثابت کرد.

امام جمعه پیشین آذرشهر با اشاره به بصیرت و ولایتمداری شهید غفاری خاطر‌نشان کرد: شهید غفاری انسان بسیار بصیر، آگاه و ولایتمداری بود، به طوری که در زیر شدیدترین و وحشیانه‌ ترین شکنجه‌ ها بیعت با ولی فقیه زمان خود را نشکست و همواره می‌ گفت «دشمن خمینی کافر است».

همچنین حجت الاسلام محمودزاده رئيس اسبق اداره تبليغات اسلامی آذرشهر به خبرنگار «حوزه» گفت: در زندان وقتی از ايشان درباره امام پرسيدند، گفت به اعتقاد من تنها کسی که می تواند ايران را نجات دهد امام خمينی (ره) است و نيز گفتند دشمن خمينی کافر است.

حجت الاسلام محمودزاده به نقش شهداء در به ثمر رسيدن انقلاب و نظام اشاره کرد و اظهار داشت: ما در برابر اين خون ها مسئول هستيم و بايد پاسدار اين خون ها باشيم.

شهید سیاه چال های طاغوت آیت الله شیخ حسین غفاری آذرشهری نماد بارز بصیرت و ولایتمداری است چرا که در دوران خفقان طاغوت، زمانی که فریادها در سینه ها خفه شده بود ندای بلند دفاع از ولایت فقیه را سر داد و عقیده راسخش را با خون خود امضاء کرد.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین